MSI automatiserar överklockning

Permalänk
Melding Plague

MSI automatiserar överklockning

Komponenttillverkaren MSI är på väg att introducera en ny överklockningsfunktion som trimmar klockfrekvenserna helt automatiskt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

överklocka en nyinköpt dator manuellt är ju halva nöjet, aja bra för de okunniga iaf...

Permalänk

Kan ju vara en riktlinje att få till en bra basconfig men jag tror säkert att man får finjustera det där lilla extra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweturbo
överklocka en nyinköpt dator manuellt är ju halva nöjet, aja bra för de okunniga iaf...

Du kan nog klocka manuelt också....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Du kan nog klocka manuelt också....

jodå, men när man har ett knapptryck ifrån nått som tar mycket längre tid skulle jag nog välja det lättare alternativet...man e ju lat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweturbo
...man e ju lat

Energimässigt medveten låter så mycket bättre

Trevlig funktion för de som inte klockat tidigare och på sikt fastnar de säkert också i överklockningsträsket.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Överklockning av ny hårdvara e mer en halva nöjet, de e många spännande å intensiva timmar där:) Men som sagt, bra skit för dom som saknar kunskap eller bara e lata.
För övrigt så e de jävligt grymt gjort, de e avancerat skit de där.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Har några mobon med sk automatisk OC i BIOS och/eller mjukvara som maxar in OC. Dessa ger ~15-20% OC. Gör man det själv blir det 40-70%.

Så, jag tar den här nyheten med en nypa salt innan bevisen lagts fram.

Permalänk
Medlem

Gud så skönt! Nästa burk jag köper ska lätt ha den här funktionen!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt det roliga med o sitta o pilla på FSBer och spänningar i timtals, för att sedan stabilitetstesta skiten i lika många timmar till.. så detta kan nog vara något för mig.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Permalänk
Medlem

tycker det verkar bra om det fungerar som det står samt att man kommer upp i hög oc.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

Nej.

Överklockning ska ju vara lite knep och knåp.
Det är ju det som är charmen.

Permalänk

Fan vad nice bästa nyheten på hela året helt solklart! Garanterat att denna funktion ska finnas på mitt nästa mobo

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Är ju gött om man sitter i chillar i webläsarn , då behövs ju inte 50% OC på cpun, vore nice om det gick att samköra OC knappen med fläkthastighet aswell

Permalänk
Avstängd

Haha! Return of the "Turbo" button!

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om denna typ av överklockning kan komma i närheten av manuell klockning ifråga om hastighet. Jag har svårt att tänka mig att en automatiserad funktion skulle komma i närheten av en duktig överklockares resultat.

Mitt moderkort från Biostar (Tpower I45) har en automatisk överklockningsfunktion som iofs inte är i närheten så avancerad.
Automat funktionen på biostars kort klarade knappt av någonting medan manuell överklockning fick upp min propp i 1Ghz över sin normala hastighet (stabilt).

Eftersom överklockning verkar vara så individuell från cpu till cpu och från moderkort till moderkort så "tror" jag inte iallafall inte att funktionen kan ersätta en duktig överklockares kunskap. Om så är fallet så bugar jag mig för MSI. Jag hade aldrig suttit och överklockat min propp i timmar för att hitta omptimala inställningar om jag bara kunde trycka på en knapp.

Tyckte mig se att det stod att manuell överklockning kan ta en halvtimme... LOL
säger jag bara. Alla dessa inställningar och körning av prime, orthos och fan å hans moster kan ju ibland ta dagar innan man är nöjd å belåten.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tigerffs
Haha! Return of the "Turbo" button!

you said it

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jaha... där rök min chans i Asus tävlingen:P Fasiken, min idé ju! Dock tror jag man överklockar bättre själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elajt_1
Frågan är väl om denna typ av överklockning kan komma i närheten av manuell klockning ifråga om hastighet. Jag har svårt att tänka mig att en automatiserad funktion skulle komma i närheten av en duktig överklockares resultat. ...sax...

Som det är nu, defenivivt. Men vem vet? De första automatiska växellådorna till bilar var ryckiga och drog mängder av extra bensin. Men de allra bästa, moderna lådorna idag är lika bra som den bästa yrkesförare på alla punkter. Frågan är dock om vi blir tvugna att vänta i 30 år på utvecklingen med datorer också...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tigerffs
Haha! Return of the "Turbo" button!

