Permalänk
Medlem

Egenföretagare - IT-problem

Klurar på om det kan vara något att starta eget, som konsult riktad mot att lösa it-problem för privatpersoner och mindre företag. Jag spyr på att söka jobb som det är nu, och känner mig omotiverad till att ge mig in i en rejäl jobbjagarkarusell i dessa tider när jag, om allt går som det ska, kommer börja studera till vårterminen. Därav har tankarna gått till egenföretagande och jag antar att det finns någon här som har det här som yrke.

Finns det fortfarande något kundunderlag eller är folk såpass duktiga på datorer nuförtiden att de löser det mesta själva? Vad kan man räkna med att kunna debitera? Osv.

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Finns nog massor med folk som fortfarande behöver hjälp, även med smågrejor. Dock konkurerar du ju med folk som har kunniga i sina bekantskapskretsar.

Jag får ofta förfrågningar om hjälp med att installera nya datorer, installera kringutrustning och lite allmän support. Så visst finns det folk som behöver hjälp men om dom kan tänka sig gå till företag för hjälp vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Lätt att det finns - kundunderlag hittar du lättast via vänner och bekanta och om du mjukstartar så kommer du snart att ha massor att göra - tillräckligt för att hålla dig flytande

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

det beror ju iofs på vilka vänner och bekanta han har.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Att hitta uppdrag är lättare än att få folk att betala.

Att få bilen eller huset fixad för 10 000 kr är OK men 1 000 kr för en lagad dator är för många tveksamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Att hitta uppdrag är lättare än att få folk att betala.

Att få bilen eller huset fixad för 10 000 kr är OK men 1 000 kr för en lagad dator är för många tveksamt.

Precis min tanke också. Folk värderar inte att få datorproblem lösta såpass högt att dom tycker det är värt att betala vitt för det. Och om TS vill få ut några pengar ur ett IT-företag inriktat mot privatpersoner så måste han ju göra en kalkyl för att se hur mycket han behöver ta i timmen för att få ut en viss timlön som är rimlig för att överleva varje månad.

Det är en bra affärsidé men tror du kommer ha svårt att hitta privatpersoner som vill betala ett företag en högre summa pengar än att betala någon i bekantskapskretsen svart. Många har ju någon datorkunnig i sin omgivning som kan hjälpa till när det krisar.

Permalänk

Man skall vara tacksam för att man inte får lägga ut pengar för att få laga en annans persons dator, med detta menar jag att man inte ens får så det räcker till resan dit.

Annars med persondatorer idag så är oftast den enklaste lösningen på många problem att formatera om och börja om från början. Problemet är bara att folk oftast inte har en susning om var deras orginalskivor, serienummer m.m. finns.
Och har man väl formaterat om så är det något annat som inte fungerar, t.ex. har man ej installerat flash i webbläsaren och det kan de såklart inte göra själv. Då skall man åka dit och göra detta med.
Annars hör det lite till i windows att har man kämpat x antal timmar och lyckas få ett program att fungera, ja då fungerar inte ett annat program.

Nä laga persondatorer tycker jag är mest problem, har man dock en datorbutik så vet folk om att det kostar satan om de ej har kvar orginalskivorna m.m. och bättre förståelse för detta. Mitt råd till de flesta privatpersoner med krånglande dator är, köp en ny om den är några år gammal.

När man sedan tar ut sin lön, så dubbelbeskattas man så det blir inte mycket pengar kvar. Det är därför som många reparatörer är så svindyra som de är idag. Senaste farsan hade en reparatör tog han nästan 1000kr/h exkl moms plus milersättning bara för att åka och hälsa på, väl framme tog han 1500kr/h exkl moms. Och inte fan jäktade han precis, tro f-n att det går skit för svenska företag.
En annan mekaniker som var hemma höll jag nästan på att fråga om han behövde hjälp när han bytte om, för jag har då aldrig varit med om en lika trög. (han hade hög timlön, så förklaringen på hans otroliga tröghet var enkel)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Satsa inte på privatpersoner utan satsa på företag, även arbetstiderna blir bättre.

Lär dig windows 2003 och 2008 SBS utantill, ett jävla sug efter på mindre till medelstora firmor.