Inet.se och Ångerrätt

Permalänk
Medlem

Inet.se och Ångerrätt

Jag köpte en dator hos inet någon vecka sedan och ångrade mig. Skickade ett mail till dem att jag vill skicka tillbaka det och utnyttja ångerrätten. De vägrade ta emot den eftersom de sa att den var "specialbeställd" och med det menade det att de monterade det till mig - därför blev den "specialbeställd".

Ringde konsumentverket och de sa att de inte ser detta som "specialbeställd" och att inet kan ta tillbaka datorn och bara lägga tillbaka alla komponenter i lagret igen. När jag sedan berätta till dem att konsumentverket sa så sa de hela tiden att det går inte och en massa ursäkter.

Vad tycker ni..? Tyckte de kunde vara lite snälla och ta tillbaka det, jag hade knappt använt den i 14 dagar. Blir i alla fall sista (och första) gången jag handlar på inet. Det var en rätt så dyr dator också.

Nästa gång blir det Komplett eller Dustinhome. Bara att dom är här på forumet bevisar att dom vill att alla ska vara nöjda och glada. Ett stort misstag att handla på inet...

Vad tycker ni? Finns det något man kan göra?

Permalänk
Avstängd

ok men du kan ju inte räkna med att få tillbaka alla pengar, hade det vart jag hade jag dragit av 40 procent av priset du gav, dels pågrund av arbete ihop plockning och demontering, + alla komponenter som måste säljas som demo varor, nja har man köpt har man, så länge det inte är stora problem med prylarna, allt är begagnat så fort det lämnar dörren, och ingen vill betala fullpris för det eller hur!!??

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAROKAT
Jag köpte en dator hos inet någon vecka sedan och ångrade mig. Skickade ett mail till dem att jag vill skicka tillbaka det och utnyttja ångerrätten. De vägrade ta emot den eftersom de sa att den var "specialbeställd" och med det menade det att de monterade det till mig - därför blev den "specialbeställd".

Ringde konsumentverket och de sa att de inte ser detta som "specialbeställd" och att inet kan ta tillbaka datorn och bara lägga tillbaka alla komponenter i lagret igen. När jag sedan berätta till dem att konsumentverket sa så sa de hela tiden att det går inte och en massa ursäkter.

Vad tycker ni..? Tyckte de kunde vara lite snälla och ta tillbaka det, jag hade knappt använt den i 14 dagar. Blir i alla fall sista gången jag handlar på inet. Nästa gång blir det Komplett eller Dustinhome. Bara att dom är här på forumet bevisar att dom vill att alla ska vara nöjda och glada. Ett stort misstag att handla på inet...

Vad tycker ni? Finns det något man kan göra?

-------------------------------------------
Det är lite beroende på vad det är för saker du beställt som man kan se på det litegrann olika...

Kan dra ett scenario jag själv var med om för nåt år sedan som skapade ett sjuhelvetes problem för mig bland annat.

Kund inkommer och bokar en dator tillsammans med sin son som skulle ha datorn.
Vi tror kunden att de skall ha datorn, paketet kostade runt 12 tusen kronor exklusive skärmen.
Delarna kunden ville ha var väldigt specifika och hälften av dessa komponenter hade vi inte i lager eller heller lagerförde normalt, men då vi tog kunden för en vettig person som handlat av oss tidigare utan strul så tog vi beställningen i god tro och bokade hem.

2 av delarna som kunden bokade var mycket dyra och saker vi ej sålde vanligtvis då de ej gick att betrakta som mainstream just då dels pga produkternas beskaffenhet och pga priset då det är svårsålda saker i området där vi ligger.

Kunden kommer in dagen därpå för att kolla hur lång tid det var kvar att datorn skulle levereras, och vi gav svaret att max 1 dag till då vi skulle få leveransen på eftermiddagen med det som fattades.

Notera här nu att kunden specialbeställde dessa egentligen, fast man kan tycka att det inte är specialbeställd pga det var ett helt datorpaket plus att vi skräddarsydde datorn åt kunden även om det i sig inte är ovanligt att bygga hela paket så var det special pga det ej var lagerförda varor.

Vi bygger paketet, meddelar kunden att den är klar, och dagarna flyter iväg, som väl är så hade kunden gjort en förskottsbetalning på 200kr plus skrivit under förskottsbetalningen på underlaget med specifikationen på datorn.

Dagarna går och ingen dyker upp, vi får till sist efter drygt en vecka fatt på kunden och undrar vad som står på, det var ju så bråttom innan att hämta den?
Kunden säger då -jag vill inte ha datorn, jag har köpt en annan dator så ni kan göra vad ni vill med den datorn.
Min chef blir ganska förvånad tillika ganska förbaskad och ber rätteligen att kunden skall fullfölja köpet och att han skrivit under sin beställning av datorn.
Kunden anmäler till ARN då vi skickar en kravfaktura hem till honom och karusellen är igång.

Slutet blev att kunden blev skyldig att pröjsa datorn efter att tvisten kollats på via tingsrätten pga just datorns beskaffenhet i sig påvisligen inte var av sådan art att den kunde bedömas vara enkel för oss att sälja av.
Till sist gjorde vi en uppgörelse att kunden betalade oss vår förlust i och med att grafikkortet legat så länge i lager då ingen velat köpa det (quadro fx av mycket dyr sort) plus xeon processorn dessutom, dessa fanns på vår hemsida som produkt men står som "beställningsvara" och det var det som "räddade" oss, vi hade annars nog stått med en dator vi aldrig kunnat bli av med, kunden fick köpa loss processor och grafikkort, och sonika gick allting smidigt förutom att kunden fick sig en ganska tråkig och dyrköpt affär.

Kul var det då rakt inte men det visar att man som butik faktiskt KAN hävda med laglig rätt att det är specialbeställt trots att det inte är så ovanliga saker man sålt i vissa sammanhang.

Så, TS, min fråga är exakt vad är det som du har köpt för dator?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag förstår dem delvis. Inet är en bra webshop, men självklart har du rätt till ångerrätten.

Men säger som ovanstående, ~30-40% av priset får du nog räkna med. Man kan inte förvänta sig att köpa en dator, använda den i nån vecka och sen lämna tillbaka den utan att det kostar något.

Ligg på dem! och går de inte med på det ändå så anmäl till KO.

EDIT:
Ovanstående=X64

Permalänk

Oavsett vad konsumentverket säger om att du får lämna tillbaka den tycker jag det är fel.

En specialbeställd skräddarsydd produkt är inget man BARA kan ta tillbaka.
Produkter har öppnats ur sina förpackningar och är använda.

Sen beror det på hur du förklarat läget för konsumentverket. Och om dom fattar vad en skräddarsydd dator är (om det nu är det)

Butiken måste sälja dessa produkter som demo produkter eller 2nd hand produkter vilket drar ner priset. Dom har laggt ner tid på att bygga produkten vilket också kostar tid.

Som X64 säger så skulle iaf inte jag (om jag var inet) ge dig tillbaka alla pengar. Det är ingen massproducerad notebook vi talar om eller?

Du får säga vad det är du köpt. Om det är en notebook med tex extra minne bör det inte vara några större problem. Om det är en stationär dator som skräddarsytts blir det problem.

Slutkunder har imho för många lagar med sig idag. Nästa gång du köper något så impulsköp inte! Du ger oss konsumenter ett dåligt rykte...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X64
ok men du kan ju inte räkna med att få tillbaka alla pengar, hade det vart jag hade jag dragit av 40 procent av priset du gav, dels pågrund av arbete ihop plockning och demontering, + alla komponenter som måste säljas som demo varor, nja har man köpt har man, så länge det inte är stora problem med prylarna, allt är begagnat så fort det lämnar dörren, och ingen vill betala fullpris för det eller hur!!??

Kanske inte få tillbaka alla pengar nej men tycker att 40 procent är väldigt mycket och datorn var knappast använt för hårda uppgifter så man kan inte säga att man slet komponenterna om du förstår vad jag menar... det var innan 14 dagar också.

Varför som demo varor? Nu vet jag inte vad du menar med demo varor men de har ju alla kartonger och grejer de kan lägga tillbaka i. Kan du berätta vad som utmärker demo varor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-------------------------------------------
Det är lite beroende på vad det är för saker du beställt som man kan se på det litegrann olika...

