4870 Crossfire X. ingen större skillnad eller har jag gjort fel?

Permalänk
Medlem

4870 Crossfire X. ingen större skillnad eller har jag gjort fel?

tja! fick igår hem ett till grafikkort. gjorde lite tester innan jag pregade in ett till och samma sak efter. syns ju lite på poängen men trodde det skulle bli mer.

det enda jag har märkt som skillnad är att datorn låter mer samt att när jag har crossfire X igång och startat cs 1.6 så laggar cs, precis som att det jobbar för snabbt. min ping ligger mellan 10-45 konstant. men sen när jag stänger av det ena kortet i catalyst center så flyter det på som det har gjort innan.

det graffet jag hade först är ett xfx radeon 4870 512mb. Ver. A1.
det nya är ett xfx radeon 4870 512mb XXX edition Ver. A2.
vad jag har för övriga komponenter i burken kan ni se i sign.

här kommer lite bilder osv på olika tester och så. hade vatt kul att se om allt är som det ska vara, eller om jag får för lite kräm. kanske en flaskhals nån stans?

PS. Har 2 st Crossfire X bryggor! endast 1 på bilden DS.

Lite temps i burken.

3Dmark06 med ett kort inne.

3Dmark06 med 2 kort inne.

3Dmark vantage 1 kort inne.

3Dmark vantage 2 kort inne.

Tempsen efter 3Dmark06/vantage på CPU ligger runt 43.
GPU temps ligger runt 70-80 som absolut max. e detta okej? om inte. kan jag fica det på nått sätt? har inte plats för fler fläktar och vill inte ha fler.

tack på förhand! //D

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

tempen är inga problem. den ökar lite med två kort.

dina score ser ok ut.. tror jag får nåt liknande med min dator i sign..

det med cs vet jag inget om. men du kan ju prova att ta bort en brygga.
själv kör jag med en.

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk

Re: 4870 Crossfire X. ingen större skillnad eller har jag gjort fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
tja! fick igår hem ett till grafikkort. gjorde lite tester innan jag pregade in ett till och samma sak efter. syns ju lite på poängen men trodde det skulle bli mer.

det enda jag har märkt som skillnad är att datorn låter mer samt att när jag har crossfire X igång och startat cs 1.6 så laggar cs, precis som att det jobbar för snabbt. min ping ligger mellan 10-45 konstant. men sen när jag stänger av det ena kortet i catalyst center så flyter det på som det har gjort innan.

det graffet jag hade först är ett xfx radeon 4870 512mb. Ver. A1.
det nya är ett xfx radeon 4870 512mb XXX edition Ver. A2.
vad jag har för övriga komponenter i burken kan ni se i sign.

här kommer lite bilder osv på olika tester och så. hade vatt kul att se om allt är som det ska vara, eller om jag får för lite kräm. kanske en flaskhals nån stans?

PS. Har 2 st Crossfire X bryggor! endast 1 på bilden DS.

http://pici.se/pictures/hjUtdeCZN.jpg

Lite temps i burken.

http://pici.se/pictures/aXbjgrKQS.jpg

3Dmark06 med ett kort inne.

http://pici.se/pictures/pMCDuEvdv.jpg

3Dmark06 med 2 kort inne.

http://pici.se/pictures/qmBeFKRkQ.jpg

3Dmark vantage 1 kort inne.

http://pici.se/pictures/uUDEzmqib.jpg

3Dmark vantage 2 kort inne.

http://pici.se/pictures/GvZUTInnT.jpg

Tempsen efter 3Dmark06/vantage på CPU ligger runt 43.
GPU temps ligger runt 70-80 som absolut max. e detta okej? om inte. kan jag fica det på nått sätt? har inte plats för fler fläktar och vill inte ha fler.

tack på förhand! //D

Tempsen är som sagt inga problem. Tycker det ser ok ut med prestandaökningen också, men vad som egentligen räknas är ju i spelen. Jag tror itne du ska ta bort en brygga. Har sett rätt många som kört med 1 brygga och sen testat med 2 och fått en rätt stor prestandaförbättring.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att CS 1.6 inte kan hantera flera grafikkort eller ngt sånt? Att det blir mer extrajobb då och därför hackar det. Du har inte testat med andra spel?

Det skulle annars kunna vara som en negativ aura kring den läskiga personen i bakgrunden som stör.

Permalänk
Medlem

En brygga räcker till två kort.

Jag tycker din X-fire boost är lite dålig.
Du får alltså knappt 6000 i ökning?

Jag gick från ett kort i 3DM Vantage(GPU score) ~11000 till två kort ~18500(över 20k med max O/C). Det är en X-fire boost på över 7000 poäng.
Så dina knappt 6000 låter kanske lite för lågt...

