Permalänk
Medlem

Tyst grafikkortslösning

Hej

Jag satt och funderade på att köpa ett GTX295 eller 4870x2 innan läste att de var väldigt högljuda, datorn skall användas i stor del till kontorsarbete så jag vill helst inte höra grafikkortet när det inte används. Men när jag spelar gör det inte så mycket om det lever om.

Så jag undrar om det går att köpa någon bra tystare kylning till de ovanstående korten, eller om jag ska ska köpa två stycken tystare kort och köra sli / crossfire?

Jag har dålig koll på grafikkort så jag uppskattar alla tips jag kan få..

Permalänk

Det är dåligt med tredjepartskylningar till de två korten och fläktarna på korten låter rätt mycket (dock mest under belastning, dvs spel).

Men om du vill ha tystgående kort, så är de inte optimala. Det finns ju sätt att få ned ljudnivån lite, t.ex. kan du ju ställa ned varvtalet på fläktarna när du är i 2D-läge (via t.ex. Rivatuner).

Två kort i Crossfire/SLI brukar inte bli tystare, då de har en tendens att värma upp varandra, så att fläktarna får jobba på lite extra.

Vilken spelprestanda har du behov av egentligen? Du har ju tittat på värstingkorten, men skulle inte ett GTX275 eller HD4890 räcka för dina behov tror du?
Båda korten ger riktigt bra prestanda i alla moderna spel och de är rätt mycket tystare (och billigare) än dubbel-GPU lösningarna du tittat på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Faktum är att 2 st 4890 i crossfire är både billigare än ett GTX295 och presterar bättre.

Låter ingenting i idle heller, tillskillnad från GTX295, vet inte hur 4870x2 är i idle dock.

Finns lite mer att ta i beräkning om man ska köra "äkta" Crossfire / SLI
Såsom lite mer strömförbrukning, krav på fler strömkontakter till korten, moderkortet ska ha stöd för tekniken man väljer och portarna och man bör ha 2 st 16x pci-e portar.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Det bäst presterande av alla passivt kylda kort är väl Gigabyte HD4850 Multicore? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=411713
Två sånna i Crossfire kanske?

Det är känns lite onödigt att lägga 5 tuss på ett GTX295 när den nya generationen kommer snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Faktum är att 2 st 4890 i crossfire är både billigare än ett GTX295 och presterar bättre.

Låter ingenting i idle heller, tillskillnad från GTX295, vet inte hur 4870x2 är i idle dock.

Detdär är väl en sanning med modifikation, ett ensamt HD4890 låter ohyggligt i idle... HD4870 är bättre på det planet, fortfarande inte tyst dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

260 i sli tror jag blir det bästa alternativet. Jag har visserligen bara ett men med 280 extreme accelero och det har aldrig gått över 27% helt ljudlöst även vid full belastning.

Även referenskylning som nog är att föredra vid sli kommer vara tyst vid idle.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Jag har hört väldigt mycket gott om Arctic Coolings aftermarketkylare till 4870X2, men kolla efter recensioner på Prisjakt och alatest så kanske du hittar nått, vem vet?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Nu lutar det åt 2 st gtx 275 i sli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Detdär är väl en sanning med modifikation, ett ensamt HD4890 låter ohyggligt i idle... HD4870 är bättre på det planet, fortfarande inte tyst dock.

Inget jag upplever från min dator iaf, har 2 dessutom. Var har du fått det ifrån?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Inget jag upplever från min dator iaf, har 2 dessutom. Var har du fått det ifrån?

Har fått det från att redan hört HD4870's kylning, som är i princip identisk med 4890, på samma rpm som HD4890 gör i idle. Plus att jag då anser att HD4870 redan är för högljudd. Plus flertal seriösare reviews som backar upp det. Det är inte direkt någon hemlighet att ett HD4890 är en smärre katastrof om man är mån om ljudnivån i sin dator.

Men eftersom du verkar tveka på det kan jag ge ett par källor:
http://www.tweaktown.com/reviews/2703/sapphire_radeon_hd_4890...
http://www.silentpcreview.com/article933-page4.html

Sen har ju alla olika definitioner av tystnad, i mitt fall fick jag byta ut min gummi-upphängda WD Blue till en Samsung F2 Ecogreen för den förde för mycket oväsen. Men HD4890 kan inte räknas som tyst som det är idag, om de fixar fancontrollern såsom den var hos 4870 kan det accepteras som ett relativt tyst kort med tanke på dess prestanda.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.