Permalänk
Medlem

grafikkortet död?

idag efter jag hade dragit om kablarna till min data och skulle starta den så gick fläktar och allt igång men jag märkte att jag inte fick nån bild på skärmen och sedan att inte ens fläkten på grafikkortet snurra då jag kollade om alla kablar satt rätt vilket dom gjorde.

så jag provade att dra tillbaka alla kablar och satte sedan in kortet som är ett powercolor hd 4870 och inget liv nu heller så jag kollade ned alla pcie störmkontakter från mitt crosair 750 och det hjälpte inte heller. så i ett sista desperat försök så provade jag alla pcie expressportat och även det utan resultat så nu börjar jag bli desperat och kollar med er om det är något jag kan göra. jagrörde även vid elementet innan jag rörde kortet för att minska risken med statisk elektrisitet

Permalänk

De kan vara ramminnet

Permalänk
Medlem

Anti-stat kabel hela tiden är ju att föredra. Punkter (.) är också trevligt

Drog du om kablarna i datorn eller dom som går till den? Och vad gjorde du när du kollade ned alla pci-e kontakterna?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

jag drog om kablarna i datorn och det jag mena med att jag kolla med alla pci-e kontakter mena jag att jag prova att använda alla 4 för att kolla om
nån av dom blev skadad

edit

efter ha haft datorn på ett tag nu så märkte jag genom att känna på kortet att det blev varm men att det fortfarande inte gav nån bild

Permalänk
Medlem

blir det till att köpa ett nytt tro?

Permalänk
Medlem

Du ska inte ta på ett element för tusan innan du pillar med datorn. Du ska ta o chassit på datorn så att du och datorn och dess komponenter har samma laddning.

Iaf har du testat uteslutningsmetoden? Fungerar allt annat som det ska göra? Testa moderkortet utan några komponenter. Ger det felsignal om saknad cpu? Sätt du i CPU, testa igen. Får du felsignal för saknat ramminne? Sätt i RAM-minnet. Får du signal för saknad grafikkrets? Sätt i grafikkortet. Fungerar allt på vägen så är förmodligen ditt grafikkort stendött. Får du inte felsignal på andra ställen under vägens gång så kan du ju enkelt härleda felet till komponenten du satte i senast.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

provade utesluta det mesta nu och fick en signal på saknade komponenter på både cpu och ram minnen men dock så får jag inget när jag kör utan grafikdel

Permalänk
Medlem

Nä det är nog inte säkert att alla moderkort ger felsignal om man inte har stoppat in ett grafikkort. Men isådanafall är det bara att returnera kortet om du har garanti kvar, vilket du borde ha. Kan testa det i nån annans dator också om du nu vill vara 100% säker på att det just är grafikkortet som är sönder

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

jo det får bli att jag skickar tillbaka det till komplett imorgon men tack för att du tog tid och försöka hjälpa

Permalänk
Medlem

Antar att du inte har något annat grafikkort att testa med?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch