Permalänk
Melding Plague

Nästa Atom dröjer

Processorn Atom har en starkt grepp om netbook-marknaden och Intel har inte bråttom med att lansera en efterföljare. Enligt nya uppgifter dröjer Atom N400 till 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra processor, värdelöst chipset, hoppas dom byter chipset snart....

Permalänk
Medlem

Hur svårt skall det va'?

1. Hissa upp frekvensen till åtminstonde 2.2 GHZ
2. Sitt inte och tjuvhåll på releasen

Se'n kan man ju undra varför AMD sitter me' armarna i kors.

Permalänk
Medlem

Alltså, Atom är en helt fantastisk processor, jag är typ lite kär i den.
Men än så länge låter inte dom plattformar som finns Atom att leva upp till sin potential.
Det är så jävla kasst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hur svårt skall det va'?

1. Hissa upp frekvensen till åtminstonde 2.2 GHZ
2. Sitt inte och tjuvhåll på releasen

Se'n kan man ju undra varför AMD sitter me' armarna i kors.

Atom är en riktigt lyckad processor som har vuxit fram lite turligt vill jag påstå.
För att AMD ska utveckla en konkurrent måste dom lägga ner väldigt mycket resurser, resurser som är jääävligt svårt att få tillbaka när det handlar om budgetvaror.
Dom har sin Neo eller vad den heter, den drar ganska mycket mer energi, men är å andra sidan bra mycket snabbare också.
Den är rätt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Se'n kan man ju undra varför AMD sitter me' armarna i kors.

Håller inte med att dem sitter med ararna i kors.
Kanske bara ena armen som fungerar dock.

För de riktigt snåla atom (z) kan de inte konkurrera med. dock på den "reguljära" netbook/top marknaden så har de yukon-plattformen med Athlon/sempron-prollar sub 15w (tom dualcore) samt g690 igp som sammanlagt drar ungefär lika med atom (n) + vanliga nordbryggan med igp.

Skall ju tilläggas att yukon-plattformen klår atom med hästlängder...

Permalänk
Medlem

Dåligt attityd från Intel. Bara för att dom har monopol, mer eller mindre, på netbookprocessorer så bryr dom sig inte att tillverka något bättre förens dom får konkurens.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Håller inte med att dem sitter med ararna i kors.
Kanske bara ena armen som fungerar dock.

För de riktigt snåla atom (z) kan de inte konkurrera med. dock på den "reguljära" netbook/top marknaden så har de yukon-plattformen med Athlon/sempron-prollar sub 15w (tom dualcore) samt g690 igp som sammanlagt drar ungefär lika med atom (n) + vanliga nordbryggan med igp.

Skall ju tilläggas att yukon-plattformen klår atom med hästlängder...

Fast Yukon är inte avsedd för netbooks utan ultraportabla, brukar skilja en hel del i pris.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nu börjar den kanske duga till lite flashspel

Synd bara att jag har för stora händer för 10" datorernas tangentbord..
Så jag fortsätter köra på min nuvarande laptop !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan undra lite över Intels motiv, nu får ju nvidia fritt fram med sin ion plattform i ett halvår till. om man släppte nya atom med integrerad grafik snart, borde ju marknaden för ion bli extremt liten.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Med via som enda konkurrenten finns det ingen anledning för intel att anstränga sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Se'n kan man ju undra varför AMD sitter me' armarna i kors.

Marginalera på netbooks är små. Det finns helt enkelt inte så mycket pengar att tjäna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Precis som några varit inne på är nog Intel inte alltför ivriga att göra netbookmarknaden ännu större...

Det sägs ju att Intel egentligen är ganska ledsna i ögat över att det säljs så mycket netbooks (trots att de nästan uteslutande använder Atom-processorer); Intel tjänar så lite pengar på dessa jämfört med "riktiga" bärbara datorer.

De har ju också lite konstig prissättning (för att hålla tillbaka Ion?), Atom-processor + föråldrat Intel-chipset är billigare än bara Atom-processorn, osv...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Är det någon som vågar sig på att göra en uppskattning om hur mycket mindre energi den nya plattformen kommer att dra jämfört med dagens? Hade varit mycket intressant då jag redan tycker att 8h är extremt länge för en laptop utan externt batteri (Samsungs NC10 med 6-cells)..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Är det någon som vågar sig på att göra en uppskattning om hur mycket mindre energi den nya plattformen kommer att dra jämfört med dagens? Hade varit mycket intressant då jag redan tycker att 8h är extremt länge för en laptop utan externt batteri (Samsungs NC10 med 6-cells)..

Jadu, drömmen hade ju varit 24h.. Så jävla skönt ifall man är ute och resor.. Man börjar klockan 8 på morgonen och när man kommer till sverige vid 9-10 på kvällen så är det fortfarande 25% batteri kvar. Där talar vi en våt dröm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Fast Yukon är inte avsedd för netbooks utan ultraportabla, brukar skilja en hel del i pris.

Det är ju förvisso sant men många netbooks (med atom) har ju förvånansvärt högt pris (över 4000 spänn) och då finns det flera tillverkare som valt att satsa på amd. deras marginaler att få cash kanske miskar men det verkar ju ändå funka för dem.