Kan dra ett scenario jag själv var med om för nåt år sedan som skapade ett sjuhelvetes problem för mig bland annat.

Kund inkommer och bokar en dator tillsammans med sin son som skulle ha datorn.
Vi tror kunden att de skall ha datorn, paketet kostade runt 12 tusen kronor exklusive skärmen.
Delarna kunden ville ha var väldigt specifika och hälften av dessa komponenter hade vi inte i lager eller heller lagerförde normalt, men då vi tog kunden för en vettig person som handlat av oss tidigare utan strul så tog vi beställningen i god tro och bokade hem.

2 av delarna som kunden bokade var mycket dyra och saker vi ej sålde vanligtvis då de ej gick att betrakta som mainstream just då dels pga produkternas beskaffenhet och pga priset då det är svårsålda saker i området där vi ligger.

Kunden kommer in dagen därpå för att kolla hur lång tid det var kvar att datorn skulle levereras, och vi gav svaret att max 1 dag till då vi skulle få leveransen på eftermiddagen med det som fattades.

Notera här nu att kunden specialbeställde dessa egentligen, fast man kan tycka att det inte är specialbeställd pga det var ett helt datorpaket plus att vi skräddarsydde datorn åt kunden även om det i sig inte är ovanligt att bygga hela paket så var det special pga det ej var lagerförda varor.

Vi bygger paketet, meddelar kunden att den är klar, och dagarna flyter iväg, som väl är så hade kunden gjort en förskottsbetalning på 200kr plus skrivit under förskottsbetalningen på underlaget med specifikationen på datorn.

Dagarna går och ingen dyker upp, vi får till sist efter drygt en vecka fatt på kunden och undrar vad som står på, det var ju så bråttom innan att hämta den?
Kunden säger då -jag vill inte ha datorn, jag har köpt en annan dator så ni kan göra vad ni vill med den datorn.
Min chef blir ganska förvånad tillika ganska förbaskad och ber rätteligen att kunden skall fullfölja köpet och att han skrivit under sin beställning av datorn.
Kunden anmäler till ARN då vi skickar en kravfaktura hem till honom och karusellen är igång.

Slutet blev att kunden blev skyldig att pröjsa datorn efter att tvisten kollats på via tingsrätten pga just datorns beskaffenhet i sig påvisligen inte var av sådan art att den kunde bedömas vara enkel för oss att sälja av.
Till sist gjorde vi en uppgörelse att kunden betalade oss vår förlust i och med att grafikkortet legat så länge i lager då ingen velat köpa det (quadro fx av mycket dyr sort) plus xeon processorn dessutom, dessa fanns på vår hemsida som produkt men står som "beställningsvara" och det var det som "räddade" oss, vi hade annars nog stått med en dator vi aldrig kunnat bli av med, kunden fick köpa loss processor och grafikkort, och sonika gick allting smidigt förutom att kunden fick sig en ganska tråkig och dyrköpt affär.

Kul var det då rakt inte men det visar att man som butik faktiskt KAN hävda med laglig rätt att det är specialbeställt trots att det inte är så ovanliga saker man sålt i vissa sammanhang.

Så, TS, min fråga är exakt vad är det som du har köpt för dator?

Tack för att du tog tiden att skriva ett sådant lång inlägg för mig (oss).

Jag tycker att det är dumt att beställa något sådär att inte ens plocka det.

Min dator är en helt vanligt dator med grejer som var i lager förutom en sak men de hade redan beställt flera av de sakerna och man kunde i deras sortiment så det var inte precis något "specialbeställd" som du berättar i vad som hände med killen som ville köpa 12k dator. Med vanligt menar jag t.ex. AMD x4 955 processor eller HAF 932 chassi med mera - enkla, "mainstream" grejer som många personer använder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
Jag förstår dem delvis. Inet är en bra webshop, men självklart har du rätt till ångerrätten.

Men säger som ovanstående, ~30-40% av priset får du nog räkna med. Man kan inte förvänta sig att köpa en dator, använda den i nån vecka och sen lämna tillbaka den utan att det kostar något.

Ligg på dem! och går de inte med på det ändå så anmäl till KO.

