Permalänk
Medlem

Gtx260/275 sli?

Jag ska köra sli i min dator och jag undrar vilket GTX som är bäst för det? Sen undrar jag vilket 260/275 som är bäst för sli, sparkle, asus eller gigabyte? Ska jag köra fabriks klockat eller klocka själv?

Tack på förhand!

Permalänk
Sötast

Det är ingen större skillnad från att köra singelkort, så resten räknar du ut själv!

275 är något dyrare och något bättre, om den lilla vinsten är värd priset för dig, så är det ett självklart val.

Tillverkare kan kvitta, det du ska se upp med är kylarna.
Du SKA för din egen skull köra med referenskylaren då den skyfflar ut luften ur chassit, om du har tredjeparts som inte gör det så kan du baka bullar i din dator.

Värmen som pressas ur 2 kort i SLI är inte nådig, tro mig på det

Klocka själv går utmärkt

Själv sitter jag på 2st GTX260 och det kickar ju skiten ur alla spel på marknaden, så mer kraft än så behövs ABSOLUT inte idag.

Men jag vet inte, GTX275 kanske lyckas hålla 30fps då mina sackar ner på 25fps om ett par år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det är ingen större skillnad från att köra singelkort, så resten räknar du ut själv!

275 är något dyrare och något bättre, om den lilla vinsten är värd priset för dig, så är det ett självklart val.

Tillverkare kan kvitta, det du ska se upp med är kylarna.
Du SKA för din egen skull köra med referenskylaren då den skyfflar ut luften ur chassit, om du har tredjeparts som inte gör det så kan du baka bullar i din dator.

Värmen som pressas ur 2 kort i SLI är inte nådig, tro mig på det

Klocka själv går utmärkt

Själv sitter jag på 2st GTX260 och det kickar ju skiten ur alla spel på marknaden, så mer kraft än så behövs ABSOLUT inte idag.

Men jag vet inte, GTX275 kanske lyckas hålla 30fps då mina sackar ner på 25fps om ett par år

+1

Dock förstår jag inte vad du menar att det inte är någon skillnad från att köra singelkort? Antar att du inte menar prestandamässigt

Du ska helt klart köra på referenskylaren, annars kommer du få problem med värmen.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...
Har ett sådant och är mycket nöjd, det hade jag kört på Tror inte heller att det är värt att lägga mer pengar på GTX275.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Sötast

Hehe, synd att man lyckas bli otydlig hur man än skriver

Självklart menar jag att det det inte är någon skillnad på singelkort eller sli när det kommer till märkesval, överklockning och sådant. Det är lika enkelt med två kort som med ett

Prestandamässigt så kickar ju sli ass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
+1

Dock förstår jag inte vad du menar att det inte är någon skillnad från att köra singelkort? Antar att du inte menar prestandamässigt

Du ska helt klart köra på referenskylaren, annars kommer du få problem med värmen.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...
Har ett sådant och är mycket nöjd, det hade jag kört på Tror inte heller att det är värt att lägga mer pengar på GTX275.

Är det kortet fabriks klockat? Vad är egentligen bäst fabriks klockat eller att klocka själv?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 2st såna här...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

Är grymt nöjd över dom...

Tempen är kan jag säga är inte alls nådig.
Dom vilar så fint så på 49c & 41c.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Jag sitter på 2st såna här...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

Är grymt nöjd över dom...

Tempen är kan jag säga är inte alls nådig.
Dom vilar så fint så på 49c & 41c.

Hur varmt blir det när de inte vilar utan arbetar?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Sötast

Jag menade inte heller att temperaturen var olidlig på graffekorten, utan mängden varmluft som pumpas är olidlig.

Min lilla datorhörna är 3 gånger så varm som innan med 2 graffekort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Hur varmt blir det när de inte vilar utan arbetar?

Körde furmark stability test nu för din skull, då jag glömt bort tempen i crysis.
Efter en 15min så låg korten på 74c - 66c som max.
Och jämnför man det med mitt gamla leadtek 260gtx extreme som låg på 83c så är det fint i min mening, då dessa kort är betydligt mer fabriksöverklockade..