Har de båda korten likadana klockfrekvenser på core och minnen?
Om inte, så kommer det snabbare kortet att göra en downclock till kort #2(det långsammare).

Om man kör 2x4890 eller 2x4870 borde inte spela någon roll?
Själva boosten i sig från ett kort till två borde var densamma? Här kanske jag har fel... correct me.

Spelar väl ingen roll?;) 1000 poäng hit eller dit, din X-fire setup fungerar iaf hyggligt.

Din processor kanske flaskar så du inte får ut exakt allt? Jag kan inte svara på det.

Vilka drivrutiner kör du med?(Sorry om jag missade det)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Kan det vara så att CS 1.6 inte kan hantera flera grafikkort eller ngt sånt? Att det blir mer extrajobb då och därför hackar det. Du har inte testat med andra spel?

Det skulle annars kunna vara som en negativ aura kring den läskiga personen i bakgrunden som stör.

jadu. jag vet inte. känns bara jobbigt att stänga av det varje gång man ska spela cs. då båda korten är igång så "delar" dom på skärmen, dvs. det ena kortet sköter översidan och det andra undersidan. så varje gång man sätter ifrån ett kort så möblerar alla ikoner om sig så man hittar inte änns hälften.

har kört några rundor crysis och cod4 men märker ingen skillnad. cod 4 kunde jag maxa sen innan men crysis svettas fortfarande på Gamer/enthusiast.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
En brygga räcker till två kort.

Jag tycker din X-fire boost är lite dålig.
Du får alltså knappt 6000 i ökning?

Jag gick från ett kort i 3DM Vantage(GPU score) ~11000 till två kort ~18500(över 20k med max O/C). Det är en X-fire boost på över 7000 poäng.
Så dina knappt 6000 låter kanske lite för lågt...

Har de båda korten likadana klockfrekvenser på core och minnen?
Om inte, så kommer det snabbare kortet att göra en downclock till kort #2(det långsammare).

Om man kör 2x4890 eller 2x4870 borde inte spela någon roll?
Själva boosten i sig från ett kort till två borde var densamma? Här kanske jag har fel... correct me.

Spelar väl ingen roll?;) 1000 poäng hit eller dit, din X-fire setup fungerar iaf hyggligt.

Din processor kanske flaskar så du inte får ut exakt allt? Jag kan inte svara på det.

Vilka drivrutiner kör du med?(Sorry om jag missade det)

Just nu har jag de senaste catalyst men såg att det skulle komma nya på fredag. så man kan ju hoppas att dom fixar det.

btw. har inte kört in drivisarna till det extra kortet. men det borde väl inte va behövligt då det e exakt samma skiva och samma drivisar på båda korten?
det enda som skiljer dom åt är att den ena är Ver.1 och den andra Ver.2 och att kortet med ver.2 är ett "XXX" kort.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Instalerar just nu Catalyst version 03.00.0732. ska se hur det går med den! skärmen hoppar till o konstrar så jag antar att dne gör vad den ska ^^ brb!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
det enda som skiljer dom åt är att den ena är Ver.1 och den andra Ver.2 och att kortet med ver.2 är ett "XXX" kort.

Och jag förknippar XfX och XXX med just överklockat från fabrik.
Min kvalificerade "gissning" är att kort nummer 1(XXX) klockar ner sig till ditt andra kort. Därför saknar du cirka 1000-1500 poäng.

Men jag kanske har fel, men XXX borde väl betyda någon form av O/C från fabrik?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Och jag förknippar XfX och XXX med just överklockat från fabrik.
Min kvalificerade "gissning" är att kort nummer 1(XXX) klockar ner sig till ditt andra kort. Därför saknar du cirka 1000-1500 poäng.

Men jag kanske har fel, men XXX borde väl betyda någon form av O/C från fabrik?

ja det är helt rätt. men jag kan inte se någon stans på kartonger eller i manualer att dom skiljer sig åt. det enda som e skillnaden e designen på kylaren som har krympt ca 1 cm i längd och ett klistermärke på kartongen.

ville ju helst ha ett EXAKT likadant som de förstköpta men det va slut exakt överallt. ringde till inet och frågade men dom kunde inte lova mig ett kort heller. nått fel med leveransen det senaste taget från XFX tydligen.

det nya kortet e köpt på B-ray.se. är allmänt nöjd med derans pris och service.

att det nya kortet (XXX ed.) klockar ned sig lite hade jag räknat med men då jag inte hittar nån skillnad på dom så vettifan alltså.

