Vilken tillverkare ska jag köpa...?

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare ska jag köpa...?

Ska till och handla lite nya dataprylar bla grafikkort men jag är inte så hemma på vilka tillverkare som är bra!

Jag kommer att köpa grejerna på komplett ska köpa ett HD 4870 kort men är inte hundra på vilket får kosta ca 1600kr

Dessa har jag sneglat på:

HIS Radeon HD 4870 Fan 1GB GDDR5

eller

MSI Radeon HD 4870 1GB GDDR5

eller

Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5

Ja listan kan bli lång...

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen direkt roll? Eller är jag helt bakom flötet nu?

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll vilken tillverkare det är egentligen.

Snarare hur de olika korten är klockade, gpu´n, minnena, osv...
Generellt kan man väl säga att ju högre klockat ett kort är ju bättre kylning behöver det, finns en hel del olika lösningar på klockning/kylning från en och samma tillverkare på ett och samma kort (4870) i deras portfölj, utöver stockklockningen på g-kortet.

T.e.x: ett 4870 från xxx tillverkare kan ha olika frekvenser och kyllösningar beroende på vad man som kund är ute efter, somliga passar utmärkt i SLI eller Crossfire tack vare att kyllösningen passar bättre för det, eller inte (singelkort), på samma krets (4870).

Ett g-kort alstrar värme, ett högt klockat kort oavsett om det är av samma krets (4870) ännu mer värme, förutom att kylningen naturligtsvis skall kyla kortet, vill man även "styra" värmen ur chassit med en viss typ av kyllösning. (de med en plastkåpa över kortet och luftflänsar vid kontakterna)

Vet inte om du blev klokare nu, men så är det tänkt att funka.

Permalänk
Medlem

Få tacka för tipsen ! Det lutar åt att det blir MSI kortet.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av kylning är då bättre sådan som styr ut värmen eller vanligt fläkt ??

Vad bör jag tänka på när jag köper g-kortet??

Permalänk
Hedersmedlem

Det du bör göra är att lägga dig i östlig riktning och be....

Skämt åsido, du bör försöka avinstallera de gamla drivsarna till ditt förra graffe innan du byter.

När det gäller kylningen så föredrar jag ett sådant som blåser ut sin varmluft där bak.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skall du bara använda ett kort? Isf ta det med högst klockfrekvens för att prestera bäst, det kan dock ha högre ljudnivå (fläkten) om du är känslig för det.

Skall du någon gång köra i CF, ta ett som "styr" bra, eftersom man vill undvika att bägge korten värmer varandra i onödan, klocken är dock inte lika viktig här eftersom bägge korten presterar som bäst tillsammans, blir en marginell ökning med högt klockade kort ihop, än utan max klock.

CF (Crossfire) eller SLI ( Nvidias motsvarighet) innebär att bägge korten sitter mer eller mindre ihop vilket kan innebära att det får problem att "andas" Kortet under det första stör lufttillgången till det övre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olawer
Vilken typ av kylning är då bättre sådan som styr ut värmen eller vanligt fläkt ??

Vad bör jag tänka på när jag köper g-kortet??

Personligen skulle jag inte bry mig om tillverkare. Det du bör tänka på (utan inbördes ordning) är:

1. Är det ett kort som följer/avviker från referensdesign? Detta har betydelse för t.ex. tredjepartskylare mm.

2. Ska jag köra SLI eller Crossfire? Då bör du ta ett "smalt" kort med dumpande fläkt.

3. Har jag kass ventilation i lådan eller bra? Med kass chassiventilation är dumpande fläkt att rekommendera (både nvidias och ATI's referensfläktar är dumpande).

4. Ska jag klocka grafikkortet? I så fall är det inte värt att ta ett fabriksklockat kort (oftast, det finns undantag). Annars kan du överväga det, låt det inte dra iväg för mycket i pris bara.

5. Om jag tänker mig att skaffa ett till graffekort så småningom, stödjer mitt moderkort SLI eller Crossfire?

Angående den första frågan så finns det säkert "vanlig fläkt" som är bättre än den "som styr ut värmen" (egentligen är det tvärtom, det är den sista som är den "vanliga"). Men de bygger på höjden och dessutom stannar värmen i lådan. Om det är dåligt eller skit samma i ditt fall kan du förmodligen avgöra efter att ha läst ovanstående.

Edit: Var visst lite slarvig, såg att du ville ha ett ATI-kort. Jag utgår därför från att du antingen avstår från 2 grafikkort i framtiden eller att ditt moderkort stödjer crossfire.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Det moderkort jag kommer att köpa stödjer Crossfire. Kommer nog att skaffa ett till kort när pengarna finns och då är det ju frågan vad som blir bäst.

Detta kort är det som jag fundrar på:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449595

Det finns även det här som jag inte vet riktigt hur fläkten ser ut!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426193

går dock inte att styra fläkten från Catalyst Control Center är det någon som skriver i recensionen.

eller möjligen det här kortet:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449930

vet inte vad som blir bäst om ni har tid och lust ta er en titt och säg vad ni tycker.

MvH Emil