Datorn fryser när jag spelar grafikkrävande spel

Permalänk

Datorn fryser när jag spelar grafikkrävande spel

Tja,

Min dator fryser fast när jag spelar Call of Juarez 2 och Fallout 3, skärmen får ingen signal från datorn och ljudet fastnar. Jag kan typ spela 5 min in i spelet, sen fryser datorn sig. Det går bra när jag kör wc3, då funkar det utmärkt.

Jag har uppdaterat mina drivrutiner, letat omkring på olika trådar på spelens forum och annat för hjälp, men inget har funkat. Jag har också spelat spelen med sämre grafik inställningar och i windowed mode, men utan resultat.

Jag är grymt tacksam för all hjälp jag kan få, jag börjar nämligen bli smått galen.

Här är info om min stationära dator:

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7100) RC
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7250
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+ (2 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 4096MB RAM
DirectX Version: DirectX 11

Permalänk

Glömde skriva att jag har ett Geforce 8800gt i datorn, från realtek med 512 mb grafik minne

Permalänk

vad har du för nättagg?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 2,33GHz | Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB | XFX GeForce GTX 285 648M 1GB | Corsair Powersupply 550W Black

Permalänk

Deltaco PSU-422 450W, jag tror inte att det är det. Jag har klarat fallout 3 med samma dator, fast med vista istället

Permalänk
Medlem

En liten snabb fråga, har du kollat tempen på gkortet? Kan möjligt vara ett temp problem.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clarre_almighty
Deltaco PSU-422 450W, jag tror inte att det är det. Jag har klarat fallout 3 med samma dator, fast med vista istället

Det där hade jag bytt ut, deltaco är ingen direkt kvalite, kan vara fördåligt med kräm till grafikkortet!

Permalänk

GPU låg på 84 C, jag anände ntune för att ta reda på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clarre_almighty
GPU låg på 84 C, jag anände ntune för att ta reda på det.

84 C e väl ganska lugnt mina två 4850 blir 90 men det e väl lite varmaste laget

Permalänk

När spelet dör och jag startar om datorn så står det ungefär att cpu overclocking limit is set to default. Jag har aldrig klockat min cpu, men kan det vara det som är felet?

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att de är ditt nätagg, ett 8800gt klara lite över 100grader så dina temps är inte problemet.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Ok, men när jag öppnar Nvidia monitor, så står det att spänningen är för hög på CPU. Kan man sänka den i BIOS, utan att ngt skadas? Eller är det inte nödvändigt?

Permalänk
Medlem

vad är det för spänning då?

Permalänk
Permalänk
Medlem

1,350 är standard volt

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clarre_almighty
GPU låg på 84 C, jag anände ntune för att ta reda på det.

84 grader är väl en okej temp om det är under spel.
vill bara försäkra mig om att 84 grader inte är grafikkortes idle temp.

för skulle 84 vara idle så kan det nog bli rätt mkt varmare i spel

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem, tog ut en ram-sticka och då funkade det. Alltid värt att testa.

Visa signatur

- AMD Phenom II X6 1090T @ 4Ghz Noctua NH-U12P| 16GB RAM | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | GTX 670 2GB | 5TB HDD, Intel X25-M G2 80GB -

Permalänk

Jag hade ett liknande fel när jag köpte min nya dator. Jag var helt säker på att det var nätagget eller grafikkortet... men det visade sig (konstigt nog tyckte jag) att det var mina minnen som inte var rätt inställda i bios.

Jag började med att uppdatera moderkortet (Gigabyte) och ställde sedan in rätt volt och rätt CL på minnena (Corsair dominator), så nu funkar allt klockrent:-)

Visa signatur

I will eat your soul...

Permalänk

Jag bytte ut mitt nätagg till min brorsas, som är ett ION på 630W. Datorn fryser fortfarande i spelen.

Permalänk

Har även tagit ut en RAM-sticka, ingen skillnad

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clarre_almighty
Har även tagit ut en RAM-sticka, ingen skillnad

Höjt volten till 2.0-2.2V i BIOS?

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk

På RAM?

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur fan du fick tag på ett DirectX 11 kort?

Permalänk
Medlem

Han kör windows 7 då står det directx 11 även om det är 10

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Gissar på spänningsfel på ram eller värmefel på CPUn
Vad får du för temperatur på CPUn efter en stunds lirande?
Tanka Prime95 och kolla temperaturen.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

har samma fel.. jag kan inte köra krävande spel med alla mina 4 1gigs ram för då hänger sig datorn i crysis wars eller lotro och ljudet fryser med o trummvirvlar ljudet lixom.. det gick tom så långt att min dator inte ville komma förbi första startup bilden den som kommer innan dos räknar upp minne mm, tills en morgon då hela datorjäkeln bara pep,, slet ut 2 minnen o nu funkar den mycket mer stabilare har hängt sig 1 gång på över en månad...

skulle va kul o köra med alla mina ram dock,,, vet sen förut att moderkort i regel verkar ha problem med att köra 4 ram minnen i sina 4 portar etc, är nästan helt säker på att det beror på spänningen eller timningarna på ramen men jag kan tyvärr inte ställa in sånt någe bra, så jag kör med färre i istället nästa gång ska jag köpa 2 2 gigs eller nåt.

Visa signatur

intel 8500 cpu, asus p5n-d mobo, 9800gtx+, tagan 600w dualengine, 4 gig corsair dominator 8500 o lite annat kraffs!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soul Reaver
Jag hade ett liknande fel när jag köpte min nya dator. Jag var helt säker på att det var nätagget eller grafikkortet... men det visade sig (konstigt nog tyckte jag) att det var mina minnen som inte var rätt inställda i bios.

Jag började med att uppdatera moderkortet (Gigabyte) och ställde sedan in rätt volt och rätt CL på minnena (Corsair dominator), så nu funkar allt klockrent:-)

har exakt samma problem har corsair dominator 1066mhz minnen 4 1 gigs, vad ska jag ha för spänning om jag ska ställa in rätt i bios?

har ett p5n-d mobo och e8500 cpu

Visa signatur

intel 8500 cpu, asus p5n-d mobo, 9800gtx+, tagan 600w dualengine, 4 gig corsair dominator 8500 o lite annat kraffs!

Permalänk

Jag är nästan säker på att det är överhettning, så jag har beställt ett nytt chassi med kylning. HAF 922, det står att det ska vara bra kylning i det och det är skönt med ett bättre chassi.

Jag hoppas att det kommer att fixa problemet.

Permalänk

Jag drog bort kylpastan på grafikkortet och la dit ny så var allting lugnt