EDIT:
Ovanstående=X64

Datorn var knappast använd så att man säga att det slet på komponenterna. Men tack för att du svara. Om de är en bra webshop vet jag inte eftersom det är första gången och jag har bara haft problem med dem, tycker inte deras support är speciellt bra heller då de försöker undvika frågor om ångerrätten eller kanske de inte hade någon som tog hand om ångerrätt frågor just då, de svarade i alla fall på andra mail.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Oavsett vad konsumentverket säger om att du får lämna tillbaka den tycker jag det är fel.

En specialbeställd skräddarsydd produkt är inget man BARA kan ta tillbaka.
Produkter har öppnats ur sina förpackningar och är använda.

Sen beror det på hur du förklarat läget för konsumentverket. Och om dom fattar vad en skräddarsydd dator är (om det nu är det)

Butiken måste sälja dessa produkter som demo produkter eller 2nd hand produkter vilket drar ner priset. Dom har laggt ner tid på att bygga produkten vilket också kostar tid.

Som X64 säger så skulle iaf inte jag (om jag var inet) ge dig tillbaka alla pengar. Det är ingen massproducerad notebook vi talar om eller?

Du får säga vad det är du köpt. Om det är en notebook med tex extra minne bör det inte vara några större problem. Om det är en stationär dator som skräddarsytts blir det problem.

Slutkunder har imho för många lagar med sig idag. Nästa gång du köper något så impulsköp inte! Du ger oss konsumenter ett dåligt rykte...

Har förklarat precis som jag förklara här. Produkter har öppnats men de kan sättas tillbaka in i förpackningarna igen och datorn användes aldrig "rejält" dvs för att slita komponenter eller liknande och jag anmälde att jag ville utnyttja ångerrätten cirka dag 10.

Som sagt, vad menas med demo eller 2nd hand produkter? Är alla varor som kommer in pga någon använt ångerrätten, packat in allt fint som ursprungligen m.m = demo/2nd hand produkt?

Valde komponenter som processor, gpu (vanligt, som alla använder, t.ex. x4 955 processor) och dessa fanns i lager.

Tack för att du svara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAROKAT
Kanske inte få tillbaka alla pengar nej men tycker att 40 procent är väldigt mycket och datorn var knappast använt för hårda uppgifter så man kan inte säga att man slet komponenterna om du förstår vad jag menar... det var innan 14 dagar också.

Varför som demo varor? Nu vet jag inte vad du menar med demo varor men de har ju alla kartonger och grejer de kan lägga tillbaka i. Kan du berätta vad som utmärker demo varor?

----------------------------
Det där kan jag lätt besvara åt dig:)

Är man en van kund, så ser man DIREKT ifall en vara varit öppnad på något vis, och när det gäller datorkomponenter så är jag mer än toknoga med detta då jag själv jobbar i en datorbutik och är misstänksam om det ser ut som att det varit öppnat, då prutar jag DIREKT och omgående på priset.

Sen att allt som varit ute hos kund och används en tid, är direkt att betrakta som begagnat, du köper väl inte en sprojtans ny bil hos handlaren, kör 300 mil och sen lämnar tillbaka den och tror att du kan få säljarna där att betrakta den som ny och att du kommer få precis alla dina pengar tillbaka som du lagt ut?

Folk tror att datorer är så extremt mycket annorlunda bara för att det är elektronik inblandat verkar det som:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
----------------------------
Det där kan jag lätt besvara åt dig:)

Är man en van kund, så ser man DIREKT ifall en vara varit öppnad på något vis, och när det gäller datorkomponenter så är jag mer än toknoga med detta då jag själv jobbar i en datorbutik och är misstänksam om det ser ut som att det varit öppnat, då prutar jag DIREKT och omgående på priset.

Sen att allt som varit ute hos kund och används en tid, är direkt att betrakta som begagnat, du köper väl inte en sprojtans ny bil hos handlaren, kör 300 mil och sen lämnar tillbaka den och tror att du kan få säljarna där att betrakta den som ny och att du kommer få precis alla dina pengar tillbaka som du lagt ut?

Folk tror att datorer är så extremt mycket annorlunda bara för att det är elektronik inblandat verkar det som:)

Dock finns det företag som Dustinhome som gärna tar emot varor och till och med betalar frakten om de vill utnyttja ångerrätten och de har inga problem med det. Förstår inte varför det ska vara så mycket problem här - bara för att de monterade ihop det? Kan tänka sig då betala tillbaka monterings-kostnaden samtidigt kanske de kan visa lite goodwill så att man handlar från dem när man lämnat tillbaka det.

Är det samma sak med "vanlig" ångerrätt? Jag förstår nu hur du menar också men det är ju precis samma sak med vanlig ångerrätt, om du köper en grafikkort, öppnar och använder och vill utnyttja ångerrätten så blir det samma sak. Enda skillnaden här är monteringen....

MVH

Permalänk
Medlem

Datorn är använd, PUNGT.

Tro inte att du kan få tebaka pengarna bara sådär, jag hade gett dig max 50% tillbaka om jag var inet, grejerna kan man inte sälja som nya igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Datorn är använd, PUNGT.

Tro inte att du kan få tebaka pengarna bara sådär, jag hade gett dig max 50% tillbaka om jag var inet, grejerna kan man inte sälja som nya igen.

Precis, håller med.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAROKAT
Dock finns det företag som Dustinhome som gärna tar emot varor och till och med betalar frakten om de vill utnyttja ångerrätten och de har inga problem med det. Förstår inte varför det ska vara så mycket problem här - bara för att de monterade ihop det? Kan tänka sig då betala tillbaka monterings-kostnaden samtidigt kanske de kan visa lite goodwill så att man handlar från dem när man lämnat tillbaka det.

Är det samma sak med "vanlig" ångerrätt? Jag förstår nu hur du menar också men det är ju precis samma sak med vanlig ångerrätt, om du köper en grafikkort, öppnar och använder och vill utnyttja ångerrätten så blir det samma sak. Enda skillnaden här är monteringen....

MVH

Skillnaden är ju att den just är monterad det drar ganska mycket av priset som dom kan sälja den till nästkommande så ångerrätten gäller dessutom bara om du vill återlämna saker i skicket dom var vid köp även om vissa företag kan förbise att dom har öppnats så betyder det inte att företaget måste göra det så om du kontaktar KO eller något liknande kommer det antagligen sluta i INTEs favör...

PS. Inet har en trevlig kundservice och är tom. så snälla att dom ger fraktfritt till Sweclockers för lite gratis reklam och dom har nästan lägst leveranstid och priser av alla svenska internetbutiker så döm dom inte förhårt nu

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Datorn är använd, PUNGT.

Tro inte att du kan få tebaka pengarna bara sådär, jag hade gett dig max 50% tillbaka om jag var inet, grejerna kan man inte sälja som nya igen.

Vilken attityd då. Då bör du vara helt emot ångerrätten va? Har du aldrig själv ångrat ett köp? Det är ingen skillnad mellan mig eller de andra tusentals personer som använder ångerrätt för att ångra grafikkort köp, processor köp med mera. Försöker inte få mig själv att vara en martyr men jag tycker att det är väldigt strängt att säga så. Använd? Man får ju testa datorn enligt ångerrätten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAROKAT
Dock finns det företag som Dustinhome som gärna tar emot varor och till och med betalar frakten om de vill utnyttja ångerrätten och de har inga problem med det. Förstår inte varför det ska vara så mycket problem här - bara för att de monterade ihop det? Kan tänka sig då betala tillbaka monterings-kostnaden samtidigt kanske de kan visa lite goodwill så att man handlar från dem när man lämnat tillbaka det.

Är det samma sak med "vanlig" ångerrätt? Jag förstår nu hur du menar också men det är ju precis samma sak med vanlig ångerrätt, om du köper en grafikkort, öppnar och använder och vill utnyttja ångerrätten så blir det samma sak. Enda skillnaden här är monteringen....

MVH

--------------------------
Jo, förstår också hur du menar och var du vill komma, men produkterna är likväl begagnade, och marginalerna är SJUKT låga i den här branschen så det kan säkerligen vara en av orsakerna också till varför de väljer att bråka med dig om detta.

