Försenad Bredbandsavgift!!!!

Permalänk
Medlem

Försenad Bredbandsavgift!!!!

Hej.

Jag tecknade Bredband+TV+Telefoni från Telia. detta var i Januari i år.

De skickar ut betalnings avi som vanligt varje månad, som jag betalar utan problem.

Nu i veckan så skickar de ett brev där det står följande:

På grund av ett fel i vårt faktureringssystem har vi inte fakturerat vissa avgifter för ditt bredband från INKOPPLINGSDATUMET.

Felet är nu avhjälpt och du kommer få fakturan i ett separat kuvert.

Beloppet är på mer än 3000:- kr ..

Vad ska jag göra tycker ni,, någon som har koll på sånthär??? ..

Permalänk
Medlem

Betala.
Om du inte kan betala allt på en gång så brukar det inte vara några problem att få så stora summor uppdelade på ett par månader.

Permalänk
Medlem

så det går inte att komma undan på något sätt,,,

detta suger just nu,,,

Permalänk
Medlem

Ptja. Det går att komma undan - om du har betalt avgifterna tidigare.
Men är det som Telia säger att de inte fakturerats så är det inte så mycket att göra åt det.

Ta en dubbelkoll på dina tidigare fakturor.

Permalänk
Avstängd

Preskriptionstiden ä la typ 10 å så det är bara att betala och se glad ut....

Tyvärr är Felia ett skitbolag och detta verkar inte varaförsta gången om man gör en snabbgoogling....

Du kan ju alltid kontakta Aftonbladet om du vill fösöka slippa betala dom älskar ju sådana här "nyheter"....

Permalänk
Medlem

okej,,

men jag ska försöka förhandla med dom ,, får se hur det går,, de brukar ha prylar som de brukar skicka vid kampanjer o liknande,, plåster på såren

återkommer,,,

Permalänk

Vad är det dom har missat att fakturera tidigare? Dubbelkolla dina gammla fakturor.

Permalänk

Hur kan de ha missat fakturera över 3000,- på 7 månader?

även om du beställt 24Mbps bredband, bredbandstelefoni och deras dyraste TV paket blir ju totalkostnaden för Januari till o med nu endast c:a 4000,- (då givetvis utan minutpriser för telefon inräknat, men räknar med att du har valt ett "paket" som inkluderar fria minuter till hela fastnätet).

Så om de verkligen har felfakturerat ~450,- per månad borde du ju som kund märkt detta (och antingen kontaktat Telia själv eller, som jag ville gjort, hoppats på att de inte skulle efterfakturera).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Telia i ett nötskal...

"Preskriptionstiden" är inte 10år utan bara 3 för privat personer.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det låter orimligt mycket, om du har betalat varje månad också. Som några sagt, kolla dina gamla fakturor och jämför!

Du beställde ingen extra utrustning som du inte betalat än, typ modem, digitalbox, telefon etc.?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Beror lite på.

Har det framkommit klart och tydligt vad du ska betala när du tecknade avtalet? Om så är fallet så borde du ha reagerat på att det var en för liten summa på avi:erna. Tycker i alla fall jag.

Sen så lär Telia ha förbehållt sig rätten att korrigera sådana här saker i efterhand, du har troligen skrivit på ett sådant avtal med dessa kryphål. De finns alltid när man tecknar avtal av denna typen.

Tyvärr tror jag du har dig själv att skylla, du borde ha koll på vad avtal ska kosta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Kan hända att dom inte tagit betalt för bredbandet, kom på att jag hade problem med telefon+bredband för en massa år sen med telia, skulle få 2 fakturor men fick bara en per månad.

Felet låg hos telia men jag fick stå med allt, och förseningsavgifter mm.

Men vad fan, missa med runt 500kr per månad, fan är det för bredband?
min kostar bara 260kr för 40/40 (Qlan)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Telia är inte dom enda, utan alla företag har rätten att efter fakturera missade avgifter, har hänt mig med annat företag.

Tror det var att det är en gräns på 3 år efter att man kan få en räkning i efterskott.

Sy har dom rätt i avgiften så blir det nog tyvärr att betala men prata med dom man vet aldrig och kolla sen upp dina gamla fakturor det första du gör och jämför med avtalet som skrevs då i Januari.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Klart att de har rätt till sina pengar. Kutym är att om de har missat att fakturera dig i 7 mån så har du rätt att få kostnaden utslagen på lika många månader.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Framgår det i tråden om du redan har betalat alla fakturor f.o.m inkopplingsdatumet eller vet du med dig att du inte fått en faktura någon månad? Ser det inte nånstans...
Men du skriver ju att du brukar få fakturor iaf som du betalar, och inkopplingen skedde i januari detta år? isåfall låter ju 3000kr sjukt mycket... Kan du be om faktura specifikation och se delsummorna och vilka månader det gäller?

Permalänk
Medlem

vad säger fakturakundtjänsten om det hela, jag utgår ifrån att du har talat med dom och bett om en förklaring till detta?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Lite rabatt borde du kunna snacka till dig. Det är bara att börja snacka om att byta bolag om dom ska göra så här. Då får du prata med någon förhandlare som har bättre utrymme för att bjuda dig på någon månad. Var hård men inte otrevlig, det kommer inte ta dig någonstans.

Fråga varför de inte informerat dig om detta tidigare och att du inte har möjlighet att betala så mycket och att du på något sätt borde bli kompenserad lite i alla fall. Och sen när dom dragit av låt säga en tusenlapp så kan du ta resten på avbetalning på ett år eller så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Fast har man bindningstid kan man ju inte byta operatör. Då har man ju tecknat sig för den tiden.. Vilket kan vara 12- 18 månader.

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man på att byta operatör då? Om bredbandet funkar ska man låta det vara. Eller så byter man sen helt enkelt. Så länge bredbandet funkar bra så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.