Lösenord låser ute Intels nya SSD

Permalänk
Melding Plague

Lösenord låser ute Intels nya SSD

Knappt har en vecka gått men redan har ett allvarligt problem rapporteras med Intels nya solid state-enhet X25 G2. Med vissa inställningar kan lagringsenheten bli obrukbar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstigt att något så litet som ett lösenord kan göra så mycket.

Permalänk
Medlem

Sant, men jag ser det inte direkt som ett stort problem. Har man lösenord av någon anledning så är det bara att inte byta.

Permalänk
Medlem

Endast ett allvarligt problem om man använder och byter lösenord i bios och inte vet om felet. Men visst, det är ju mindre bra men är ju åtgärdat snart och kan inte tänka mig att det är någon större andel som ens använder lösenord i bios.

Permalänk
Medlem

Ja, det här sög ju. Men ett mindre bakslag om det bara är att uppdatera firmware för att slippa risken för problemets uppkomst, och inte som för seagate som misslyckades helt.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Läste det här ett par dar sedan, inget alltför allvarligt problem om man är informerad, det är bra att det tas upp på så många ställen som möjligt och gör alla medvetna om det.

Permalänk
Medlem

Bra att de kommer ut med information. Likt Weyzer läste jag det här tidigare också.

För de flesta spelar väl iofs det ingen större roll. Vi vanliga dödliga brukar inte direkt använda oss av BIOS lösenord.

Permalänk
Medlem

All plublicitet är bra publicitet känner jag i det här fallet!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Helt klart ett allvarligt problem, skönt att det fanns enkla lösningar på det dock (och framför allt skönt att så otroligt få bör vara drabbade..)..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Bra att de kommer ut med information. Likt Weyzer läste jag det här tidigare också.

För de flesta spelar väl iofs det ingen större roll. Vi vanliga dödliga brukar inte direkt använda oss av BIOS lösenord.

Många internet caféer, datorer på jobbet/skolan samt laptops på jobbet/skolan använder sig av BIOS lösenord.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Många internet caféer, datorer på jobbet/skolan samt laptops på jobbet/skolan använder sig av BIOS lösenord.

Sant , men tror inte ssd är populärt i sådan kretsar än , de som har behov av det lär ha lite koll på sånt här + att det kommer nog bli fixat snabbt med firmware

Misstag gör alla, till och med intel ;). Bra att de erkänner problemet och informerar om det!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

känns ju rätt onödigt o ha bios pass idag lätt och komma förbi som sagt. men bra de fixar ny firewire. en sådan simpelsak är väl inte det första man tänker på. kan ju bara vara något fåtal udda system det bråkar med då är det ju värre efetrsom datorer configueras väldigt olika och mycket roliga fenomen kan uppstå.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Många internet caféer, datorer på jobbet/skolan samt laptops på jobbet/skolan använder sig av BIOS lösenord.

Visst, men hur ofta har Caféer top notch datorer? Jobbet, ja kanske om du arbetar inom en mycket datorkrävande bransch och skolorna som idag har redan problem med att hålla datorerna någorlunda uppdaterade har definitivt inte råd med SSD diskar.

Fast det är klart Intel har gjort en blunder men de erkänner det i varje fall och jobbar på att lösa det.

Permalänk
Medlem

Tur man inte har BIOS då
Bra av Intel att gå ut och informera iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Tur man inte har BIOS då
Bra av Intel att gå ut och informera iaf.

Nice, vad har du för moderkort?

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Lite småkass av intel att det här inte uppdagades i deras interna kvalitetskontroll.
Jag väntar bara på firmwareuppdateringen med TRIM sedan blir det en 80GB som systemdisk.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Tur man inte har BIOS då

?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
Nice, vad har du för moderkort?

Mac baby
Om ett par dagar kommer en Intel X-25 G2 att sitta i min macbook pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Mac baby
Om ett par dagar kommer en Intel X-25 G2 att sitta i min macbook pro

Är säker att den har BIOS

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Är säker att den har BIOS

Nej, mac kör EFI
http://sv.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Är säker att den har BIOS

Mac använder EFI, inte BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Mac använder EFI, inte BIOS.

Du får väl sätta lösenord i EFI då och sen ändra det. Rapportera hit om din SSD sen fungerar eller inte?

Inte byta styrmjukvaran till nyare i din SSD för det är fusk ;). Förresten EFI har kanske inte lösenordsskydd?

Permalänk
Medlem

hm, jag har lösenordordsskydd, men inte SSD

Permalänk
Avstängd

Gillar Intel för deras mer öppenhet, inte nekande som nSKITIA

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nu får man säkert rätt så hårda svar men jag tänker ändå skriva om varför i hela världen skulle man lösenords skydda hårddiskar i bios? Jag har aldrig sysslat med det där under alla år jag har haft mina datorer. Kanske hade jag inte behovet av det på nåt sett.

Jag som tänkte köpa mig en SSD från intel de närmsta dagarna! Mycket bra av intel att informera i tid. Känns som man får vänta ett tag tills då de verkligen kommer ner i pris. Max 15kr/GB kan jag betala för.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Var det inte på tal om att EFI skulle komma till vanliga PCs?
Vista ska väl ha stöd för EFI?

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Nu får man säkert rätt så hårda svar men jag tänker ändå skriva om varför i hela världen skulle man lösenords skydda hårddiskar i bios? Jag har aldrig sysslat med det där under alla år jag har haft mina datorer. Kanske hade jag inte behovet av det på nåt sett.

Jag som tänkte köpa mig en SSD från intel de närmsta dagarna! Mycket bra av intel att informera i tid. Känns som man får vänta ett tag tills då de verkligen kommer ner i pris. Max 15kr/GB kan jag betala för.

Jag gjorde det för att skydda mig mot Ipred, de behöver väl filerna i datorn som bevis

Permalänk
Medlem

Med tanke på de höga priserna borde endå deras feature att kallas för rikemanskryptering, haha.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
Var det inte på tal om att EFI skulle komma till vanliga PCs?
Vista ska väl ha stöd för EFI?

Benämningen PC är lite vilseledande då det är "PC"-tillverkare som har utvecklat "EFI". Det är inget "Apple-exklusivt"

Om det krävs något speciellt stöd så är chansen väldigt stor att Vista stödjer det. Trots många tabbar så är Vista det OS som har störst hårdvarusupport.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
Var det inte på tal om att EFI skulle komma till vanliga PCs?
Vista ska väl ha stöd för EFI?

Jo MSI hade ju slæppt något kort. Var en nyhet om det på swec før ett bra tag sen.
Synd att inte pc tillverkare går øver till EFI dock.