YEAH! SOM jag har saknat det!

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Fyfan vad äckligt med automatiskt överklockning. HELA nöjet med en ny dator är överklockningen

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Som det är nu, defenivivt. Men vem vet? De första automatiska växellådorna till bilar var ryckiga och drog mängder av extra bensin. Men de allra bästa, moderna lådorna idag är lika bra som den bästa yrkesförare på alla punkter. Frågan är dock om vi blir tvugna att vänta i 30 år på utvecklingen med datorer också...

Du kan inte jämföra manuell växellåda mot automat. Däremot manuell trimmning av bilar jämfört med en fattig boostknapp.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Skulle nog aldrig lita på en sån här funktion, speciellt inte från MSI

Permalänk
Medlem

Anledningen till att processortillverkare (m.fl) inte tar så hårt på det här med överklockning, är för att det bara är en liten grupp jämfört med den stora massan som överklockar, därför tillåter man det.

Men om det kommer en funktion som gör att varje svensson kan överklocka sin precossor genom en "turbo knapp" blir jag lite orolig. Då känns det som att processortillverkarna kommer att ta överklockning mycket mer allvarligt, för nu handlar det om en mycket större grupp. Processortillverkare kan säkert via avtal se till att förbjuda överklockningsstöd i moderkorten, så blir alla datorer som köpedatorer där man inte kommer åt dessa inställningar. I detta scenario kommer det säkert ut "moddningsguider" där de som kan och har möjlighet att lödda (och riskera moderkortet) fixa fram dessa överklockningsfunktioner igen, de flesta överklockare drar sig ifrån att göra den här typen av ingrepp, kvar finns en liten klick.

Jag resserverar mig för att vara något paranoid

Permalänk
Avstängd

Ser inget fel i att noobs får upp sin CPU i 200 mhz extra, tvivlar på att det här programmet eller vad det är drar upp processorn i 5,3 ghz på luftkylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Är ju gött om man sitter i chillar i webläsarn , då behövs ju inte 50% OC på cpun, vore nice om det gick att samköra OC knappen med fläkthastighet aswell

Intel Speedstep.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Kan ju vara en riktlinje att få till en bra basconfig men jag tror säkert att man får finjustera det där lilla extra.

Ioförsig, fan va nice, då kan man pressa upp FSB:n lite till bara o nöja sig

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Avstängd

Lär inte bli mycket till överklock, MSI vill säkert garantera stabilitet i systemet. 200-300mhz?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Visst, säkert bra för oss som inte är några kungar på överklockning direkt.
Dessutom så har jag så lite tid över att det eventuellt skulle kunna vara ett alternativ ifall Gigabyte, Asus el. Evga hakar på "trenden".

Men å andra sidan så försvinner ju halva grejen med överklockning, dvs. en del prestanda/en del nöje.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Visst, säkert bra för oss som inte är några kungar på överklockning direkt.
Dessutom så har jag så lite tid över att det eventuellt skulle kunna vara ett alternativ ifall Gigabyte, Asus el. Evga hakar på "trenden".

Men å andra sidan så försvinner ju halva grejen med överklockning, dvs. en del prestanda/en del nöje.

Nöje då det aldrig funkar visst det är väl jag som suger men endå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Du kan inte jämföra manuell växellåda mot automat. Däremot manuell trimmning av bilar jämfört med en fattig boostknapp.

haha den va bra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Som det är nu, defenivivt. Men vem vet? De första automatiska växellådorna till bilar var ryckiga och drog mängder av extra bensin. Men de allra bästa, moderna lådorna idag är lika bra som den bästa yrkesförare på alla punkter. Frågan är dock om vi blir tvugna att vänta i 30 år på utvecklingen med datorer också...

/joar.

Yep, det där har man hört och levt med... dock visade sig att BMW (eller ZF) var ute med en automatlåda för 22år sen som drog mindre soppa än manuell.. Och vilken mjuk växling fast bilen är 22år gammal (735iA E32)

Hela nöjet med överklockning överhuvudtagen är just MANUELL överklockning, hitta gränsen själv, justera och justera så det blir optimal.. med den här, klick färdig.. Mamma, kom och torka

Tyvärr sitter jag med Asus tråkiga A.I NOS eller vad det heter, finns inga manuella inställningar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.