Lovad garantireparation, nu vill de ha pengar....

Permalänk

Lovad garantireparation, nu vill de ha pengar....

Hej, jag har skickat min zepto znote 3414 till infocare i danmark efter att talat med en på zepto support som sa till mig att reparationen skulle gå på garantin.
Jag förklarade för honom att jag själv installerat turbomemory i pci slot på moderkortet samt bytt Hdd och lagt in extra minne.

Support killen svarade att det inte spelade någon roll och att det skulle gå på garantin, nu efter många veckor inne på reparation så svarade de att jag måste betala 5000 kr för byte av moderkort och att detta inte går på garantin....

vem ska man lita på? jag ska självklart försöka ringa zepto igen... men hur blir det nu för min del? måste jag betala 5000? eller eventuell frakt till och från danmark (UPS)?

och om jag visste att detta INTE skulle gå på garantin (vilket jag frågade specifikt om med turbomemory) så skulle jag självklart inte skickat ner den för reparation på 5000 kr vilket är otroligt mycket för en dator som INTE är värd så mycket i dagsläget...

känner mig hel lurad...

någon som har några svar om vad som gäller i ett sådant läge? Och hur kan man gå vidare mer än att tala med zepto som självklart kommer att neka till att de sagt att detta skall gå på garantin... (förövrigt är jag väldigt less på dansk support).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

Att du är trött på Danska kan jag förstå

Saker jag tycker du skall göra.. fråga vad som kan ha orsakat det felet som gjorde att du måste byta moderkort.

Kolla ditt garantibevis då det där står vilken sort garanti du har.

Det de kan svara är
- Du har förstört moderkortet genom användning av otillåtna tillbehör (RAM och Turbomemory) Nån form av handhavandefel isf
- Vid större fel så gäller inte garantin.

Om din garanti gäller får du trycka på där och kolla om det står någonstans att den förfaller vid eventuell installation av tillbehör.
ISF kan det ju vara kört (Men i vanliga fall gäller det som gäller för alla datorer.. DU får öppna och byta saker så länge som det sker fackmannamässigt.)

Skriv gärna vilken sort garanti du har och när du köpte datorn

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

hur vet jag vilken garanti jag har? har inte köpt till någon extra men zepto ska ha 2 års garanti vilket supporten kollade i sin dator och förklarade att fortfarande gällde...

märkligt då datorn är under 2 år att moderkortet ger upp... kollade zeptos hemsida och hittade ingen garanti information.

tycker det låter väldigt konstigt att supporten kan lova mig garantireparation och att teknikern sedan kan avslå det.. (såklart kan teknikern se mer än supporten, men då borde inte supporten lova, skulle ju inte ha skickat annars).

jag tror det är danska supporten som inte är tillräckligt bra på engelska för att förstå och bara svarar "jaaaaa" utan att förstå...

GRR!! så nu har jag fått uttryck för min ilska, hur kan man få reda på vilken garanti som gäller?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Garantier omfattar fabrikationsfel och de anser kanske att du själv framkallat skadan, så till att börja med kan du väl fråga dem varför det inte går på garantin.

Att du har bytt delar själv är normalt inget skäl att neka garanti. Tänk om man inte fick byta däck på sin bil eller hälla i ny kylavätska utan att nybilsgarantin upphörde. Det vore orimligt.

Edit: Det är svensk konumentlagstiftning som gäller. Och vill minnas att liknand frågor varit uppe hos ARN där man ogillar inskränkning av garantier vid byte/uppgradering av "slitdelar".
Problemet är att vi inte känner till historiken i dett ärende så det är svårt att ge konkreta och inte allmängiltiga svar. Men kontakta gärna din KO.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag sägger samma som Doktorn här...

Det du kan påstå är att det är ett fabrikationsfel.
Om det inte finns något tecken på att du har framkallat det genom en felaktig installation av dina tillbehör så skall väl garantin gälla. det är upp till de att bevisa att DU har gjort något fel. (Iaf enligt allt jag har läst om det)

Men om datorn funkade för din del när du hade installerat allt och en vacker dag långt efter du hade fått allt att funka gav datorn upp så är det något annat fel som uppståt och då får du stå på dig.. ja även på danska

Har hört att det är bra att bli sur och gorma åt folk.. men snälla gör det inte om du inte pratar med någon som är ansvarig.. (support via telafon är inte ansvarig utan underordnad, vilket leder till att de skall man prata lungt och tydligt med)

Du kan ju be om att få ett bevis för att garantin inte skall gälla.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

okej, ja jag installerade turbomemory för över ett år sedan och den har fungerat klockrent tills för 3 veckor sedan.

har svårt att tro att det är moderkortet som inte fungerar då jag fick upprepade felmeddelanden om att det var grafikkortet som inte fungerade...

Hade ett kort (gf 8400m gs) som har fabrikationsfel i serien vilket jag antog var felet.
inget annat med moderkortet har varit problem för mig och mitt turbomemory har installerats korrekt och utan problem (låter väldigt märkligt att det skulle vara orsaken till att grafikkortet, eller grafikkortsplatsen på kortet gått sönder).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Är inte grafikkortet integrerat med moderkortet, det kan i så fall förklara varför man vill byta moderkortet?

Den första tanke som slår mig när du nämner grafikkproblem och 8400m i samma mening är nVidias erkända problem med sina kretsar. Problem med tillverkningen gör att den blir extra känslig för värme vilket avsevärt fökortat livslängden. Vet dock inte om det gäller GS.

Ett par bekanta fick nyligen moderkortet på sin bärbara HP utbytt och den har en 8400m krets. Jag tycker i nuläget att det låter som anvarsflykt från Zeptos sida. Jag hade nog försökt googla lite för att få lite mer underlag och sedan sätta press på dem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Måste säga samma som Doktorn igen

Låter som ansvarsflykt.

Och jag tror också att grafikchipet är integrerat. (brukar vara det)

Som tidigare sagt så är det bara att försöka att förklara för de och sedan få bevis på att det skulle vara fel på datorn pga något just DU har gjort.

Det andra du kan göra är att kontakta KO och prata med honom.. men då behöver du också lite mera kött på benen ( i form av info om chipet som kanske kan ha fabrikationsfel ).

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Zepto har gjort ett tydligt fel genom att i princip lova att felet går på garantin innan du skickar den. Då har företaget inte mycket att sätta emot om det visar sig inte vara något garantifel. Sen att kräva dig pengar för en reparation du inte godkänt är inte rätt på något sätt.

Skulle man kunna göra så, så skulle företagen kunna laga och ta ut hur mycket som helst utan att fråga kunden. Vilket naturligtvis inte är rätt.

Stå på dig.

Permalänk
Medlem

Den bedömning supporten gör baseras på vad du ger dem för muntlig information, de förutsätter att denna är korrekt och fullständig och du får en preliminär uppgift om att det troligtvis rör sig om ett fel som täcks av garantin.
Datorn skickas sedan till och gås igenom av en kvalificerad tekniker som undersöker var det faktiska felet ligger, och lämnar ett utlåtande.

Vad som gått snett i just detta fall kan vi omöjligt sia om: du kanske lämnat ofullständig eller inkorrekt information, supporten kanske har utryckt sig klumpigt, du kanske bara hörde vad du ville supporten skulle säga, teknikern som undersökt datorn kanske gjorde ett dåligt jobb etc.

X00L - de har knappast sagt att han måste betala 5kkr för datorn, det som sagts är att det kommer kosta 5kkr att få datorn reparerad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Var ute för något liknande angående muntligt löfte som tydligen ska vara bindande. I mitt fall hade jag tur, företaget bandar alla samtal till supporten så de lyssnade bara genom samtalet så var saken biff

Har någon på supporten (där du köpt datorn) sagt att felet faller under garanti så får de stå för det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

precis som twit skrev: de har inte krävt mig på pengar utan de har givit mig prisförslag.

jag måste säga att jag har givit supporten all korrekt information som jag kunnat ge (vilket jag var väldigt noggrann med) jag frågade specifikt om turbomemory förstör garantin och han svarade NEJ.

fick mail nyss där teknikern förklarade att det var turbomemory installationen som gjorde att jag inte får garanti:
-------------------------------------------------------------
You are not allowed to add turbomemory, I already talked with Zepto about this, and there is no warranty.

We can return your computer without repair and without any labour?

/Theis
------------------------------------------------------------

Det han svarade på var ett mail där jag frågade om anledning till garanti reparation inte gick, samt att jag ville ha mer fullständig information om reparation, garanti, ansvar osv.

tycker inte att detta är professionellt och dessutom tycker jag att han undviker ansvarsfrågan totalt.

vem ska jag tala med, teknikern tycks det inte vara lönt att tala med då han bara vill pressa mig på "ja, reparera mot kostnad av 5000 kr" eller "nej skicka tillbaka".....

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

låter lite som ett muntligtavtal när du första ggr pratade med dom, bara o säga att ni har redan lovat o göra det gratis...

därav så ska man alltid spela in alla samtal man pratar med support osv, så man har bevis osv. men tråkigt när sånt här händer.

prova o prata med chefen ifall inget annat fungerar...

lycka till iallafall...

Permalänk

det spelar ingen roll om jag har det inspelat eller inte, ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt. de kan såklart neka....

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Då det är Zepto som meddelat teknikern att garantin inte gäller då du installerat egna pryttlar så är det naturligtvis med Zepto du får ta striden. Särskilt då du redan blivit lovad att din installation inte skulle påverka garantin. Det bästa vore naturligtvis om du haft ett sådant, skriftligt löfte redan innan du gjorde installationen.
Teknikern går bara vad hans uppdragsgivare säger att han skall göra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
det spelar ingen roll om jag har det inspelat eller inte, ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt. de kan såklart neka....

Det är inte oss du ska övertyga

I princip svarar alla liktydligt i tråden så lägg energin på zepto istället. Lycka till!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Har du uttryckligen frågat och fått svar att det du gjort inte ska påverka garantin så är det det som ska gälla, oavsett vad garantin egentligen säger. Det dem kan göra är att säga att neka, men i grunden är ett muntligt löfte ett avtal och det gäller över garantin.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Har du uttryckligen frågat och fått svar att det du gjort inte ska påverka garantin så är det det som ska gälla, oavsett vad garantin egentligen säger. Det dem kan göra är att säga att neka, men i grunden är ett muntligt löfte ett avtal och det gäller över garantin.

Med den avgörande skillnaden att ett muntligt löfte egentligen är värdelöst om det inte kan verifieras i form av inspelning etc.

Så om ditt samtal inte spelades in och om dom nekar så kan du nog få det tufft.
Men jag önskar dig lycka till i alla fall och hoppas det löser sig.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Med den avgörande skillnaden att ett muntligt löfte egentligen är värdelöst om det inte kan verifieras i form av inspelning etc.

Så om ditt samtal inte spelades in och om dom nekar så kan du nog få det tufft.
Men jag önskar dig lycka till i alla fall och hoppas det löser sig.

Absolut inte. Ett muntligt löfte är inte värdelöst bara för att det inte kan verifieras. Det som i sådana fall är värdelöst är att de försöker ljuga sig ur det (förutsatt att det faktiskt finns ett löfte).

Visst lär det vara tufft om det inte finns inspelat, och visst är det skillnad på teori och praktik. Men att det praktiska utförandet av någonting inte stämmer med teorin bakom betyder inte att teorin är fel, bara att man i praktiken inte gjorde det enligt teorin.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Mja, jag har blivit lovad det av zepto, när jag frågade specifikt om det så jag ska väl ta och ringa dem på måndag.

Så jag ska samla energi och försöka hålla huvudet kallt när jag ringer dem...

ja, i värsta fall får jag väl tillbaka datorn utan att den lagats och sedan får man väl försöka sälja delarna eller nåt...

är det värt att blanda in KO om de vägrar?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Mja, jag har blivit lovad det av zepto, när jag frågade specifikt om det så jag ska väl ta och ringa dem på måndag.

Så jag ska samla energi och försöka hålla huvudet kallt när jag ringer dem...

ja, i värsta fall får jag väl tillbaka datorn utan att den lagats och sedan får man väl försöka sälja delarna eller nåt...

är det värt att blanda in KO om de vägrar?

Kan som sagt bli tufft om det inte finns några "bevis" på att de lovat nått, men om de tjafsar så tycker jag på ren princip att det är värt att ringa KO och i alla fall höra. Har de verkligen lovat nått så ska de banne mig stå för det. Jobbar med support själv och tycker att folk som lovar saker och sen backar gör inte mycket mer än att ge det jobb jag gör dåligt rykte. Så visst, jag hade blandat in KO. Kan bli jobbigt, kanske inte ger någonting i slutet, men värt det på ren princip.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Ring tillbaka dem och klaga och kräv att de fixar det, för de lurade dig och sa att försäkringen gällde.