MSI 655mhz - 1408mhz - 1050mhz
mot
Leadtek 602mhz - 1296mhz - 999mhz

Fast som sagt det blir nog lite varmt i burken, men tycker nog att mitt antec 1200 tar hand om värmen bra..

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davinik
Är det kortet fabriks klockat? Vad är egentligen bäst fabriks klockat eller att klocka själv?

Det är inte fabriksklockat, men det är superenkelt att göra det själv jag har klockat mitt till 650mhz från 576mhz. Helt onödigt att köpa ett fabriksklockat gtx260, utslängda pengar rent ut sagt. Men vill man inte klocka så har man ju inget val

Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Jag sitter på 2st såna här...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

Är grymt nöjd över dom...

Tempen är kan jag säga är inte alls nådig.
Dom vilar så fint så på 49c & 41c.

Jag hade inte kört på den kylarlösningen, de skyfflar värmen ut i lådan istället, och du får övergripande varmare dator. Välj ett kort med en kylare som skyfflar ut luften där bak istället. Däremot så är tempsen på atretyu's kort inte alls dåliga, men andra komponenter bör gå varmare.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Det är inte fabriksklockat, men det är superenkelt att göra det själv jag har klockat mitt till 650mhz från 576mhz. Helt onödigt att köpa ett fabriksklockat gtx260, utslängda pengar rent ut sagt. Men vill man inte klocka så har man ju inget val

Håller med om att man inte behöver köpa fabriksöverklockat, och som nivv säger så är det grymt enkelt att överklocka själv..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Jag hade inte kört på den kylarlösningen, de skyfflar värmen ut i lådan istället, och du får övergripande varmare dator. Välj ett kort med en kylare som skyfflar ut luften där bak istället. Däremot så är tempsen på atretyu's kort inte alls dåliga, men andra komponenter bör gå varmare. [/B]

Visst skyfflar dom ut värmen i burken, det kan man ju inte komma ifrån precis.
Men va fan, datorn ska köra varm

Gjorde ett test nu med en, och hängde plutten mellan gpu och cpu
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=88596958

Stabilitytest i furmark: 10min

Temp på termometern: 39,4c / 32,1c
Temp enligt HWmonitor.
Load: / Idlar
Moderkort: 51c / 39c asus m4n72-e
Cpu: 49c / 40c pII 940 @ 3555 1,42v
Gpu 1: 74c / 49c
Gpu 2: 66c / 41c
HD 1: 24c / 24c samsung hd502ij
HD 2: 31c / 31c wd3200ks

Kan tilllägga att fläktar går på lägsta varv tal på chassi fläktarna.

Haha ja jag har det jävligt tråkigt

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu

Stabilitytest i furmark: 10min

Temp på termometern: 39,4c / 32,1c
Temp enligt HWmonitor.
Load: / Idlar
Moderkort: 51c / 39c asus m4n72-e
Cpu: 49c / 40c pII 940 @ 3555 1,42v
Gpu 1: 74c / 49c
Gpu 2: 66c / 41c
HD 1: 24c / 24c samsung hd502ij
HD 2: 31c / 31c wd3200ks

Kan tilllägga att fläktar går på lägsta varv tal på chassi fläktarna.

Haha ja jag har det jävligt tråkigt

Haha ja, lite tråkigt verkar du ha det ^^ Vet inte riktigt om man kan mäta tempen i burken efter bara 10 min. Sedan skulle det vara bra att veta TS's chassi, om han har ett chassi med kass ventilation så ska man ju inte satsa på öppna kylarlösningar på grafikkorten

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

nivv, går din nordbrygg varm som fan???

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Vilket gtx som är bäst för det blir GTX285, men om du frågar vilket som är bäst mellan 260 och 275 är det 275

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
nivv, går din nordbrygg varm som fan???

Inte vad jag vet Orkar inte tanka everest och det visas inte med hw-monitor

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar