Från sand till krets – en processors födelse

Permalänk
Medlem

hmm de vet vi ju inte än;) kan ju hända om 500 år att någon lyckas fixa en tidsmaskin... vem vet:S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
instick: da vinci gjorde också ritningar till tidsmaskiner. Funkade inte så bra

Visa signatur

Stationär: Lian-Li O11 Dynamic XL ROG Certified - ASUS B-450 F Gaming - AMD Ryzen 2700X lätt OC - Fractal design S36 - G-SKILL 3200 @3400 CL 16 16Gig - MSI RTX 2080 GAMING X TRIO - Corsair 650W Mod - Lagring: S EVO 970 500GB S EVO 250GB INTEL 660 1TB S BARACUDA 2TB

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, tack för den!

Permalänk
Medlem

Och allt detta för ett par tusen.
Genialt.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knape89
hmm de vet vi ju inte än;) kan ju hända om 500 år att någon lyckas fixa en tidsmaskin... vem vet:S

jojo, men man har testat att bygga enligt hans anvisningar, vilket inte funkade. Sen att man kanske någon gång kan bygga en tidsmaskin har väll ingenting med han att göra. Ja menar, det fanns säkert folk innan da vinci som drömde om at resa i tiden. Dom flesta av dom var nog inte bortrövade av utomjordningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knape89
hmm de vet vi ju inte än;) kan ju hända om 500 år att någon lyckas fixa en tidsmaskin... vem vet:S

Om nån bygger en tidsmaskin om 500 år så skulle vi nog i nutid ha besök från personer i framtiden som talar om för oss hur man bygger en tidsmaskin så att vi också kan bygga en och resa tillbaks i tiden och tala om hur man gör etc etc..

Edit: snurrade in mig i presens och futurum..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Om nån hade bygger en tidsmaskin om 500 år så skulle vi nog i nutid ha besök från personer i framtiden som talar om för oss hur man bygger en tidsmaskin så att vi också kan bygga en och resa tillbaks i tiden och tala om hur man gör etc etc..

du har kollat för lite på sci fi (kan vara jag som kollat för mycket också:D)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Att "använda elektricitet till något" kanske inte är så fantastiskt som det verkar, det beror på nivån av förståelse. Gnida kattskinn mot bärnsten har folk gjort länge, om inte så för det höga nöjets skull. Ordet "elektricitet" kommer för övrigt av det grekiska ordet "elektro" som betyder just bärnsten och överfört till latinets electricus som väl betyder "likt bärnsten".

lärde jag mig något nytt

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning.....påminner mig om hur det var att jobba på Ericsson med just jonisering osv.

Permalänk
Medlem

God läsning!

Alltid trevligt att friska upp minnet

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Skitbra artikel!
Nog är det magi alltid att de lyckas få det att fungera.

Permalänk
Medlem

En noob fråga men det stog att dom valde ut dom bästa. Blir dom "extreme" eller vadå?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hur tillverkas mallen för litografin då?

Att kalla det för litografi är egentligen inte helt rätt då det handlar som belysning av waffers med ljus genom ett verktyg som är är svart med ett transparent mönster där fotoresisten blir härdad av UV-ljuset.

Sjävla verktyget ritas så vitt jag vet i ett CAD-program. Jag har jobbat med att göra sånna verktyg men inte till mikroelektronik. Bara tioll etsade tunnplåtsdetaljer men de använder sig av precis samma etsningsmetod (dock med en annan kemikalie för själva etsningen).

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, men det mesta hade jag redan hyfsad koll på. Bästa på länge, tycker jag.

PS. Till alla som bubblar massa goja om utomjordingar och annat trams - det finns något som heter PM..använde det istället för att skriva saker som ligger så långt OT som det går. DS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
En noob fråga men det stog att dom valde ut dom bästa. Blir dom "extreme" eller vadå?

Nej det är dom som får åka viare till butiker.
Extreme är en helt annan modell (där de bästa plockas ut till försäljning)

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur tillverkas mallen för litografin då?

Man använder e-beam lithography. Kolla på wiki

Permalänk
Medlem

Bra läsning!!

En sån där maskin som testar processorns prestanda skulle man ha! Skulle göra överklockning till en supersnabb syssla...

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

så jävla grymt!! och allt detta är så nytt och vi lär oss snabbare, undrar hur mina barn kommer uppleva vad vi idag kallar processor... helt sinnes...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Detta betyder alltså att så länge arkitekturen är lika i "olika" modeller så kostar det lika mycket att tillverka CPU'er som kostar olika mycket ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Detta betyder alltså att så länge arkitekturen är lika i "olika" modeller så kostar det lika mycket att tillverka CPU'er som kostar olika mycket ?

Arkitektur är lite luddigt ord i det här sammanhanget (finns många definitioner på det ordet i såna här sammanhang), men faktum är att många processorer med stor skillnad i pris kommer från exakt samma kiselplattor, de har bara sorterats efter hur bra de blev. Men eftersom majoriteten av processorena säljs i de lägre prisklasserna så är det ofta så att de billiga processorerna är "för" bra, det är ju därför det ofta går bra att överklocka.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Arkitektur är lite luddigt ord i det här sammanhanget (finns många definitioner på det ordet i såna här sammanhang), men faktum är att många processorer med stor skillnad i pris kommer från exakt samma kiselplattor, de har bara sorterats efter hur bra de blev. Men eftersom majoriteten av processorena säljs i de lägre prisklasserna så är det ofta så att de billiga processorerna är "för" bra, det är ju därför det ofta går bra att överklocka.

Vet inte så mycket om krets tillverkning så jag är tackam för svar
Så länge man lever lär man.... förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

processorn är alltså bra mkt mindre än det man kallar processor, hmm

aja, nu "vet" man hur man gör processorer, men likväl fattar man ändå inte hur den fungerar, att detta kisel och uv ljus gör en sak som vidare ser till att jag kan skriva detta,
fnys, därför är jag naturvetare, inte för att det är mer simpelt, snarare tvärtom. utan där är ... ja fan

och MBY fan alltså, det är inte lönt du försöker övertyga dessa believers, du har t.o.m. satt dem på plats, verkar inte hjälpa. man jag gissar att du har kul? hehe

men hur smart du än är, så har du glömt bort retorikens grundpelare, att övertyga kräver ödmjukhet och fjäsk, inte pang med information och hård kritik.

men jag tror nog du ville få fram en diskussion din lurpelle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scanian:

Om nån bygger en tidsmaskin om 500 år så skulle vi nog i nutid ha besök från personer i framtiden som talar om för oss hur man bygger en tidsmaskin så att vi också kan bygga en och resa tillbaks i tiden och tala om hur man gör etc etc..

Sådana paradoxer är så enormt bra XD, alltid lika underhållande att läsa.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25