Första Sempron för AM3

Permalänk
Melding Plague

Första Sempron för AM3

AMD är på väg att lansera en ny processor för sockel AM3. Denna gång handlar det dock inte om någon påkostad Phenom II, utan om en enkelkärnig Sempron.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ojoj låter prisvärd om inget annat

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Hoppades innerligt vi skulle slippa se sådanhär skrot på marknaden mitten av 2009. Är det inte dags att tillverkarna tar sig i kragen och standardaliserar på dubbelkärnigt istället? Tusan, för under 700Kr idag får en energisnål dubbelkärna i form av E5200 från intel, alternativt AMD 64 5050e. Känns som om denna processor försöker fylla en marknadsdel som varken finns eller behövs.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Det är lite fucked att det finns 400kr dyra cpu:er till am3 när ett am3-mobo kostar mycket mer? om man vill ha en billig amd-lösning satsar man på am2 istället. Om amd kom med ett billigt am3-mobo skulle det vara lugnt men nu känns det lite konstigt jao

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Det är lite fucked att det finns 400kr dyra cpu:er till am3 när ett am3-mobo kostar mycket mer? om man vill ha en billig amd-lösning satsar man på am2 istället. Om amd kom med ett billigt am3-mobo skulle det vara lugnt men nu känns det lite konstigt jao

om man sitter på ett gammalt am2+ mobo (gammalt kanske inte är rätt ord men endå) så kanske man bara vill köpa processorn först, och nytt mobo sedan

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som tror att den här kan bli en jävel på överklockning?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Denna kmr bli en j***l på att klocka med kompressor!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

Snälla ?? Single core i mitten på 2009 ?? Där rök mitt förtroende för amd.

Permalänk
Medlem

När får vi se Sempron II X4?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
om man sitter på ett gammalt am2+ mobo (gammalt kanske inte är rätt ord men endå) så kanske man bara vill köpa processorn först, och nytt mobo sedan

Sitter man redan på en AM2+ plattform har du med 95% chans redan något som är snabbare, om du inte sitter och häckar på en singlecore sempron, vilket är precis vad man ska köpa om man uppgraderar? Troligen inte..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Processorer som har fått några kärnor förstörda går också sälja.

Även om dom är rätt meningslösa i en bruksdator, en kärnigt är inte roligt. I alla fall utan HT

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Processorer som har fått några kärnor förstörda går också sälja.

Även om dom är rätt meningslösa i en bruksdator, en kärnigt är inte roligt. I alla fall utan HT

Rätta mej om jag har fel men var inte AMD athlon typ ganska mycket bättre än P4 trots att P4 hade HT?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Rätta mej om jag har fel men var inte AMD athlon typ ganska mycket bättre än P4 trots att P4 hade HT?

Bättre än Willamette, sämre (eller lika bra, beroende på hur man ser på det) än Northwood och bättre igen mot Prescott.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ni är roliga ni... bara för att de finns processorer med många kärnor betyder de inte att de går att klara sig utan. Den är nog inte ens långsam = ).

Men de är ingen kombination jag skulle satsa på... för mycket lite extra pengar får man fler kärnor... och med tanke på vad moderkort och minne och liknande kostar så känns de inte som en bra affär.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det finns en marknad för billiga enkärniga processorer, men för att det ska vara någon vitts så får nog moderkortet vara maximalt lika dyr som processorn.

Vidare, så har vi klarat oss på enkelkärniga processorer i årtionden och det gör vi säkert även i fortsättningen om man inte har så stora behov.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Det är lite fucked att det finns 400kr dyra cpu:er till am3 när ett am3-mobo kostar mycket mer? om man vill ha en billig amd-lösning satsar man på am2 istället. Om amd kom med ett billigt am3-mobo skulle det vara lugnt men nu känns det lite konstigt jao

Man kan köra den på AM2+ moderkort också

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Kan va bra i HTPC, eller?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Man kan köra den på AM2+ moderkort också

aha =P

Permalänk

Man kanske inte har så stor budget och vill köpa delarna eftersom, då kan man ju börja med AM3 mobo och DDR3 minnen, och bara denna CPU tills man har råd till en snabbare, det är ju inte alla som kan lägga ut 2k på mobo, 1k på minnen och 2k på CPU bara sådär direkt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

vilka whinare det finns.

Folk Har Användning för billika enkelkärniga processorer, ska man helt enkelt skita i dem som behöver det för att det finns mycket bättre alternativ? Kom ihåg nu att AMD redan har dubbelkärniga budgretprocessorer för AM3 i form av nya Athlon. Sempron är budget-budget.

Täcka hela marknaden inte en del av den.

Permalänk
Medlem

billigt, men jag tycker 45W TDP var lite väl magstarkt, tycker dom i alla fall borde kunna pressa ner det till 35W på en singelcore.. ju snålare desto bättre.

Förövrigt skulle inte AMD släppa en Athlon x4 nu i sommar på 45W också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
billigt, men jag tycker 45W TDP var lite väl magstarkt, tycker dom i alla fall borde kunna pressa ner det till 35W på en singelcore.. ju snålare desto bättre.

Såvitt jag vet är 45W TDP AMDs lägsta 'rank', d.v.s. om en cpu drar 15w skriver AMD att den har 45W TDP.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk

Kan bli en liten nitch att ha i lätta klienter som behöver en lite kick då och då med nått arbete.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Får lust att skaffa en sekundär singelcoredator för spel. Finns ju rätt många spel jag verkligen diggar som verkligen inte använder sig av kraften som finnes i min rigg.

En sådan + mitt dammande 8600GT + fyndvaru-AM2+ = perfekt cs, quake, farcry, doom, ghost recon, splinter cell, r6:3, painkiller, emulator, osv. - dator.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
vilka whinare det finns.

Folk Har Användning för billika enkelkärniga processorer, ska man helt enkelt skita i dem som behöver det för att det finns mycket bättre alternativ? Kom ihåg nu att AMD redan har dubbelkärniga budgretprocessorer för AM3 i form av nya Athlon. Sempron är budget-budget.

Saken är att den inte är billiG, den använder dyra minnen och passar främst till halvdyra moderkort. Behöver man en seg singlecore idag finns det mycket billigare alternativ som uppfyller ens krav. För priset av denna plattform får man en snål och långt snabbare dualcore-dito. Om den kostat 250Kr hade jag inte klagat, men nu gör den ju inte direkt det...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Saken är att den inte är billiG, den använder dyra minnen och passar främst till halvdyra moderkort. Behöver man en seg singlecore idag finns det mycket billigare alternativ som uppfyller ens krav. För priset av denna plattform får man en snål och långt snabbare dualcore-dito. Om den kostat 250Kr hade jag inte klagat, men nu gör den ju inte direkt det...

räknade lite snabbt på det mot intels atom kort som kostar runt 800 och ett sytem med den här processorn skulle kosta ca 900 kr så jag tycker endå att det är prisvärt om man ser på överklockning möjligheter.

och som sagt vi har haft singelcore hur länge som helst, så varför denna noja på det nu

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
räknade lite snabbt på det mot intels atom kort som kostar runt 800 och ett sytem med den här processorn skulle kosta ca 900 kr så jag tycker endå att det är prisvärt om man ser på överklockning möjligheter.

och som sagt vi har haft singelcore hur länge som helst, så varför denna noja på det nu

Atom är inte i samma division ens, hur får du ett system för 900kr med en prolle som kostar 600Kr? o.O

Anledningen till kritiken är att förut har priset varit berättigat eller iaf funnits en mening då de flesta av lösningarna är gamla idag. Men de passar ändå i flera av dagens moderkort och är fullt adekvata för någon som bara vill ha en 'slö' singlecore. Dessutom billigare lösning med DDR2 och lite enklare mobo.

Det är dags att desktop-prollarna i 'prestandaklassen' flyttar sig till dualcore permanent så fler program anpassas mer flera kärnor i åtanke. Vi talar ändå om en lätt bantad Phenom II här, inte någon atom eller neo.

EDIT: De har ändrat priset nu verkar det som... 400kr? Var mer skäligt, nu kan dess existens nästan berättigas. Yrkar ändå vad jag sa innan, låt enkelkärnorna för desktopplattformen vila i frid så utvecklare slipper sitta och fundera över om något kommer fungera på en enkelkärna som Dell eller något företag slumpat in i sin dator 2011...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Förövrigt skulle inte AMD släppa en Athlon x4 nu i sommar på 45W också?

jo, det har varit åtminstone ett par nyheter om det här på sweclockers.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Släpp enkelkärnan helt. De enda som kommer köpa den processorn är okunniga svennar som sen blir missnöjda. Tragiskgt att det fortfarande släpps processorer med en kärna år 2009.

Själv har jag inte kört något med mindre än två kärnor sedan början av 2006 och skulle aldrig få för mig att köpa en enkelkärnig till mig själv eller rekommendera det till någon annan.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Atom är inte i samma division ens, hur får du ett system för 900kr med en prolle som kostar 600Kr? o.O

Den kommer sjunka till ca 350kr.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u