Forumtråd: Hur snabb är en dator – egentligen?

Permalänk
Melding Plague

Forumtråd: Hur snabb är en dator – egentligen?

Megabyte per sekund i alla ära, men vad betyder siffrorna i praktiken? Medlemmen SysGhost tar reda på detta i en intressant forumtråd.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Intressant

Intressant men jag tycker att tråden blev mer intressant när den spårade ur och började handla om vare sig en hårdisk väger eller mindre om den av eller på.
Men det är sånt man får räkna med om man sätter sweclockers hjärnor i arbete

Permalänk
Medlem

Fast, dator har ju inte läst det och förstått det. Bara kopierat det. Skulle man på något sätt kunna skriva ett program som enbart plockar ut det viktigaste ur böcker så skulle jag sett det som en häftigare sak.

Att räkna ut dethär är ju inte alls svår. Räkna ut hur många siffror det är på ett blad. Om vi säger 2700 för att göra det enkelt(Det är ungefär det).

70mb = 70.000.000byte (Alltså ett tecken)

Sen så tar man bara 70.000.000/2700(Antal tecken på en A4 sida ungefär.).

Vilket är: 25925(sidor)

Nu kollar vi vad en A4-sida väger. (Enl.:http://www.99.se/foeretagande/20474-antal-a4-100g.html så väger det 5g styck)

Då tar vi 25925*5=129625. Dela det med 1000 för att få i kilo. Svaret är 129,625kg.

Nu har jag bara fyllt en sida full med siffror i storlek 12. Alltså inga mellanslag eller så. Men det borde göra detsamma.
Jag har inga kanter eller så på samma sätt som det är i böcker, jag generaliserade.

Och om ni förstår hur jag har gjort så ser ni att 146ton/s är helt orimliga siffror om jag inte räknat fel någonstans.

Ge gärna förslag på var jag kan ha räknat fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
70mb = 587.202.560 bit (Alltså ett tecken)

1 tecken = 8 bit, så dela dina 587 miljoner bitar på 8 först. Eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
1 tecken = 8 bit, så dela dina 587 miljoner bitar på 8 först. Eller hur?

Ja, det har du rätt i. Glömmer alltid bort om det är bit eller byte som är ett tecken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klos_
Ja, det har du rätt i. Glömmer alltid bort om det är bite eller byte som är ett tecken.

*bit

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Det dom pratade om hårddiskar och energi som ökar massan. Så säger ju einsteins formel E=mc2. Att Energi = Massa om det funkar så?

http://www.physlink.com/Education/askExperts/ae121.cfm

2 svar på frågan verkar det som.

Permalänk
Medlem

Bara synd att han slarvat. Har en trave xerox A4-papper varpå det tydligt står 80g/m^2 och inget annat. Tänk er själva om tolv vanliga A4 vägde ett knappt kilogram...

Edit: Ett paket papper skulle väga 40 kg.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att denna tråd är en tråd som handlar om en annan tråd. Lite underhållande på sätt och vis faktiskt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

De kan läsa så mycket så snabbt men de kan inte förstå något, inte ännu iaf och tur är det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Tycker det är rätt långsamt faktiskt.
visst det är mycket kod som tvingas köras i bakgrunden bara för att ett knapptryck ska registreras av tangentbordet och skickas vidare så att den hamnar på rätt plats på skärmen etc. hade man istället haft alla kraft som 'ren' kraft till beräkningar så hade dagens datorer varit lite snabbare än de är idag iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tycker det är intressant att denna tråd är en tråd som handlar om en annan tråd. Lite underhållande på sätt och vis faktiskt

Rätt intressant att tråden handlar om en tråd som är felaktig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
1 tecken = 8 bit, så dela dina 587 miljoner bitar på 8 först. Eller hur?

Fast nu skrev han ju "b"...

EDIT: Jaha.

Ska vi vara case sensitive kan vi ju också klaga på att han skrev med litet "M", så egentligen skrev han millibit. 70mb < 1 bit. Tihi.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Hela skiten är rätt fel, konstigt att så få reagerar på vikten av A4-pappret. Det är inga tåg som swishar förbi när man blinkar mao.

Permalänk
Entusiast

Tjah, det fel som uppstått får kanske tas med en nypa salt (eller en skopa)
Mitt första beräknings-fel är just det som nämts flertal gånger, ett A4 väger inte 80 gram, utan 80 gram på 1 kvadratmeter.

Mer information om papper kan hittas här: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_216

Så ett A4 väger, gissningsvis omkring 5 gram. Orkar inte räkna på detta för tillfället då mina sista tre hjärnceller förbrändes i processen med att framställa det ovan nämnda inlägget.

Och angående gemener och versaler, helt korrekt... Eftersom jag redan försökte ta mig i kragen att referera till http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1541, så borde jag även sett till att alla gemener och versaler hamnade rätt.
Återigen skyller jag på mina tre hjärnceller, där två hatar varandra och den tredje ligger på psyket.

Nästa gång jag får för mig att förbränna hjärnceller får jag anstränga dem lite mer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)