Sen kan man ju också undra lite varför det tog dig tio dagar att komma fram till varför du inte ville ha datorn?
Jag tror att butiken nog vill få det ur världen pga det här skapar merarbete och de förlorar pengar på det hur de än gör i det här läget med dina produkter ifall de tar tillbaka det.

Är inte så kul om tio kunder på raken gör såhär som du säkert förstår.
Jag vet hur jobbigt det kan vara och sen är det då rakt inte så kul att förpacka om varor heller och försöka sälja som nya, det är faktiskt bedrägeri om de ens försöker med det så då SKA de sälja det som demovaror, dvs som begagnade, demovara och begagnat är bara samma ord för två likadana saker.

Sedan försöker jag hitta någonstans på deras hemsida angående montering...har de ens en sådan typ av post på deras sida?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Följde det med ett Operativsystem som installerades förresten?
Sen, varför köpa en dyr anpassad dator och sedan lämna tillbaka den hux flux?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt ingen skillnad heller på att returnera ett använt grafikkort eller ett ihopplockat system så länge man har alla kartonger, manualer och skivor kvar till produkterna.
Dock så borde du stå för monteringskostnaden i min mening.
Står ju tydligt i Inets egna försäljningsvillkor att det är helt ok att bryta förpackningen och sedan utnyttja ångerrätten....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAROKAT
Vilken attityd då. Då bör du vara helt emot ångerrätten va? Har du aldrig själv ångrat ett köp? Det är ingen skillnad mellan mig eller de andra tusentals personer som använder ångerrätt för att ångra grafikkort köp, processor köp med mera. Försöker inte få mig själv att vara en martyr men jag tycker att det är väldigt strängt att säga så. Använd? Man får ju testa datorn enligt ångerrätten...

Jo jag har ångrat mina köp vid flertalet tillfällen, dock har jag inte antagit att jag ska få tillbaka pengarna för en speciallbestäld använd vara bara sådär.

MEN jag tror alldrig jag har avnänt min ångerrätt, utan kastat prylarna alt lagt de på blocket ocm de har större värde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ch75
Ser faktiskt ingen skillnad heller på att returnera ett använt grafikkort eller ett ihopplockat system så länge man har alla kartonger, manualer och skivor kvar till produkterna.
Dock så borde du stå för monteringskostnaden i min mening.
Står ju tydligt i Inets egna försäljningsvillkor att det är helt ok att bryta förpackningen och sedan utnyttja ångerrätten....

------------------
Jo, men nu är det ju inte det kunden i fråga har gjort, han har beställt ett ihopmonterat system och customiserat om man så vill kalla det, hade han beställt ett system som var färdigt såsom detta
https://www.inet.se/datorer/stationaera/inet-experienced-game...

Då hade det fallit ut till TS favör direkt, då vore det inte specialbeställt eller customiserat bygge..likaså hade det varit annorlunda ifall kunden köpt systemet del för del, provat och sen återförpackat i nyskick och nyttjat ångerrätten..det hade t o m fungerat bättre tror jag även om jag är tveksam men det hade iaf varit mycket svårare för eventuell internetbutik att hävda att ångerrätten inte gäller i det läget..

Det är nog egentligen det här jag försökt säga mest hela tiden bara det att min hjärna är fylld av mariestads goda muntra öl så jag är inte så rapp därinne just nu

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

Eftersom produkten är använd kan inte kunden förvänta sig att få alla pengar tillbaka + att han får nog betala frakten.

EV. sälja datorn på blocket men då får du nog pruta lite med priset

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men jösses, förstår du inte innebörden av "specialbeställd"?
Specialbeställd dator hos inet innebär inte att datorn är sammansatt med nån slags specialdelar som är svåra att få tag på, det innebär att du har valt ut delarna själv och låtit dem bygga ihop din "specialbeställda" dator.

Jag förstår dem helt och hållet, datorn ingår inte i deras sortiment och de tvingas sälja delarna enskilda som demo-ex till en bråkdel av nypriset samt att de får lägga ner ännu mer tid för att demontera datorn så att de förlorar ännu mer pengar.