Instalerade den senaste CCC nu och cs funkar bättre iaf. inte hunnit testa med några andra spel än men det kommer. en runda 3DM V komemr också!

detta e vad jag menar med att allt flyttar runt sig! as dryyygt!

Och såhär ska det vara!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
att det nya kortet (XXX ed.) klockar ned sig lite hade jag räknat med men då jag inte hittar nån skillnad på dom så vettifan alltså.

detta e vad jag menar med att allt flyttar runt sig! as dryyygt!

http://pici.se/pictures/yCjVzpzsY.jpg

Ta ut ett kort och kolla vad du har för frekvenser på core och minne. Sen testar du nästa kort. Alternativt letar du upp exakt modellbeteckning på kortet och kollar på xfx hemsida.

Flyter ut?
Jag vet inte vad du menar alls...kanske missat något i tråden?

Vad gillar din tjej sidan "analfisted"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Vad gillar din tjej sidan "analfisted"?

HAHAHAHAHAHA nån som behöver sin torsdags tömning kanske

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Ta ut ett kort och kolla vad du har för frekvenser på core och minne. Sen testar du nästa kort. Alternativt letar du upp exakt modellbeteckning på kortet och kollar på xfx hemsida.

Flyter ut?
Jag vet inte vad du menar alls...kanske missat något i tråden?

Vad gillar din tjej sidan "analfisted"?

så. nu har jag kört en ny 3dmark vantage och detta e resultatet.

inget större lyft. ska kolla runt lite på XFX hemsida för betäckning på båda korten.

BTW. mitt föregående inlägg med "analfistedwhore" i listen är mitt BDB namn. kolla in och skriv en rad istället

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

vanliga 4870.

Bundles: 0
Bus Type: PCI-E 2.0
GPU Clock: 750 Mhz
Memory Bus: 256
Memory Type: DDR5
Memory Size: 512 MB
Memory Speed: 3600 Mhz
Thermal Solution: FANSINK
Minimum Power Supply Requirement: 450 Watts with two 6-pin PCIE power connectors
Outputs: HDTV, , Dual-Link DVI
Card Dimensions: 9.5 x 4.376 x 1.5
Feature: TeraScale Graphics Engine, ATI Avivo™ HD Video and Display Platform, ATI PowerPlay™ Technology, ATI CrossFireX™ Technology, PCI Express 2.0, Microsoft® DirectX® 10.1

4870 "XXX"

Bundles: 0
Bus Type: PCI-E 2.0
GPU Clock: 775 Mhz
Memory Bus: 256
Memory Type: DDR5
Memory Size: 512 MB
Memory Speed: 3800 Mhz
Thermal Solution: FANSINK
Minimum Power Supply Requirement: 450 Watts with two 6-pin PCIE power connectors
Outputs: HDTV, , Dual-Link DVI
Card Dimensions: 9.5 x 4.376 x 1.5
Feature: TeraScale Graphics Engine, ATI Avivo™ HD Video and Display Platform, ATI PowerPlay™ Technology, ATI CrossFireX™ Technology, PCI Express 2.0, Microsoft® DirectX® 10.1

det är ju lite skillnad men inget märkvärdigt enligt mig. kan man förlora ca 1000 P i vantage eller 06 pga detta?. "XXX" kortet har ju klockat ner sig automatiskt för att matcha det första.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

XXX är Xfx's klockade kort tillsamans med XT och Black editions.

Det du kan göra är ju att prova klocka det "vanliga" kortet till XXX kortets prestanda i CCC se om du får annorlunda resultat

För som det är nu så Klockar XXX kortet ner sig till det "vanliga" kortets prestanda

Visa signatur

Gaming-riggen: AMD Phenom II x4 940 @ 3.7ghz | M4A78-E | XFX Ati Radeon HD 4890 | 4 Gig Corsair | Corsair HX750W
Reserv-riggen: P4 @ 3gHz | 2Gig ram | 8600gt 512mb | 350 watts No-name agg
We are the Knights who say: Ekki Ekki Ekki Ptang Zurooboin!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MålbrottarN
XXX är Xfx's klockade kort tillsamans med XT och Black editions.

Det du kan göra är ju att prova klocka det "vanliga" kortet till XXX kortets prestanda i CCC se om du får annorlunda resultat

För som det är nu så Klockar XXX kortet ner sig till det "vanliga" kortets prestanda

Okej. ja jag e väl ganska nöjd endå. väntar med GPU klock tills jag kan det lite mer såfall. det flyter ju på o jag e nöjd flör tillfället. tycker dock att även om det klockar ner sig till det första kortet så borde ju endå GPU score bli ca dubbelt. eller?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa