Server för mindre nätverk [Samba?]

Permalänk
Medlem

Server för mindre nätverk [Samba?]

Hej

Jag har behov av en server som ska husera ca 40 användares filer i egna användarmappar.
Klienterna är ca 10 till antalet och mestadels Windows XP PRO, finns en del Home. Men kan bytas ut om det skulle behövas.
Det finns även en nätverkskrivare ansluten.

Hur får jag ett bra resultat?
Samba som domänkontrollant till 10 datorer med Windows XP PRO?
Eller kan jag få Windows XP home att mappa inloggad användares filer i datorn som används?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en Atom-baserad lösning. Sen använda mig utav OpenSolaris och ZFS. Ett kontrollerkort med 4 portar för SATA2, sen de befintliga SATA2-portarna på moderkortet (säkerligen minst 2st) så kommer du upp i +6 portar, och sen använda mig utav 6st 1TB Western Digital GreenPower diskar. Då får du en relativt energisnål lösning, och tillräcklig prestanda.
Försök även se till att få in så mycket ram på moderkortet som stöds, så mår ZFS bra (4-8GB).

Sen hur du ska göra med mappar osv låter jag någon som är mer kunnig på området besvara..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Tyvärr så finns det ingen bra lösning för GNU/Linux att agera en windows AD domänkontrollant . Samba4 ska klara detta men blir aldrig klart för riktigt bruk
Alternativet är att om varje dator är knuten till en användare så kan man mappa upp rätt katalog manuellt.

Permalänk
Medlem

Det är till en liten skola. Så det finns inte datorer till varje elev och det är inte säkert att samma elev använder samma dator varje gång. Därför behövs det en central lagring, som bara den enskilda eleven har tillgång till.

Så fillagringen är det som är viktigt.
Skrivare går att installera manuellt på varje dator.
Autencieringen hade varit bra att ha centralt men inte jätteviktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Det är till en liten skola. Så det finns inte datorer till varje elev och det är inte säkert att samma elev använder samma dator varje gång. Därför behövs det en central lagring, som bara den enskilda eleven har tillgång till.

Så fillagringen är det som är viktigt.
Skrivare går att installera manuellt på varje dator.
Autencieringen hade varit bra att ha centralt men inte jätteviktigt.

Det är en AD domänkontrollant ni behöver. Skaffa en Windows 2003 eller 2008 server istället.

Permalänk
Medlem

Det går tyvärr inte att skaffa serverOS från microsoft för de pengarna finns inte. Det är därför jag vill ha en lösning för lite pengar. ServerOS för 6000:- och uppåt är inte möjligt i dagsläget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Det går tyvärr inte att skaffa serverOS från microsoft för de pengarna finns inte. Det är därför jag vill ha en lösning för lite pengar. ServerOS för 6000:- och uppåt är inte möjligt i dagsläget.

Kolla efter en beg server och sätt i lite nya diskar ? om servrarna är skötta rätt så kan dom hålla bra länge.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Det bästa du kan använda är nog OpenFiler som då är kompatibel att köra i domäner om det är det du letar efter. Att sätta upp en samba server som domänkontrollant kan vara väldigt bökigt. Mycket konfigurerande av cfg filer osv. Däremot har man en domän redan och ska ha ett san osv så har du som jag sa Openfiler, Clarkconnect, FreeNAS osv att luta dig på

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Microsoft och novell lösningar är ju o tänk bara då dessa är dyr så tyvärr är det antingen samba3 eller en open solaris lösning som gäller om du ska ha en domänlösning

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Infon på http://www.howtoforge.com/ubuntu-gutsy-samba-domaincontroller
verkar vara ett bra steg på vägen.
Men går det även att få till personliga mappar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Infon på http://www.howtoforge.com/ubuntu-gutsy-samba-domaincontroller
verkar vara ett bra steg på vägen.
Men går det även att få till personliga mappar?

Jorå de ska att gå, står ju med i howto:n som du själv länkade

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det inte finns någon vettig lösning för windowsAD på Linux. Det gör att en windows server blir nödvändig hos det flesta företag/verksamheter Även om det finns något alternativ så är det nästan alltid så att Microsoft system fungerar bäst på Microsoft system

Jag vet dock att Mac OS X server klarar windowsdomän bra men den är inte billig den heller (framförallt med hårdvara). Novel med SUSE Linux Enterprise Server har någon egen lösning för windows tror det har en ganska enkel licensprenumeration.

Annars om ni är en enkel skola så kanske det inte vore så dumt och köra in GNU/Linux på klient sida också:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

Annars om ni är en enkel skola så kanske det inte vore så dumt och köra in GNU/Linux på klient sida också

+1

Det skulle vara trevligt med open source OS på fler skolor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

Annars om ni är en enkel skola så kanske det inte vore så dumt och köra in GNU/Linux på klient sida också:)

Skolor har ju inte riktigt samma krav på produktivetet som företag, men att byta till Linux är inte magiskt bättre bara för att man kan använda det själv och vet hur det mesta fungerar. Att vara den enda som kan något när en hel skola inte vet hur man gör vissa saker är inte speciellt kul kan jag säga

Sen vill nog dom flesta admins (som oftast bara kan windows) ha kvar sina jobb, och dom flesta har nog roliga avtal med Microsft/Dell/HP etc... av min erfarenhet dvs.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en billig lösning har du två alternativ jag kan tänka mig.

1) Linux terminal server project, http://www.ltsp.org/ Det blir att konfigurera som alltid med linux, men här har du server + thin clients.
Servern är där du installerar alla program som openoffice etc medans thin clients bootar via PXE mot servern. Då körs klienterna utan hårddisk.

Du installerar ett program en gång på servern, som sedan kan köras överallt på samtliga klienter. Det kan skapas ett konto per användare om du vill.

LTSP finns som k12 project... tror den heter k12ltsp. Det är riktade mot skolor

2) Se till om skolan kan få en billig paketlösning från MS

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på en AD domain controller och en domain controller med samba 3?

Har själv satt upp en PDC med samba 3 åt ett kontor med 12 datorer (vista business). Samba lagrar då alla användarkonton, profiler, inställningar samt filer, så vilken dator man än använder ser skrivbordet och alla mappar likadana ut. De program som skall användas måste dock installeras på varje dator. Detta behöver man dock bara göra en gång. Genom ett script på samba-servern mappas alla nätverksenheter på klienterna.

Min erfarenhet av att köra samba 3 är att det fungerar otroligt smidigt och stabilt. Om ert nätverk inte är alltför stort kan jag verkligen rekommendera det.

Det är egentligen bara att installera valfritt linux os (rekommenderar centos) och sen installera samba. Alla inställningar gör man i smb.conf. Rekommenderar även att installera servern med RAID 1 så att allt inte kraschar om en disk går sönder.

Kan skicka över delar av min smb.conf om det är något du behöver hjälp med.

*edit* såg att det var tal om 10 klient-datorer. I så fall går det relativt snabbt att installera dessa. Om alla datorer är likadana räcker det dessutom att installera en dator och sen köra true-image och lägga in på de andra. XP home måste du dock byta ut mot xp pro eftersom home inte stöder domäninloggningar.

*edit 2* Ovanstående är inte alls särskilt svårt att dra igång. Det viktiga är att allt stämmer i smb.conf. Själv lagrar jag användare och lösenord i sambas inbyggda program (tdbsam) och inte ldap, vilket underlättar installationen betydligt.

Permalänk
Medlem

Falafel kul att du kör med en samba PDC och att det fungerar bra.
Vad jag förstått är PCD MS första lösning för katalogtjänst (NT). Exakt vilka begränsningar det ger vet jag inte men t.ex om du ska ha ett riktig redundant system med flera domain controllers och som bygger på "riktigt" katalogtjänst protokoll som LDAP/Kerberos är det AD som gäller (för windows).

Men i wicke666 fall borde PDC med samba duga.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips och förslag men det verkar som om det trots allt går att få igång en lösning med Samba som jag kan få att fungera på ett par dagar.

Så om jag förstått det rätt så ordnar jag en linux box med Samba som blir domän controller. Som dessutom lagrar användarnas filer. Roaming profiles är jag inte i så stort behov av dock.
Sen är det bara till att hänga in klienterna i domänen. Men klienterna ska vara antingen XP Pro eller Vista Business/Ultimate.

Kan det vara korrekt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kör med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=344038 funkar klockrent, har inget o klaga på, inga problem för alla datorer och komma åt den och xbmc med samba utan problem, 4 TB i den.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju ingen aning om vad det är för pengar ni har att röra er med. En billig lösning, som jag ser det, är att kanske titta på rekonditionerade servrar.

En rekonditionerad server har ofta kvar licensen till det ursprungliga OSet, vilket ofta är windows server av något slag. Vet om att onceagain.se säljer relativt billiga servrar och att till nästan varje server följer en windows-licens med, till ett extra pris ska du tydligen ha möjlighet att få med en "återställnings-CD" (vad det nu innebär).

När det kommer till lagring så brukar det kunna bli lite begränsat om du köper rackserver i och med att de flesta lite äldre, rekonditionerade burkarna, kör SCSI. Hade nog personligen köpt ett billigt satakort och sen kört med externa E-Sata kabinetter, det kan nog vara en väldigt bra lösning på lagrings-"problemet".