Tex här: http://www.crunchgear.com/2009/06/23/gateway-lt3100-netbook-f...
eller den som jag skulle kunna tänka mig här: http://www.techuna.com/medion-akoya-mini-e1312-amd-netbook.ht...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Är det någon som vågar sig på att göra en uppskattning om hur mycket mindre energi den nya plattformen kommer att dra jämfört med dagens? Hade varit mycket intressant då jag redan tycker att 8h är extremt länge för en laptop utan externt batteri (Samsungs NC10 med 6-cells)..

Är det vad du får ut vid praktiskt bruk, eller är det i teorin? HP släppte ju en vanlig laptop förra året med mycket bra batteridrifttid, och apples nya aluminiumbok ska ju klara sig länge med.

Släng med en skärm man kan arbeta vid utomhus med 8+ timmars batteridrifttid, få det att väga under tre kilo och kosta under sex tusen, och pressa in en via nano så är den såld. Men lämna MS utanför affären tack.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankwhite
Är det vad du får ut vid praktiskt bruk, eller är det i teorin? HP släppte ju en vanlig laptop förra året med mycket bra batteridrifttid, och apples nya aluminiumbok ska ju klara sig länge med.

Släng med en skärm man kan arbeta vid utomhus med 8+ timmars batteridrifttid, få det att väga under tre kilo och kosta under sex tusen, och pressa in en via nano så är den såld. Men lämna MS utanför affären tack.

Det är teorin, jag har inte hunnit köpa den än, men om du vill kan jag återkomma när jag gjort det så får du veta

Permalänk

Varför händer det inget/extremt litet på batteri marknaden då? tycker att ska man ha en laptop eller netbook så ska man ha enormt mycket batteritid, kan dom inte uppfinna något super batteri som är litet och lätt och ger enormt mycket kapacitet så att man får flera dagars batteritid på t.ex. en laptop som motsvarar en high end desktop @ max load 24/7

Då skulle jag köpa en sån oberoende av pris!

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Varför händer det inget/extremt litet på batteri marknaden då? tycker att ska man ha en laptop eller netbook så ska man ha enormt mycket batteritid, kan dom inte uppfinna något super batteri som är litet och lätt och ger enormt mycket kapacitet så att man får flera dagars batteritid på t.ex. en laptop som motsvarar en high end desktop @ max load 24/7

Då skulle jag köpa en sån oberoende av pris!

Dom, som jag, anser nog att det är bättre att gå till botten med det hela, roten av problemet.. dvs strömförbrukningen.

En biljämförelse så alla blir glada.
"Nya volvo kan köra för kort på en tank bensin. Lösning: större bensintank."
Är det inte bättre att göra som netbooktillverkarna och biltillverkarna att minska förbrukningen ?

Sen i framtiden när det kommer ännu bättre batteritekniker kan batterierna göras mindre och lättare utan att försämra batteritiden, datorerna blir ännu smidigare. Och strömsnålare komponenter = lägre värmeutveckling = svalare dator, som kanske t.o.m går att ha i knät utan att dö av värmeslag.

Visa signatur
Permalänk

Eller att volvon körs på nitrometan som ger mer energi per volymenhet bränsle. Det här med lägre förbrukning är bara något som miljömupparna försöker lura på oss. El skulle vara billigt om det inte vore för den gemensamma elmarknaden som gör att något som framställs superbilligt i Norden säljs till högsta möjliga pris i hela Europa genom att de som själva inte har någon billig energikälla får diktera priset. Som om priset på kranvatten skulle avgöras av en riker person som ligger och törstar ihjäl mitt i Sahara.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem

Wow de försöker verkligen döda netbook marknaden. Åtminstone har de inget emot det.

Bil och olje bolagen har gjort allt de kan för att döda super batterier (och andra miljö alternativ) så fort det nämns på nyheterna. Köpa upp rättigheter eller se till att uppfinnaren inte får hjälp att utveckla den.

Det finns ju idéer om man tänker på den där 100 dollars datorn som verka ha startat netbook vågen som skulle ges till fattiga och hur de löste problemet med att alla där inte hade någon eluttag att ladda upp laptopen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Wow de försöker verkligen döda netbook marknaden. Åtminstone har de inget emot det.

Bil och olje bolagen har gjort allt de kan för att döda super batterier (och andra miljö alternativ) så fort det nämns på nyheterna. Köpa upp rättigheter eller se till att uppfinnaren inte får hjälp att utveckla den.

Det finns ju idéer om man tänker på den där 100 dollars datorn som verka ha startat netbook vågen som skulle ges till fattiga och hur de löste problemet med att alla där inte hade någon eluttag att ladda upp laptopen.

Hehe one laptop per child med datorer för $100, senare det dubbla eller mer, är ett underligt initiativ då många människor inte ens har tillgång till rent vatten, tillräckligt med mat, religionsfrihet, eller BBB100/100

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Är det någon som vågar sig på att göra en uppskattning om hur mycket mindre energi den nya plattformen kommer att dra jämfört med dagens? Hade varit mycket intressant då jag redan tycker att 8h är extremt länge för en laptop utan externt batteri (Samsungs NC10 med 6-cells)..

Asus eee pc 1000HE är oxå väldigt bra! jag är löjligt nöjd med min och särskilt då med batteriet. 9,5h enligt tillverkare men räkna med minst 7h blandat användande, ger skön frihetskänsla
jag gillande den så mycket att jag köpte en rosa-vit till flickvännen med.