Ny generation SSD-enheter från Intel pressar priserna

Permalänk
Melding Plague

Ny generation SSD-enheter från Intel pressar priserna

Den andra generationens SSD-enheter från Intel börjar dyka upp på prislistorna. De uppfräschade modellerna bjuder på förbättrade kretsar – till lägre priser.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Pffft

Fortfarande för dyrt.

Permalänk
Medlem

Härligt att priserna faller, mycket bra priser om man jämför för ett par månader sedan...

Frågan är om man kan köra raid0 med en G1 och en G2 av dessa utan problem. Vad tror ni andra? Det borde ju fortfarande handla om en prestandavinst även om den kanske inte är lika stor som om man hade 2 st G2:or?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

2000:- för en 80gb är jag beredd att ge. Hoppas att priserna från de större butikerna hamnar ungefär där.

Minns när jag köpte en 120gb IBM hårddisk för strax över 2000:-. Visst har man blivit lite bortskämd med priserna på hårddiskar, men 2000:- för en något som ger en mycket snabbare datorn känns helt värt.

Permalänk
Medlem

tycker det var bra pris. Står förväntad leverans den 23/7 på de butikerna jag kollade.. Tyvär så var det inga kända butiker som hade dem (iaf inga som jag handlat på tidigare).

Borde komma i resten av butikerna under veckan och jag är i färd med att beställa nya datordelar så passar mig utmärkt detta.

Permalänk
Medlem

Kom igen nu... Komplett... Dustin... Inet...

Och vi vill också se lite siffror på hur bra de nyare diskarna presterar! Eller om de är mer eller mindre exakt som de gamla.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

2.2k för 80gb är inte dumt, med tanke på att min 30gb Vertex kostade 1.5k.

Permalänk
Medlem

500 är jag beredd att ge för 80gb SSD

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk

Det här gillar vi, får se vad de landar på i butikerna bara.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Ja där satt den nu är jag ett steg närmare en ssd-disk... Fast det är kanske 5 steg kvar

Permalänk
Medlem

Heja heja Blir så glad av att läsa att det är på rätt väg! Nu får det gärna sjunka lite till i pris så kommer jag köpa!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Länge till man går över till ssd för arkiv men att köra os på en snabb 80gb är ju perfekt, hoppas bara dom är snabba även när det gäller småfiler och många skrivningar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Man måste ju se på en SSD som mer än endast en lagringsenhet. Den snabbar ju upp användningen flera gånger om.
2000kr för 80gb är inte alls dumt. Det är frågan om det räcker med applikationer på den.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
500 är jag beredd att ge för 80gb SSD

Det lär du få vänta ett tag på.
Tycker runt 2000kr är rimligt för en snabb och framförallt tyst systemdisk.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Men ärligt talat så börjar ju priserna arta sig rejält nu, 2kkr för 80Gb hade jag lugnt varit beredd att lägga ut om jag inte lagt pengar på en Velociraptor för typ 4 månader sedan, börjar kännas som en allt mer tveksam investering..

Permalänk

Tycker fortfarande det är för dyrt. Runt 4-500kr hade jag kunna tänka mig ge för en 80 gigare, inte ett öre mer oavsett hur snabb den är.

Ärligt talat, vad spelar det för roll om ett spel tar 5 sekunder extra att ladda från en SATA disk?

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

X25-M betyder att disken är MLC?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirLagsalot
Tycker fortfarande det är för dyrt. Runt 4-500kr hade jag kunna tänka mig ge för en 80 gigare, inte ett öre mer oavsett hur snabb den är.

Ärligt talat, vad spelar det för roll om ett spel tar 5 sekunder extra att ladda från en SATA disk?

Med tanke på hur mycket du tjänar i tid per skrivning/läsning så kommer du nog också inse att 80gb för ca 2200kr är välanvända pengar för de som vill snabba upp sina datorer rejält! Skillnaden är som natt och dag, tro mig

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på en sån här som speldisk, har en 30gb systemdisk.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
500 är jag beredd att ge för 80gb SSD

+1

Men man ska anpassa språket så det passar än själv, förstår du väll! (:

Permalänk
Medlem

Ja, det är fortfarande för dyrt. När priserna för ~100gb når 2000kr-gränsen så blir det nog på tal!

Permalänk
Medlem

Jag börjar också bli väldigt sugen.
sitter på en raptor sata 1 36gig. Den är tillräckligt snabb, men va de äldre raptordiskarna låter!

Undrar om det är Intel eller OCZ som gäller.
tänker på: http://pc.feber.se/art/160699/ocz_tillknnager_vertex_turbo_s/

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Hedersmedlem

Usch vad frestad man är, blir nog en SSD efter sommaren ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirLagsalot
Tycker fortfarande det är för dyrt. Runt 4-500kr hade jag kunna tänka mig ge för en 80 gigare, inte ett öre mer oavsett hur snabb den är.

Ärligt talat, vad spelar det för roll om ett spel tar 5 sekunder extra att ladda från en SATA disk?

Tjaa, heter man SirLagsalot så spelar det uppenbarligen ingen större roll. Däremot om man laddar in 20 bilder i Photoshop på ~25Mb styck, DÅ bryr man sig om det tar 0,5 eller 5 sekunder per bild, det lovar jag dig.. Och får man dessutom bieffekten att man alltid är först inne på banorna i CoD eller Battlefield så tackar man inte nej

Permalänk
Medlem

2200 Spänn för att slippa ha en dator som låter som en popcornmaskin och dessutom är snabbare? Självklart! Dags att kravla sej ur stenåldern grabbar!

Permalänk
Medlem

2000kr kan jag vara beredd att betala för 160GB... får vänta några månader till.

Permalänk

Jag har en Dell Latitude D420. Går det att trycka i en dylik SSD för att få bättre batteritid och lägre ljud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
2000kr kan jag vara beredd att betala för 160GB... får vänta några månader till.

Är ungefär vad jag är beredd att ge för en 160gb också. 80gb känns i minsta laget, då jag vill ha både OS och spelen på SSD:n.

Visa signatur

Smidig som ett kylskåp, skillad som en lolkatt

Permalänk

vill oxå ha en ssd snart ska formatera varje dag isåfall ,hårdaste low level så den håller sig snabb

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]