Hur ser det ut med nätverket där? 10/100-nätverk antar jag? Kör ni "riktiga" datorer eller tunna klienter?

Permalänk
Medlem

Jag kan fylla på med lite info om nätverket.

Det är ett 10/100 nät med en 3Com Baseline 2016, en 3Com 7760 samt en 3Com Wireless N router.
Själva klienterna består av en salig blandning, ingen av dem är nyare än 2 år så prestandan är botten. Men XP klarar de av iaf.
Server hårdvaran är än så länge inte införskaffad. Men Dell verkar ha hyfsade priser just nu på rackservrar. Problemet där att väljer man till raid sticker priset iväg.
Även Dells tornservrar verkar vara trevligt prissatta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Jag kan fylla på med lite info om nätverket.

Det är ett 10/100 nät med en 3Com Baseline 2016, en 3Com 7760 samt en 3Com Wireless N router.
Själva klienterna består av en salig blandning, ingen av dem är nyare än 2 år så prestandan är botten. Men XP klarar de av iaf.
Server hårdvaran är än så länge inte införskaffad. Men Dell verkar ha hyfsade priser just nu på rackservrar. Problemet där att väljer man till raid sticker priset iväg.
Även Dells tornservrar verkar vara trevligt prissatta.

Nu när du börjar prata att köpa ny rackserver/tornserver så blir jag nyfiken. Hur mycket pengar har du att röra dig med egentligen? Så kanske man enklare kan assistera dig. Saken är ju den att för en relativt liten skola som den så vill jag inte påstå att det är särskilt prisvärt med en splitter ny rackserver från Dell, eller något annat företag för den delen.

Största anledningen är att det har en tendens att bli dyrt och att du förmodligen kommer ha en del oanvänd prestanda, det är ju inte särskilt många datorer som den skall ha hand om.

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte fått budgeten för hur mkt ITkostnaderna får ligga på. Men eftersom det är ny verksamhet och endast 35 barn såhär långt så är det ganska lite pengar att röra sig med. Och det som är lättast att skära i är licenskostnader.
Dell har 1U rackserver för 4 849:- plus moms
Lagringsutrymme är egentligen mer viktigt än beräkningsprestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Skolor har ju inte riktigt samma krav på produktivetet som företag, men att byta till Linux är inte magiskt bättre bara för att man kan använda det själv och vet hur det mesta fungerar. Att vara den enda som kan något när en hel skola inte vet hur man gör vissa saker är inte speciellt kul kan jag säga

Vist det kräver sin person och genomgående research men vet en del fall där det gått väl ut. Elever lär sig snabbt annat kan det vara med lärare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666

Sen är det bara till att hänga in klienterna i domänen. Men klienterna ska vara antingen XP Pro eller Vista Business/Ultimate.

XP PRO Vista bör du undvika (av många anledningar)

När det gäller server köp så spelar det ingen större roll
raid kan Linux sköta åt dig . Hyfsat enkelt att sätta upp vid installationen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Jag har ännu inte fått budgeten för hur mkt ITkostnaderna får ligga på. Men eftersom det är ny verksamhet och endast 35 barn såhär långt så är det ganska lite pengar att röra sig med. Och det som är lättast att skära i är licenskostnader.
Dell har 1U rackserver för 4 849:- plus moms
Lagringsutrymme är egentligen mer viktigt än beräkningsprestanda.

Ja, jag gick precis in på Dells hemsida och kollade det också. Det är ju faktiskt rätt bra priser :). Som vanligt inkluderas NBD-servicen också, vilket kan vara trevligt att ha.

När det gäller lagringsutrymme så får jag nog säga att jag säger som tidigare, externa hårddiskar. Kör en raid1 eller kanske till och med raid 5 för redundans och sen kanske kontinuerliga backups på DVD för det viktigaste?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto Falafel kul att du kör med en samba PDC och att det fungerar bra. Vad jag förstått är PCD MS första lösning för katalogtjänst (NT). Exakt vilka begränsningar det ger vet jag inte men t.ex om du ska ha ett riktig redundant system med flera domain controllers och som bygger på "riktigt" katalogtjänst protokoll som LDAP/Kerberos är det AD som gäller (för windows). Men i wicke666 fall borde PDC med samba duga.

Som du säger så verkar det vara NT4-style domain control.

Här finns lite info om vad samba 3 klarar och inte klarar (under features & benefits):
http://www.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/sa...

Går t.ex inte att replikera användardatabaser till en MS-server om man kör samba. Funkar dock om man kör både PDC och BDC med samba, med LDAP som "password-backend". Om man bara skall köra en PDC (vilket jag själv gör) så kommer det inte att vara några problem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Tackar för alla tips och förslag men det verkar som om det trots allt går att få igång en lösning med Samba som jag kan få att fungera på ett par dagar.