Man kan tala illa om många butiker, men Inet är outstanding!
Gratis frakt (som annars hade varit väldigt billig iaf), extremt snabb leverans, riktigt bra paketering som skyddar ens beställning, svarar alltid snabbt på mailfrågor och ska visst ha väldigt bra telefonsupport också. (har aldrig behövt komma i kontakt med dem på telefon)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Vad är det här för jävla hippie tråd. Spelar väl fan ingen roll om ni inte skulle vilja ta tillbaka det.

FAKTA; killen ringde konsument verket och dom säger att han får lämna tillbaka datorn om det nu är som han säger.

BAROKAT, ring och tryck på inet, om den här tiden gått ut så är det för att inet inte har velat samarbeta med dig och du kan hävda att du varit i kontakt med dem innan tiden har gått ut så "fallet" har påbörjats. Om dom inte vill hjälpa dig, ring konsument verket igen och be dom ge dig paragrafer eller nått, kanske dom kan kontakta inet om ditt "fall".

Om det är som du säger som ska du kunna lämmna tillbaka produkterna, är dock ingen expert innom området, men så vitt jag vet så ska du det.

ge inte upp

arg, trött nattuggla till sängs jag traskar!

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Vad är det här för jävla hippie tråd. Spelar väl fan ingen roll om ni inte skulle vilja ta tillbaka det.

FAKTA; killen ringde konsument verket och dom säger att han får lämna tillbaka datorn om det nu är som han säger.

BAROKAT, ring och tryck på inet, om den här tiden gått ut så är det för att inet inte har velat samarbeta med dig och du kan hävda att du varit i kontakt med dem innan tiden har gått ut så "fallet" har påbörjats. Om dom inte vill hjälpa dig, ring konsument verket igen och be dom ge dig paragrafer eller nått, kanske dom kan kontakta inet om ditt "fall".

Om det är som du säger som ska du kunna lämmna tillbaka produkterna, är dock ingen expert innom området, men så vitt jag vet så ska du det.

ge inte upp

arg, trött nattuggla till sängs jag traskar!

Sen så är ju frågan om han sa att han ville returnera en dator eller en special beställd dator.

En vanlig dator så som en dell, hp compaq går ju under den vanliga ångerrätten då dessa produkter är byggda med färdiga specs i fabrik och butiken lär ha i alla fall 2 datorer i lager, samt då också säljer fler av dem.

I det här fallet så har kunden valt att beställa ett system av dem där de bygger ihop datorn efter kundens önskemål om produkter mm. Detta går inte under den vanliga ångerrätten. Jag kan ju inte gå och beställa en mönstersydd kostym och efter 2 dagar lämna tillbaka den och kräva att få alla pengarna tillbaka.

Låter som att någon behövde en grym burk till ett sommar lan och nu vill ha en bättre burk och således lämna tillbaka den "gamla".

Tyvärr så har inet nog rätt i det här ärendet.....
https://www.inet.se/?page=fvilkor

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Jösses vilken diskussion ni fått igång, sisådär halv två på natten:P

För att läsa lite allmänt om ångerrätt se "Om ångerrätt" tråden.

I ditt fall ser jag såhär på problemet.

Datorn bör inte betraktas som specialbeställd. För att utveckla så ska varje komponent tas i beaktning. Om någon komponent inte tillhör Inets normala sortiment så ska denna betraktas som specialbeställd och du får därför inte utnyttja din ångerrätt för denna vara. Specialbeställd är att de har beställt hem en produkt specifikt för dig och endast pga. din order. Jag har svårt att tro att så är fallet.

Problemet kan alltså liknas med att du beställt hem alla komponenter själv och byggt ihop datorn. Det finns ingenting som hindrar att dig från att utnyttja din ångerrätt i ett sådant fall.

I scenariot tillkommer dock det faktum att Inet även har byggt ihop datorn åt dig. Jag anser att du inte ska behöva betala några avgifter för montering eller demontering av datorn. Detta i analogi med de bestämmelser uttryckta i propositionen för KKöpL som säger att en näringsidkare har att stå för risken och de kostnader som uppstår i och med öppna förpackningar vid ångerrätt. Lagen anser alltså att näringsidkare har att stå för risker som faller inom ramen för konsumentens skydd. Säljer man datorer så får man stå för kostnaden om konsumenten väljer att lämna tillbaka den.