Sedan är jag dock inte så säkert på att du med laglig rätt kan kräva att de reparerar felet. Då ditt telefonsamtal väl inte kan sess som ett avtal som du ingick med zepto? Snarare var det en förfrågan om ett tidigare avtal som ni hade gjort, där du fick felaktig information. Denna felaktiga information som zepto gav dig, skall självklart inte kosta dig en krona. (frakt & felsökningsavgift)
Men att zepto därmed enligt lagen skall vara tvungen att utföra reparation är en annan fråga. Dock är knappast ett nytt moderkort så dyrt för zepto och ser man till all negativ goodwill, så är det bara idiotisk för zepto att bråka.

Sedan om det finns spår efter handhavarfel så kan såklart zepto kräva dig på frakt & felsökningsavgift om du vill ha tillbaka datorn, men jag litar på att du var försiktig.

Hade du däremot innan du monterade in hd & turbominne i din dator ringt och fråga zepto om detta skulle påverka garantin och de sa nej, så skulle du helt garanterat ha lagen på din sida. (bortsett från handhavar fel) För Zeptos felaktiga information skall ej drabba dig som ovan.

*edit*
Så mitt råd är kräv att få datorn reparerad, om det inte går så visst kontakta KO. Om detta inte går, så skall du absolut under inga omständigheter behöva lägga ut pengar för att zepto gav dig felaktig information, det får du garanterat med dig KO på. Jag tror iofs att du får med KO för att få datorn lagad också.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Hej jag jobbar själv för Dell och har du inte gjort några förändringar på moderkortet. dvs fysiska ändringar så ska det täckas av garanti. att sätta in nytt minne eller hdd ska inte påverka garantin på själva maskinen så vida inte det står specifikt i det avtalet du har att man inte får göra det. Det är bara det att du har ju ingen garanti på dessa grejerna. Är maskinen köpt i sverige av svensk återförsäljare så ska du kontakta dom i första hand ex om du har köpt hos elgiganten osv. I sverige gäller annars konsumentköplagen som säger att är det fabrikations fel så är det 3 års garanti att tillverkaren ska byta ut felaktiga delar. Är det inget fel som du själv har fixat till så att säga så ska du inte behöva betala för service på maskinen.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Telefon samtal till support är bindande för dom måste precis som vi på Dell logga samtal med kunderna. Det står i konsumentköplagen att alla support ärenden måste loggas. Nu har ju vi på Dell en annorlunda support modell än zepto och mycke större och mer utvecklad men dom har samma krav på sig som vi.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Visst lär det vara tufft om det inte finns inspelat, och visst är det skillnad på teori och praktik. Men att det praktiska utförandet av någonting inte stämmer med teorin bakom betyder inte att teorin är fel, bara att man i praktiken inte gjorde det enligt teorin.

Hehehe, kan du ta det där med praktik och teori igen är du snäll:)

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Hehehe, kan du ta det där med praktik och teori igen är du snäll:)

Javisst
2+2 är 4 även om någon är klantig och får det till 5.

Teorin är inte fel för att någon i praktiken använder den fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Okej, då får zepto först ett samtal på måndag sedan KO om det behövs.

Demonlord:

Menar du då att de skriver fritext ( dvs. skriver själv vad kunden ringde om, så gjorde vi på Com hem) eller att de faktiskt spelar in samtalen ?

för i så fall är det ju lugnt, för han lovade mig en lagning där garantin INTE påverkas av att jag installerat annan maskinvara så som turbo memory, hdd eller ram.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Är inte "TurboMemory" ett vanligt expansionskort? Datorn hade alltså en kontakt för detta, men de hävdar att du inte får installera något där för då upphör garantin att gälla!? Vilken idioti, trodde sådant tjafs hörde till förra decenniet, och att datorleverantörerna tagit sitt förnuft tillfånga nu.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Onödigt tjafs som bara gör att det inte får kunder tillbaka. Hoppas det går bra för dig!

Permalänk

Har inte läst hela tråden men jag kan ju hålla med om zeptos support är helt värdelös. Skickade in min Znote 3415 på reparationen och efter ca 10-15 telefonsamtal och 3månader så fick jag tillbaka den! Jag blev lovad att det skulle ta MAX 3veckor från början...