Så om jag förstått det rätt så ordnar jag en linux box med Samba som blir domän controller. Som dessutom lagrar användarnas filer. Roaming profiles är jag inte i så stort behov av dock.
Sen är det bara till att hänga in klienterna i domänen. Men klienterna ska vara antingen XP Pro eller Vista Business/Ultimate.

Kan det vara korrekt?

Jepp, du har förstått det helt rätt. För varje användare du skapar i samba kan du ställa in om personen skall ha roaming profiles eller ej. Jag tycker dock det är värt att ha roaming profiles eftersom det är just det som gör att skrivbordet och alla inställningar följer med om man loggar in på en annan dator. Utöver själva profilen får varje användare en egen lagringsmapp där man kan spara sina filer. För denna behövs inte roaming profiles.

På varje klientdator öppnar man sedan nätverksinställningarna, och istället för "arbetsgrupp" väljer du "domän", knappar in namnet du angivit i samba, anger sedan root-lösenordet i rutan som kommer upp. Därefter är det bara att starta om datorn och logga in mot samba-servern!

Jag har testat både xp och vista och båda system loggar in utan problem mot samba. Dock fungerar inte en profil från xp i vista och vice versa. Så det är bäst att köra ett OS på alla datorer om man skall kunna få samma skrivbord och inställningar överallt. Det är dock bra att veta att servern fungerar med vista om ni skall uppgradera klienterna i framtiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Server hårdvaran är än så länge inte införskaffad. Men Dell verkar ha hyfsade priser just nu på rackservrar. Problemet där att väljer man till raid sticker priset iväg. [/B]

Tycker ändå att du ska satsa på raid 1. Känns som ett måste på en server som lagrar alla användares filer. Folk blir inte glada om en hårddisk kraschar och ni inte kör raid, samt att det blir mycket mindre jobb för dig om systemet aldrig behöver stängas ner! Du kanske kan hitta ett raid-kort från en annan butik, alternativt ett begagnat? Eller så kanske du kan hitta en schysst begagnad server som redan har ett raid-kort?

Samba kräver inte så jättemycket heller. I servern jag har satt upp har jag inte bytt hårdvara sen 2003. Består av 2 x athlon MP 2400+, 2GB ECC, 2x80gb Raid 1 för systemet, samt 2x500gb raid 1 för filer. Sen är det GB-nätverkskort. Trots denna lite äldre hårdvara fungerar allt riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falafel
Tycker ändå att du ska satsa på raid 1. Känns som ett måste på en server som lagrar alla användares filer. Folk blir inte glada om en hårddisk kraschar och ni inte kör raid, samt att det blir mycket mindre jobb för dig om systemet aldrig behöver stängas ner! Du kanske kan hitta ett raid-kort från en annan butik, alternativt ett begagnat? Eller så kanske du kan hitta en schysst begagnad server som redan har ett raid-kort?

Samba kräver inte så jättemycket heller. I servern jag har satt upp har jag inte bytt hårdvara sen 2003. Består av 2 x athlon MP 2400+, 2GB ECC, 2x80gb Raid 1 för systemet, samt 2x500gb raid 1 för filer. Sen är det GB-nätverkskort. Trots denna lite äldre hårdvara fungerar allt riktigt bra.

Raidkort behöver han inte ödsla pengar på. Använd "mdadm" om du ska använda linux, skulle jag säga!
Gäller bara att moderkortet har ett gäng SATA-portar, så klarar du dig. Gärna 4+, då du kan ha 2st raid-1, en 1'a för systemet, och en 1'a för alla användarnas filer.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Raidkort behöver han inte ödsla pengar på. Använd "mdadm" om du ska använda linux, skulle jag säga!
Gäller bara att moderkortet har ett gäng SATA-portar, så klarar du dig. Gärna 4+, då du kan ha 2st raid-1, en 1'a för systemet, och en 1'a för alla användarnas filer.

Att använda mdadm för att göra en software-raid fungerar förvisso, men det är lite mer krångel om man inte är van vid det. Man får ju inte heller samma varningar om en disk går sönder.

Kör man med hardware raid börjar ju datorn oftast låta om det blir problem samt att man bara behöver byta ut den dåliga disken, varefter kortet sköter "rebuilden".

Om det gäller att spara pengar till varje pris så kan det kanske vara värt att köra software raid. Annars skulle jag själv satsa på ett bra raid-kort.

Permalänk
Medlem

Om man ska beställa en sådan här maskin från Dell, vad behöver man peta i från fabrik? Större hårddiskar är lätt att fixa i efterhand. Men raidkort, och hur mkt minne bör räcka?

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

Det är en PowerEdge™ R200 (SV2R200) jag är ute efter.

Visa signatur