Notera att ovanstående resonemang kompliceras av att det de fakto finns en underliggandes tjänst som utförts av Inet i och med monteringen.

Frågan är:

Säljer Inet datorer

eller

Säljer Inet komponenter och erbjuder sina kunder montering som en separat service?

En sak är saker. Om datorerna ej är konfigurerbara eller är märkesdatorer så står Inet definitivt för kostnaden. I detta fall så är de dock konfigurerbara/du har fått din dator konfigurerad. Avgörandet faller dock på det faktum att Inet aldrig hänvisar till en specifik monteringskostnad. Eftersom denna kostnad ej är urskiljbar så kan konsumenten ej debiteras för monteringskostnader.

KKöpL i Sverige är oerhört stark och jag är tämligen säker på att en domstol eller ARN skulle göra samma bedömning.

För övrigt. Orka beställa en dator och sen ångra sig. Det är lite dålig stil faktiskt.

Permalänk
Medlem

Oavsett om ångerrätten gäller eller ej så är det inte Inet's ansvar att stå för kostnaden av monteringen och demontering av datorn. Det är en tjänst specialbeställd av dig.

Butiken ska stå för förpackningar och liknande, men det gäller inte montering. Så har svårt att se att det överhuvudtaget skulle vara värt att försöka lämna igen den på ångerrätt då du ändå måste stå för en ganska stor kostnad. Bättre att sälja den själv i andra hand.

Men jag hoppas verkligen att ångerrätten inte gäller i detta fall för det får både butiken och kommande kunder lida för. Vilket bara kommer leda till högre priser och större risk att man inte får sprillans nya delar.

Permalänk
Medlem

Tror inte Inet sparar alla kartonger

I slutändan blir den använda produkten svårt såld. Beställde et ASUS GTX260 från komplett, å där skulle även den mest okunniga urskilja att kortet varit använt, men såldes som ny.

Frågan är väl snarare skulle du BAROKAT kunna tänka dej att betala fullpris för nåt som någon använt i ~10 dagar. Om svartet är ja gå till en spegel å kolla din tunga

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Jeg holder med Inet, har selv handlet endel hos Inet og dem er riktig bra, med rktig bra service, og jeg har aldr hatt problem med verken reklamasjoner eller lignende.

Dette er på grensen til misbruk av angreretten.. men det er hva jeg mener....

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem

Inga +1 inlägg!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag håller med murkaz, vad är det här för tråd?
Det står klart och tydligt i lagen att ångerrätten inte gäller vid specialtillverkade/beställda varor men att detta då måste framgå av avtalet mellan säljare och köpare. Med andra ord, står det inte uttryckligen att det handlar om en specialbeställd vara och att ångerrätten därför inte gäller så gäller ångerrätten.

Sen kan man ju tycka att eftersom den är använd bör han inte få ångra det, men så länge alla komponenter är i samma skick som när han fick den spelar även det mindre roll då de vid retur ska vara i oförändrat skick, vilket inte ändras så länge man inte skadat komponenterna genom överklockning eller annat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Att du inte ville ha datorn kunde du tänkt på innan du klickade på köp... Blir väl dumt nu när datorn är specialbeställd åt dig och det ändå gått 14dagar, kriga på men hade jag varit dig skulle jag sålt den begagnat.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Avstängd

Tänkte precis samma sak som några posts ovan.

Lan och sen lämna tillbaka.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag håller med murkaz, vad är det här för tråd?
Det står klart och tydligt i lagen att ångerrätten inte gäller vid specialtillverkade/beställda varor men att detta då måste framgå av avtalet mellan säljare och köpare. Med andra ord, står det inte uttryckligen att det handlar om en specialbeställd vara och att ångerrätten därför inte gäller så gäller ångerrätten.

Sen kan man ju tycka att eftersom den är använd bör han inte få ångra det, men så länge alla komponenter är i samma skick som när han fick den spelar även det mindre roll då de vid retur ska vara i oförändrat skick, vilket inte ändras så länge man inte skadat komponenterna genom överklockning eller annat.

Vad gäller för processorn och processorfläkten då? När kylpastan är använd så är den ju i förändrat skick. Processorn har ju dessutom blivit nedsmetad och även om rengjord är den ju i förändrat skick också.