Får inte datorn att starta med nya grafikkortet

Permalänk
Medlem

Får inte datorn att starta med nya grafikkortet

Hej!

Jag har precis köpt ett 4890-kort och installerat det i burken. Jag har ett nätagg på klena 430 watt, vilket jag undrar om det kan vara anledningen till mitt problem.

När jag startar burken så dyker det upp röd text mot svart bakgrund som säger "you have not connected one of your video card power connectors to the power suply", trots att det inte stämmer.

Kan det vara så att nätagget är så klent att strömmen till grafikkortet blir så låg att datorn tror att en anslutning saknas?

ytterligare en omständighet som kan vara värd att nämna är att nätagget är gammalt och att jag därför bara har en 6-pinnarskabel från nätagget och således behövde köra på molex och y-kabel för att fixa försörjning till den andra porten på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är det och vad är det för märke? Måste folk veta om dom ska hjälpa dig med det. Vet själv inte hur mycket 4890 kortet drar dock

Permalänk
Medlem

Märket är Antec, och jag köpte agget begagnat så jag vet inte riktigt hur gammalt det är. 3 år kanske.

Permalänk
Medlem

antagligen nätagget som är för klent.. eller så är de ena 6pin kontakten som är defekt.. skulle köpt nytt nätagg!

Köpte själv ett Corsair HX750W då mitt Corsair TX750W dog.. Och de funkar mycket bra med tillochmed 2st HD4890.. köp Corsair HX520W eller Corsair TX550W.. då har du lite kraft över i nätagget..

Planerar du CrossfireX? isf kan jag rekommendera 750W helst HX då de är tystare än TX..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har du ingen adapter som du kan koppla på, bör åtminstonde få bild på skärmen tycker man. 430W är lite klent skulle satsa på minst 500W ifall du vill ha en dator som fungerar bra. Finns en sida som man kan kolla hur pass mkt ens dator tar i ström med alla tillbehör och liknande.
Kan inte sidan men hittade en simplare.

http://www.silentmods.com/modding/PSU_Watts_Calculator.html

finns dock inte ditt grafikkort men min dator drar ca 300 watt och 329 Peak. Har ett 650Watts nätagg i min dator ifall jag skulle vilja byta upp något senare.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag har ju en sån där y-kabel som sagt. Är det inte det du menar med adapter, sinned89?

swesparky, men är det inte lite skumt att det står att det är ENA porten som inte får strömförsörjning? Borde det inte helt enkelt stå då att ingen av dem får ström?