Nya rykten om kommande Nehalem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tk_79
Lotter så som triss kan man köpa..

onT: Blir så trött på intel om det nu är så att dom blandar in i7 även i s1156.. Rörigt värre nu..

Hmm har intel verkligen tänkt nu?

Ska dom köra med s1156, s1366 och s775 under ett tag el kommer dom ta bort s755 helt?
blir ju väldigt lätt för oss att hålla reda på allt.

Känns som ganska många butiker har dom i lager osv...

Hur har dom tänkt med "gamla" i7?
ska dom fasas ut helt el?
Den nya i5 kommer prestera ungefär som i7-920?

Verkar det inte smartare av intel att:
i3 blir 300-serie
i5 500-serie
i7 700-serie och
i9 900 serie

istället för att det ska finnas en i5 750? borde vara mkt lättare för oss konsumenter att inse att det är en i5 om den hade hetat i5-550 el nåt i den stil!

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Tycker det är idiotiskt o blanda in i7 i Socket 1156. Förstår inte varför de inte låter i7 vara 1366 enbart

Håller med. Känns som ett elakt marknadsföringsknep. Vet att jag kommer få skit för det. Men det antar jag att man får tåla då folk brukar fråga mig vad de skall köpa. Och som vanligt köper folk och frågar sen varför det inte går som de hade tänkt att det skulle.

Kanske skulle skapa en tråd om dumma personer som ber om råd efter att de handlat men en sådan finns kanske. skicka gärna ett pm så jag kan lägga till en del.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Vi förutsätter att våra läsare har förkunskaper. Hyperthreading är ingen ny teknik och behöver knappast förklaras i varje nyhet.

Det ändrar inte att det inte är korrekt, skriv kärnor (trådar) så är det ingen som kan läsa fel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Det ändrar inte att det inte är korrekt, skriv kärnor (trådar) så är det ingen som kan läsa fel.

Hmm, det är korrekt att skriva att det blir 12 kärnor med HT eftersom det blir 12 logiska kärnor så dags och lägga ner, va ?
Skulle tro att 95% av de som VILL förstå meningen i texten, som ni som klagat hängt upp er på, förstår att antalet fysiska kärnor inte förändras med HT.

Antalet fysiska hårddiskar förändras inte heller om man partitionerar dem men det kanske också skall förklaras varje gång någon skriver om det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Antalet fysiska hårddiskar förändras inte heller om man partitionerar dem men det kanske också skall förklaras varje gång någon skriver om det.

För att göra ditt exempel lite mer relevant och liknande. Skulle det stå:
"SATA-backplanet har plats för 6 enheter (2 partitioner/hårddisk)" när de menar enheter som logiska enheter eller partitioner, så skulle jag ju sluta läsa direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Hmm, det är korrekt att skriva att det blir 12 kärnor med HT

En kärna är ett fysiskt begrepp, jag skulle akta mig väldigt mycket för att säga att cpun har dubbla antalet kärnor med HT.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det är det ingen som påstått heller. Skulle vi formulera våra artiklar så att (medvetna) missuppfattningar omöjliggörs skulle det vara lika kul att läsa SweClockers som valfri Microsoft EULA.

Haha, han har så rätt!

Permalänk
Medlem

ja må tycka om AMD, men jag är mer för hårdvara, ja har vart tok nöjd med mitt amd system. men får se när ordentliga tester kommer ut och var prislappen hamnat för o se ifall det verkligen är värt de.

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Hu. Jag har så svårt att bestämma mig för om Lynnfield är värd att vänta på. Prollen är det säkert inget fel på men trist att dom inte kan fixa trekanaligt minne eller åtminstone 2 x PCI-e 2.0 x16. Å andra sidan är väl en av dom stora grejerna med Lynnfield att PCI-controllern kommunicerar direkt med korten, så det kanske blir snabbare ändå. Sen är det ju väldigt osäkert hur dom klockar.

Blir inte riktigt klok på om man lurar sig själv genom att vänta på i5 istället för att skaffa sig ett AM3-system redan idag. Eller ett i7 920 system innan det är för sent. Visst, dyra kort men det kommer ändå bli ett mobo för 2k+ vilket system jag än tar. Och prollarna kommer vara dyra i framtiden till 1366 men en 920 kommer ju hålla ett tag. Frågan är hur dyra de är om säg tre år. Jämför med vad qx9650 kostade när den kom och vad den går för nu. Hatar beslutsångest..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag tror fler än du känner så TheJerk, jag är en utav dom nämligen. Just nu när jag sett priserna på processorerna så tror jag det får bli ett core i7 920 system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Nej jag tycker snarare det är patetiskt.

Patetiskt?
Varför?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Är det inte lite dumt att både amd och inte använder sig utav samma sifferkombinationer?

Nej blir ju lättare att jämföra ju

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Det är helt ok att skriva 12 kärnor när det är en sexkärning cpu med HT, men då skall man ju skriva halva frekvens oxå för det är ju resultatet av att varje fysiska kärna skall dela upp sin tid på två logiska kärnor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det är helt ok att skriva 12 kärnor när det är en sexkärning cpu med HT, men då skall man ju skriva halva frekvens oxå för det är ju resultatet av att varje fysiska kärna skall dela upp sin tid på två logiska kärnor.

Usch, sakligt fel.

En fysisk kärna har flera olika execution units som omöjligen ens i teorin och under optimala förhållanden (och ännu mindre praktiskt) kan användas alla samtidigt. HT ger då flera trådar allt från 0 till nära 100% i prestandavinst totalt, speciellt om en av trådarna huvudsakligen arbetar med FPU-arna medan den andra är ALU-bottleneckad och/eller om trådarna uppvisar stora mängder "dötid" när de väntar på data från högre level cachar/RAM.

Logiska HT kärnor är alltför komplicerade för att kunna generaliseras och jämföras med vanliga fysiska kärnor. Frekvensen har lika stor betydelse (egentligen ännu mindre) som att enbart titta på antalet GHz "Intel processorn har jämfört med vad AMD's variant har"!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som krutar på mest med prestanda. En Core i5 på 3,46Ghz eller en Core i7 på 2,8Ghz med tanke på att dom båda kostar lika (284USD). Totalt blir det billigare med en Core i5 med tanke på billigare moderkort.

Om en Core i5 har 4 kärnor, lika som en Core i7 då borde ju en i5 på 3,46Ghz prestera ut en i7 på 2.8Ghz, för en i7 kan väl inte vara så mycket bättre klock för klock. Speciellt med tanke på att en i5 ska prestera bättre än AMDs Phenom II.

Vad jag tänkte var då att en 3.46Ghz i5 för 284USD måste bli ett klipp jämfört mot en i7 på 2.8Ghz.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

3,46 varianten gäller Clarkdale, inte Lynnfield. Det är osäkert med antal kärnor på den. De Clarkdale-varianter som det finns uppgifter för har bara två kärnor.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag undrar vad som krutar på mest med prestanda. En Core i5 på 3,46Ghz eller en Core i7 på 2,8Ghz med tanke på att dom båda kostar lika (284USD). Totalt blir det billigare med en Core i5 med tanke på billigare moderkort.

Om en Core i5 har 4 kärnor, lika som en Core i7 då borde ju en i5 på 3,46Ghz prestera ut en i7 på 2.8Ghz, för en i7 kan väl inte vara så mycket bättre klock för klock. Speciellt med tanke på att en i5 ska prestera bättre än AMDs Phenom II.

Vad jag tänkte var då att en 3.46Ghz i5 för 284USD måste bli ett klipp jämfört mot en i7 på 2.8Ghz.

Bloomfield (dagens i7) och Lynnfield (vad man vanligen "luddigt" kallar för i5) presterar enligt primära siffror inte alltför långt varandra clock-för-clock. Med en aggresivare Turbo Mode (d.v.s. Turbo Mode som klockar "mer") är oftast Lynnfield snabbare än motsvarande Bloomfield i 1 eller 2 trådars program/spel.

Däremot kan en i7 920 D0 lätt klockas 24/7 stabilt till 4.0 GHz (eller om vi är försiktigare, säg 3.8 GHz). En Lynnfield behöver då nå ännu högre frekvenser för att nå samma generella prestanda, vilket bör vara svårt (rena spekulationer/uppskattningar på vad som är rimligt; riktiga siffror existerar inte så vitt jag vet). Därmed bör en klockad i7 920 D0 kunna klå eller åtminstonde vara likvärdig med en klockad high-end Lynnfield.

I detta fall bortser man självklart från att det finns applikationer (läs: WinRAR) som är starkt minnes-buss flaskad och där en double-channel Lynnfield knappast kan hota en tripple-channel Bloomfield.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

En 10-åring kanske KAN köpa lotter och tobak... men det är fortfarande olagligt.

Swec verkar fullt med människor som tror att allt som går att göra måste vara lagligt alternativt borde vara lagligt. Exempelvis piratkopiering...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
En 10-åring kanske KAN köpa lotter och tobak... men det är fortfarande olagligt.

Swec verkar fullt med människor som tror att allt som går att göra måste vara lagligt alternativt borde vara lagligt. Exempelvis piratkopiering...

Wtf?!

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
En processor får inte fler kärnor för att den har flertrådad exekveringsenhet. Den har 6 kärnor och kan arbeta med 12 trådar.

Jag läser & läser men hittar inte det du citerar utan bara detta?

Citat:

I början av 2010 lanseras Core i9, även känd som Gulftown. Processorn har sex kärnor, eller tolv virtuella med Hyperthreading.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Usch, sakligt fel.

En fysisk kärna har flera olika execution units som omöjligen ens i teorin och under optimala förhållanden (och ännu mindre praktiskt) kan användas alla samtidigt. HT ger då flera trådar allt från 0 till nära 100% i prestandavinst totalt, speciellt om en av trådarna huvudsakligen arbetar med FPU-arna medan den andra är ALU-bottleneckad och/eller om trådarna uppvisar stora mängder "dötid" när de väntar på data från högre level cachar/RAM.

Logiska HT kärnor är alltför komplicerade för att kunna generaliseras och jämföras med vanliga fysiska kärnor. Frekvensen har lika stor betydelse (egentligen ännu mindre) som att enbart titta på antalet GHz "Intel processorn har jämfört med vad AMD's variant har"!

tack, nån som åtminstone har lite utbildning bakom sitt påstående

Hz är inte allt som du säger, instruktioner och arkitektur på kretsarna är minst lika viktigt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag läser & läser men hittar inte det du citerar utan bara detta?

SweClockers har givetvis rättat efter att jag påpekade att den inte har 12 kärnor:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Processorn har sex kärnor, eller tolv med Hyperthreading.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
En processor får inte fler kärnor för att den har flertrådad exekveringsenhet. Den har 6 kärnor och kan arbeta med 12 trådar.

Antelet kärnor är ett fysiskt begrepp vilket alla är medvetna om. När det nu är ändrat till :

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Processorn har sex kärnor, eller tolv virtuella med Hyperthreading.

så stämmer det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Wtf?!

10-åringar får inte köpa trisslotter... klart slut...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Är detta korrekt?

Corei5 2.66 (2000kr) + moderkort (1000kr) = 3000kr

Likvärdig prestanda som

Core i7 (3000kr) + moderkort (3000kr) = 6000kr

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Är detta korrekt?

Corei5 2.66 (2000kr) + moderkort (1000kr) = 3000kr

Likvärdig prestanda som

Core i7 (3000kr) + moderkort (3000kr) = 6000kr

Är du medvetet provocerande nu? Om du menar till spel och gör antagandet att spel i framtiden kommer kräva ungefär samma av en processor som de gör nu, att 8x pci-e prortar räcker även för framtidens SLI/CF, om du antar att i5 kommer att klocka till ca 4 ghz på ett moderkort för ca 1000 kr och att i5 är likvärdig i spel med i7 klock för klock (iofs troligt)så i princip ja. Förmodligen. Ingen vet ännu. Jo, Intel vet nog.

