Permalänk

SIE(4) licens?

Har varit inne på SIE gruppens hemsida (www.sie.se).
Hittar dokumentation kring själva standarden och att man kan söka medlemskap.

Men hur ser licensen ut för SIE 4? Får jag utan att vara medlem eller betala avgifter skapa ett program som exporterar i SIE 4?

Permalänk
Medlem

(Jag är ingen advokat)
Det är fritt fram förutsatt att dom inte har patent på filformatet (var/är gif/mp3-patenten giltiga i sverige?). Men om du ska sälja ditt program antar jag att det är en fördel om du kan ange dig som medlem..

Permalänk

Och hur kollar jag upp om de har patent?
Mailat och frågat dem kring användning men väntar fortfarande svar.

Troligt att programvaran kommer säljas i väldigt liten utsträckning och därför inte så sugen att betalla 2000 i medlemsavgift, när jag kanske drar in det dubbla eller något mer på programvaran.

Permalänk
Medlem

Tja, då tycker jag du bara ska köra på. Värsta som händer är väl att dom skickar brev o kräver att du ska bli medlem. Själva poängen är ju att man ska ha deras filformat till att utbyta information oxå.
(Och att deras filformat verkligen är patenterade känns inte så troligt, så långt har ändå inte mjukvarupatenten hunnit komma i sverige, och det är ju inte någon avancerad komprimering eller liknande som i mp3/gif som används)

Permalänk

Fick svar igår

Hej,

Du har rätt att exportera en SIE4-fil trots att du inte är medlem. Det finns dock många fördelar med att vara medlem.
Som medlem
i SIE gruppen kan du exponera ditt program på SIE gruppenshemsida som SIE godkänt.
har du tillgång till andra medlemmars testfiler från deras program.
har du tillgång till support rörande SIE.
har du tillgång till stöd vid implementaion av SIE i ditt program.
är du med och utvecklar standarden i den omfattning du själv önskar.
är du också remissinstans för förslag till ändringar i SIE standarden.
har du stora möjligheter att påverka standarden i den riktning som ni önskar.
har du tillgång till material som bra medlemmar kommer åt, så som engelsk översättning av SIE dokumentationen.
har du tillgång till ett kontaktnät med dina kollegor i branschen.
har du insyn i och möjlighet att påverka närliggande organisationer som SIE gruppen samarbetar med, Bokföringsnämnden, Bas-gruppen, Skatteverket och XBRL sweden.
Med vänlig hälsning

***** ****