Permalänk
Medlem

250 GTS eller 4870

Tjenare jag ska köpa ett nytt Grafikkort. Jag har 2 st speciella som jag har kollat på men jag vet inte vilket kort jag får mest för pengarna och vilket som skulle passa min dator bäst. Jag har en AMD X2 64 Dual core just nu men har tänkt att byta upp mig snart till en Intel quad core.

Tillbaka till Grafikkorten, har en kandidat vardera från GeForce och ATI.

XFX GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=442088

XFX Radeon HD 4870 512MB GDDR5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423602

Jag har fösökt att hitta liknande trådar men har inte fått riktigt svar på min fråga. Geforce kortet har även PhysX + Cuda teknologi. Har ATI kortet några liknande saker att erbjuda genom 4870 kortet?

Permalänk
Medlem

4870 råpiskar det brutalt.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra någons åskigt dock så vet jag att folk som har haft Geforce gärna säger bra saker om de korten och samma med ATI, så fler åsikter hade vart jätte trevligt!

Permalänk
Medlem

HD4780 är bättre av dom 2 korten du har valt, då GTS 250 tävlar imot HD4850.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Får man föreslå 1GB versionen av HD4870?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilindq
Skönt att höra någons åskigt dock så vet jag att folk som har haft Geforce gärna säger bra saker om de korten och samma med ATI, så fler åsikter hade vart jätte trevligt!

Nej, då de är helt olika klasser på dem.

Jag har förövrigt ett gtx 260, detta ska motsvara 4870 1gb.

gts 250 motsvarar hd 4850 512mb fast där är atiet lite bättre.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra svar, fått igång tankarna lite. 1gb är ett mycket möjligt val vet dock inte pris skillnaden. Kan tyvärr inte lägga ut för mycket på det :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilindq
Riktigt bra svar, fått igång tankarna lite. 1gb är ett mycket möjligt val vet dock inte pris skillnaden. Kan tyvärr inte lägga ut för mycket på det :/

Verkar bara vara ett par hundra kr.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=HD4870

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ATI har inget vettigt att komma med vad gäller Nvidias CUDA tyvärr. Verkar inte som det är något de prioriterar heller. Kan kanske väga in om du tänker tramsa runt med Folding etc.

Radeon 4870 är det solklara valet som tidigare sagts. Om du ska lägga de extra hundralapparna på 1gb varianten beror på lite vad du ska göra, vilka spel som ska spelas och i vilken upplösning. Framtida uppgraderingar osv.
Kör du med högre upplösningar och gillar att ha texturer osv högt inställt, alternativt mycket AA/AF så är "mycket" minne att föredra. Ska du sen uppgradera i framtiden med crossfire etc kan det vara surt att sitta på 512mbs versionen då de upplösningar Crossfire och grafikinställningarna man kommer ha då kräver en hel del minne på korten.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det lutar åt ATI kortet helt klart. Sen om det blir 512 eller 1gb det måste jag tänka på. Kört mest World of Warcraft idag och ska försöka köra det med 1920x1080 i upplösning efter jag har bytt grafikkort.