Vilken bil är bäst (ja, förlåt, billiknelse igen)? En v70 eller en ferrari? Beror lite på vad man ska ha den till va? I tunga, flertrådiga applikationer med hög belastning på minnesbussen kommer i5 (troligen) inte ha en chans mot i7. I spel troligen mer jämnbördig till lägre pris. Vi får se.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
SweClockers har givetvis rättat efter att jag påpekade att den inte har 12 kärnor:

Antelet kärnor är ett fysiskt begrepp vilket alla är medvetna om. När det nu är ändrat till :

så stämmer det.

Kanske jag som är dum bara men jag trodde att det blev 6 fysiska & 6 virtuella.. jag kanske missar något?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kanske jag som är dum bara men jag trodde att det blev 6 fysiska & 6 virtuella.. jag kanske missar något?

6 fysiska. 2 virtuella per fysisk med HT.

Utan HT så har man endast 1 virtuella kärna per fysisk sådan (och därmed brukar man inte heller kalla de för virtuella).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

ok.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Är du medvetet provocerande nu? Om du menar till spel och gör antagandet att spel i framtiden kommer kräva ungefär samma av en processor som de gör nu, att 8x pci-e prortar räcker även för framtidens SLI/CF, om du antar att i5 kommer att klocka till ca 4 ghz på ett moderkort för ca 1000 kr och att i5 är likvärdig i spel med i7 klock för klock (iofs troligt)så i princip ja. Förmodligen. Ingen vet ännu. Jo, Intel vet nog.

Vilken bil är bäst (ja, förlåt, billiknelse igen)? En v70 eller en ferrari? Beror lite på vad man ska ha den till va? I tunga, flertrådiga applikationer med hög belastning på minnesbussen kommer i5 (troligen) inte ha en chans mot i7. I spel troligen mer jämnbördig till lägre pris. Vi får se.

zax89 är smart
å båda ä ferrari med likvärdig prestanda,ena låter bara värre

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Nya rykten om kommande Nehalem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kanske jag som är dum bara men jag trodde att det blev 6 fysiska & 6 virtuella.. jag kanske missar något?

Man kan inte veta allt. Intel's flertrådsteknik ger varje kärna möjligheten att exekvera 2 trådar. Så en processor med 2 kärnor kan alltså exekvera 4 trådar, en processor med 4 kärnor, 8 trådar, och en processor med 6 kärnor, 12 trådar. Flertrådsteknologin i t.ex Alpha processorer och Ultra Sparc är mer sofistikerad och har upp till 4 trådar per fysisk kärna, dvs en processor med t.ex 4st fysiska kärnor kan exekvera 16 trådar simultant.

Mycket med flertrådsteknologi beror hur hur upptagen processorns pipeline eller exekveringsenhet/er är. På P4'a som var såpass ineffektiv per klockcykel var HT en ganska hjälpsam teknologi. På Core i7 är det hjälpsamt på grund av att man har problem att mata den faktiskt kraftfulla exekveringsenheten. Det är där en snabb delad L3 cache tillsammans med flertrådsteknologi gör den till mycket snabb i flertrådade applikationer. Dock kan en processor som från grunden är välbalanserad vara extremt snabb utan någon flertrådsteknologi.

Core i7's exekveringsenheter är mycket lika dom hos Core2, och man hade kunnat utvinna en hel del med HT på Core2 också. Mer eller mindre kan man säga att i7 är en Core2, med integrerad IMC och L3 cache, separerad I/O kommunikation genom "QPI", och mindre generella förbättringar. Som man ser är fortfarande Core2 bra i spel där Core i7's nyheter inte för så stor skillnad, vilket säger mycket om deras likhet.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]