Gigantiska 2,5"-hårddiskar från Western Digital

Permalänk
Melding Plague

Gigantiska 2,5"-hårddiskar från Western Digital

Lagringskapaciteten hos bärbara datorer har länge legat efter sina stationära diton. Detta vill hårddisktillverkaren Western Digital ändra på genom att lansera en 2,5"-hårddisk på hela en terabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I liiiike ;ı

Permalänk

Äh, om det nu ändå ska va 2,5" så kör SSD (Y)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Avstängd

Jag släppte precis en 30 TB stor 2 ½"-disk, tyvärr följer den inte standarden för den är tre meter hög, men det är den största hittills!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Moderator
Testpilot

De passar ändå inte i de flesta bärbara datorer så inte särskilt intressant för oss.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

3mm högre än normal, är väll inget att kalla den gigantisk för?

Permalänk

Nja tycker inte det räknas som en 2.5" isf ska det vara det angivna standaden eller mindre så att det får plats. köpte nyss en 500Gb 3.5" och då var den nästan hälften så tjock som vanlig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Möjligen kan de passa bra till mindre externa hårddiskar. Fast någon explosion i efterfrågan lär det väl knappast bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag släppte precis en 30 TB stor 2 ½"-disk, tyvärr följer den inte standarden för den är tre meter hög, men det är den största hittills!

+1

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Den passar nog i de flesta laptops iallafall.

Permalänk

Hur kan en hårddisk som är 2,5" vara för stor för en bärbar dator med plats för 2,5" disk. Jag menar det måste väl finnas en standard som säger vilka dimensioner 2,5"-; 3,5"-; 5,25"-enheter ska ha?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Om de kan skapa en 1TB 2,5" så kan de skapa en 4TB 3,5" lika enkelt. Ytterligare ett bevis på att de bara suger pengar från konsumenterna. Men det gör väl alla företag...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Ah, trodde dom menade själva hårddisken var gigantisk.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Förstår inte vad det är som är gigantiskt? Storleken på hårddisken? Lagringsmängden?

Ordet gigantiskt förefaller överflödigt i båda fallen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om de kan skapa en 1TB 2,5" så kan de skapa en 4TB 3,5" lika enkelt. Ytterligare ett bevis på att de bara suger pengar från konsumenterna. Men det gör väl alla företag...

Vilken skruvad slutsats!
Tätaste plattorna som finns i 2.5" just nu är 333GB, och den här disken behöver 3 av dem för att komma upp i 1TB, vilket är varför den är lite högre än normalt. Tätaste plattorna till 3.5" rymmer 500GB vilket ger ett teoretiskt max på 2.5TB, men sen finns det ju värmeutveckling och annat att ta hänsyn till, Inte minst tillverkningskonstnad och efterfrågan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Gigantiska 2.5" diskar. Dom är hela 3.5"

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

vilka konsumenter är det som har nyttan av dessa då?

Permalänk
Medlem

Ojoj, skulle helt klart välja denna före en SSD till min bärbara. 1800 kronor exklusive moms är mycket snällare för min plånbok än vad en SSD skulle gå lös på

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Vilken skruvad slutsats!
Tätaste plattorna som finns i 2.5" just nu är 333GB, och den här disken behöver 3 av dem för att komma upp i 1TB, vilket är varför den är lite högre än normalt. Tätaste plattorna till 3.5" rymmer 500GB vilket ger ett teoretiskt max på 2.5TB, men sen finns det ju värmeutveckling och annat att ta hänsyn till, Inte minst tillverkningskonstnad och efterfrågan.

Och ändå går det 4st 2,5" på (väldigt nära) samma yta som en 3,5".

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweturbo
vilka konsumenter är det som har nyttan av dessa då?

Till en tyst HTPC!

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om de kan skapa en 1TB 2,5" så kan de skapa en 4TB 3,5" lika enkelt. Ytterligare ett bevis på att de bara suger pengar från konsumenterna. Men det gör väl alla företag...

Suger pengar från konsumenterna? Du väljer själv vad du vill köpa och inte köpa. Och ja, visst är det underbart att företag har som mål att suga pengar från konsumenter! Det leder till att de kan erbjuda bättre och biligare produkter för marknaden och så småningom också utveckla ny teknik, visst är det bra?

Permalänk
Medlem

Hmm får man in en sådan här i en ps3a då?

Permalänk
Medlem

2.5" hårddiskar med 12,5mm höjd har varit det vanligaste formatet tidigare och 9,5mm höjd togs fram som en reducerad formfaktor. Att antyda att den här hårddisken inte följer standard är ignorant i extrem, att jämföra med att t.ex. kalla PCI Express mini card för ostandard om dom inte är i halvlängsdformatet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm90caen
Suger pengar från konsumenterna? Du väljer själv vad du vill köpa och inte köpa. Och ja, visst är det underbart att företag har som mål att suga pengar från konsumenter! Det leder till att de kan erbjuda bättre och biligare produkter för marknaden och så småningom också utveckla ny teknik, visst är det bra?

Jag menade inte att det är dåliga produkter som släpps och att vi kunder blir lurade att köpa dem. Jag menar att det går att lansera produkter mycket tidigare. Samtidigt finns det ju en lag (tror jag) i USA om att företag måste göra allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Det leder inte till att de kan erbjuda bättre och billigare produkter. Det betyder att de säljer produkter som är sämre än vad de kan göra.

Exempelvis Intel som väntar med sina produkter för att kunna fasa ut de äldre modellerna, eller att konkurrenten AMD inte ens var lika bra i samma prisklass så de väntar där med. Allt för att kunna erbjuda bättre och billiga produkter, menar du? Det är knappast så att företagen tänker på konsumenterna i första hand.

Finns inte så mycket jag kan göra åt saken. Jag bara nämner vad jag har fått för intryck och vad nyhetsartiklar har skrivit och skrev då mitt missnöje med det i förra inlägget.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Meh, 300kr till så får man intels nya 80gigage med 34nm MLC-chipp

vill man ha lagringsutrymme är det raidning av vanliga 3,5 tummare som gäller IMHO. I synnerhet nu när det finns så bra och snygga chassin

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Gigantiska 2.5" diskar. Dom är hela 3.5"

Dagens garv!

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag menade inte att det är dåliga produkter som släpps och att vi kunder blir lurade att köpa dem. Jag menar att det går att lansera produkter mycket tidigare. Samtidigt finns det ju en lag (tror jag) i USA om att företag måste göra allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Att bolag har vinstsyfte är knappast något unikt för USA eller något särskilt märkligt.

Intel är ett vinstdrivande företag som satsat enorma summor för att hamna där de är idag. Det är självklart helt upp till dem när, var och hur de väljer att sälja sina produkter. Är de för långsamma eller för dåliga kommer de att bli omkörda av konkurrenter. Det är så det går till i en marknadsekonomi.

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte skada om den varvade i 7200rmp istället!

Passar den i en PS3 kan det bli ett givit köp.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Att bolag har vinstsyfte är knappast något unikt för USA eller något särskilt märkligt.

Intel är ett vinstdrivande företag som satsat enorma summor för att hamna där de är idag. Det är självklart helt upp till dem när, var och hur de väljer att sälja sina produkter. Är de för långsamma eller för dåliga kommer de att bli omkörda av konkurrenter. Det är så det går till i en marknadsekonomi.

Håller med dig till stor del. Blir lite för offtopic så jag väljer att inte fortsätta diskussionen mer än så.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Valfritt Mini-ITX-moderkort plus lämpligt raid-kort.
Ett pyttelitet chassi med 2st 5.25"-slottar och en 3.5"-slot
2st 1x5.25->4x2.5" hotswap enheter och en 3.5"->2x2.5" hotswap-enhet
10st 1TB 2.5"-diskar...

Sen hade man haft 10TB i en extremt liten server.... Om det inte hade varit för att diskarna har fel yttermått...

Visa signatur

Gammal och gnällig