Komplex garantifråga

Permalänk
Medlem

Komplex garantifråga

Jag köpte 2007-01-08 ett Asus Geforce 8800GTX från JME Data.
Detta gick sönder 2008-02-19 efter att JME Data blivit uppköpta av Datorbutiken.com. Jag bytte då mot ett GeCube Radeon HD3870X2. Bytet gjordes "rakt över" dvs. inga pengar i mellan på något håll.

Nu har detta Radeon HD3870X2 gått sönder. Jag antar att jag inte har någon garanti hos någon av butikerna, eftersom både nya Datorbutiken.com och nya JME Data är andra butiker än den som gick i konkurs. Stämmer väl?

Är det någon som vet om jag kan reklamera kortet direkt hos GeCube? Har försökt hitta svar på deras hemsida, men har inte funnit något hittils. Lyckas inte ens hitta hur många års garanti de lämnar på sina grafikkort.

Någon som vet om jag kan reklamera kortet någonstans, eller helt enkelt får köpa nytt? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Fick du kortet utbytt 2008-02-19 pga garantifel eller köpte du helt enkelt ett nytt kort?

Permalänk
Medlem

Jag fick det utbytt, men valde ett 3870X2 istället för ett nytt 8800GTX.

Permalänk
Medlem

Börja med att ta kontakt med datobutiken.com eftersom dom hör ihop med gammla datorbutiken.com på något sätt, jag hade fri frakt och sånt kvar efter att dom bytt till nya datorbutiken. så de hänger ihop, annars är de ju bara att prova med GeCube.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Jag köpte 2007-01-08 ett Asus Geforce 8800GTX från JME Data.
Detta gick sönder 2008-02-19 efter att JME Data blivit uppköpta av Datorbutiken.com. Jag bytte då mot ett GeCube Radeon HD3870X2. Bytet gjordes "rakt över" dvs. inga pengar i mellan på något håll.

Nu har detta Radeon HD3870X2 gått sönder. Jag antar att jag inte har någon garanti hos någon av butikerna, eftersom både nya Datorbutiken.com och nya JME Data är andra butiker än den som gick i konkurs. Stämmer väl?

Är det någon som vet om jag kan reklamera kortet direkt hos GeCube? Har försökt hitta svar på deras hemsida, men har inte funnit något hittils. Lyckas inte ens hitta hur många års garanti de lämnar på sina grafikkort.

Någon som vet om jag kan reklamera kortet någonstans, eller helt enkelt får köpa nytt? Tacksam för svar.

--------------
Garantin gäller från första inköpsdatumet, alltså inte datum et då du fick det utbytt på garanti, så om inte Gecube har ngn fabriksgaranti så är det nyköp som gäller.
---------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
Börja med att ta kontakt med datobutiken.com eftersom dom hör ihop med gammla datorbutiken.com på något sätt, jag hade fri frakt och sånt kvar efter att dom bytt till nya datorbutiken. så de hänger ihop, annars är de ju bara att prova med GeCube.

-
------------------------
Nuvarande db.com har inget med gamla db.com att göra, det är en helt ny firma så det går inte tyvärr, de kommer kanske hjälpa dig att kontrollera gecubes garantier men inte mycket mer

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Normalt är det väl importör/generalagent/... som hanterar garantifrågor om butiken som sålt varan gått omkull.

Dvs, det är väl inte egentligen nödvändigt att gå hela vägen tillbaka till tillverkaren, men det kan kanske fungera det också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Normalt är det väl importör/generalagent/... som hanterar garantifrågor om butiken som sålt varan gått omkull.

Dvs, det är väl inte egentligen nödvändigt att gå hela vägen tillbaka till tillverkaren, men det kan kanske fungera det också.

Hur vet jag vem som är importören/generalagenten? Verkar inte vara några butiken som säljer GeCube i Sverige längre, så där är kanske ingen längre?

Edit: Såg nu att de har ett nummer till tekniker/kundservice i Tyskland. Är nog enklast att ringa dit och fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mando84
Hur vet jag vem som är importören/generalagenten? Verkar inte vara några butiken som säljer GeCube i Sverige längre, så där är kanske ingen längre?

Det är en utmärkt fråga faktiskt.

Om man inte hittar någon annan återförsäljare som kan svara på detta så är det väl tillverkaren man får kontakta, men i så fall är det kanske lika bra att se om tillverkaren kan hantera ärendet helt och hållet.

http://www.gecube.com/find-a-shop.php?country=SWE&p=0 är iaf tillverkarens lista på svenska återförsäljare, om det kan vara till någon nytta.

Snubblade även över den här artikeln, där Prodat ("nya Datorbutiken") säger att de hjälper gamla Datorbutikens kunder att hitta rätt företag att kontakta vid garantiärenden, så det låter ju vettigt att testa. http://www.idg.se/2.1085/1.218597/sa-ska-datorbutiken-atervin...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Komplex garantifråga

Precis nya ägare, nya butiker, inga garantiärenden som följde med.

Då Gecube skall vara lite speciella och med usla villkor. Kontakta GeCube fae@gecube.com.tw , JME och datorbutiken o se vad dom säger.

http://www.gecube.com/site-warranty.php
"4. Currently Gecube does not directly provide any warranty extensions. Please contact your reseller or distributor for any independent warranty extensions that may be available through the reseller. Any warranty extensions provided by the reseller are independent of Gecube.

7. Any problem or questions, please e-mail to our Customer Service Department, fae@gecube.com.tw"

Man lär sig o undvika tillverkare med usel support, tills ens nästa köp :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Man lär sig o undvika tillverkare med usel support, tills ens nästa köp :).

Precis. Förbannar mig själv för att jag var så otålig. Ville ha Asus egentligen, men de fanns inte i lager, så då tog jag det enda som fanns just då. Man lär så länge man lever...

Permalänk

Garantin har utgått, men du har kvar din reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Garantin har utgått, men du har kvar din reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Ja, fast jag har ingen att reklamera till, eftersom butiken där jag köpte grafikkortet har gått i konkurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Precis nya ägare, nya butiker, inga garantiärenden som följde med.

Då Gecube skall vara lite speciella och med usla villkor. Kontakta GeCube fae@gecube.com.tw , JME och datorbutiken o se vad dom säger.

...

Man lär sig o undvika tillverkare med usel support, tills ens nästa köp :).

Provade att kontakta GeCube på e-postadressen ovan, men den finns inte. Känns som ett väldigt seriöst företag...

Permalänk
Avstängd

Som någon sa så borde du fråga db vilken distributör de använde sig av vid inköp av gecube-korten. Lyft sedan luren och stå på dig som faan. Problemet kvarstår dock att du måste påvisa att det handlar om ett ursprungsfel för att de i överhuvudtaget ska lyfta ett finger. Detta för att du saknar garanti. Tyvärr så ser jag inte hur du skulle kunna göra detta.