Spelen på Steam är ju skitdyra :(

Permalänk
Medlem

Spelen på Steam är ju skitdyra :(

Priserna på webhallen och andra retail affärer är mycket lägre

Priserna på steam är 50-100% dyrare, om dom inte har weekend reor

Saknar US priserna, tror att Norrmännen harar samma region som i USA och slipper betala skatt för dom är inte med i EU

Permalänk
Avstängd

Okej.

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Entusiast

spel över steam är värt varenda öre.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Sen får man ju räkna lite också, vi européer använder och har mycket bättre internet än USA grannarna som ligger långt efter i stor utsträckning. Vi drar mycket mycket mer bandbredd än dem där borta, bandbredd som kostar pengar. Det är nog lite i det att dem inte "fixar" priserna.

Men så jävla gött att kunna ladda ned alla spel man köpt obegränsat antal gånger och hålla bättre koll på dem. Hatar skivor och andra tjänster då man endast får ett begränsat antal nedladdningar eller dylikt(hemsidor, inga klienter)

Så, spel från steam värt sitt pris? Inte om det är S.T.A.L.K.E.R (då patcharna alltid kommer.... aldrig kommer i tid eller alls)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
spel över steam är värt varenda öre.

Second that

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Sen får man ju räkna lite också, vi européer använder och har mycket bättre internet än USA grannarna som ligger långt efter i stor utsträckning. Vi drar mycket mycket mer bandbredd än dem där borta, bandbredd som kostar pengar. Det är nog lite i det att dem inte "fixar" priserna.

Men så jävla gött att kunna ladda ned alla spel man köpt obegränsat antal gånger och hålla bättre koll på dem. Hatar skivor och andra tjänster då man endast får ett begränsat antal nedladdningar eller dylikt(hemsidor, inga klienter)

Så, spel från steam värt sitt pris? Inte om det är S.T.A.L.K.E.R (då patcharna alltid kommer.... aldrig kommer i tid eller alls)

aha jag tyckte också att spelen hade blivit dyrare

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
spel över steam är värt varenda öre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Second that

Jepp. Det är helt klart bättre att betala 260kr för CS source på steam när man betalar 180kr på webhallen med frakt.

Eller betala 380kr för Left 4 Dead på steam när det kostar 199kr på Game.se

eller gulderbjudandet på Dawn of War 2 för 630kr på steam istället för 300kr på webhallen MED frakt!

Jag kan inget annat än hålla med. Spel på steam är värt varenda krona!!!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Jepp. Det är helt klart bättre att betala 260kr för CS source på steam när man betalar 180kr på webhallen med frakt.

Eller betala 380kr för Left 4 Dead på steam när det kostar 199kr på Game.se

eller gulderbjudandet på Dawn of War 2 för 630kr på steam istället för 300kr på webhallen MED frakt!

Jag kan inget annat än hålla med. Spel på steam är värt varenda krona!!!

Skiva köpt i butik:

(orka mer)

Hitta bild på
*Flottig DVD
*Smårepig DVD
*Tillslut oläsbar DVD
*DVD-trayen går av
*Barn har sönder DVD/av DVD-trayen.
*skiva bringar in skit/flott i datorn
*Skiva behövs i datorn varje start

Och motparten som nu kostar lite mer:

Vissa gillar att kunna veta att sina värdesaker alltid finns där och kan inte gå sönder av handhavande fel/olyckor som händer hela tiden. Och som inte heller går oundvikligt söder med tiden. Och om man ska resa bort lite och vill ha med sig spelen eller datorn så, j jag glömde skivan hemma, /"(&#(/. eller... gå ut på iinternet, dra ned steam, tanka ned alla spel du önskar som du har köpt. Heller kan man inte tappa bort steam som en skiva. Och steam går inte sönder i katastroflägen som lägenhetsbrand eller om din dator skulle råka ha lite C4 i sig som i Die Hard 4...

Mitt sista inlägg i denna tråd, anledningarna till varför jag aldrig någonsin kommer köpa fysiskt multimediamaterial så som spel, program, filmer etc. Windows köper man ju bara en licens till och kör på med nedladdad customimage som jag installerar från externa hårddisken... jag har inte ens en DVD-RW. Behövs ingen, dem tillhör det förflutna.

[/end of åsikter]

Permalänk
Medlem

Du kan köpa steam-spel på andra sajter som, http://www.g2play.net/store/.

Där får du en kod som du skriver in i steam.

Jag har köpt L4D och CS därifrån. När jag köpte cs funkade inte koden, men jag mejlade och fick en ny, inom en timme.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Hedersmedlem

Ni har glömt den enligt mig största nackdelen med att köpa alla sina spel på steam: Om någon på något sätt får tag på ditt lösenord så kommer du inte tycka det är lika kul längre...

Permalänk

Bionic commando är billigare på steam än på spelbutiken.se, haha!

Visa signatur

Fishstick
www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Empire Total War i affär, men det registreras ju i Steam. Har inte använt skiva alls de senaste två installationerna. Strålande kombo mellan pris och tillgänglighet!

Förresten kostar Arma II 50€ medans det kostar 367:- inkl frakt från spelbutiken.se. Riktigt stor skillnad enligt mig!

Permalänk
Medlem

Att skylla på kostnad för bandbredd etc håller inte; köper man spelet i affär får man en kod som man aktiverar spelet i steam med. När detta är gjort, kan man ladda hem spelet hur många gånger man vill, till hur många datorer som helst (om man har sitt steam med konto installerat där)

Tappar man bort koden till Steam, eller kontot blir kapat, kan man med lite tur få tillbaka det från Steam-supporten. Det hände en kompis, som fick ta lite kort på sina spel o koder, och skickade dessa till supporten.

Ne, priserna är verkligen helt åt helvete. Man tycker att det istället skulle vara billigare än affär, med tanke på att det inte går åt någon kostnad till skiva, förpackning, manual, osv, samt transport. Dessa miljö-ovänliga transporter förresten In med lite klimatpengar för att sänka priserna på onlineköp.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt spel på Steam. HL, HL2 och ngra andra har jag dock köpt i butik och när jag väl skrivit in mina cd-keys i Steam så de "hör till mitt konto" så har jag kunnat ladda ner dem var jag än befunnit mig. Då har jag ju skivor samt möjlighet att ladda ner så många ggr jag vill.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Ni har glömt den enligt mig största nackdelen med att köpa alla sina spel på steam: Om någon på något sätt får tag på ditt lösenord så kommer du inte tycka det är lika kul längre...

Då är det ju visserligen bara att Maila till Steam, så kommer dom att fixa fram dina uppgifter igen!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Skiva köpt i butik:
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/1791387/2/...

http://steve.deadlycomputer.com/microwave/images/photos/cd-me...

(orka mer)

Hitta bild på
*Flottig DVD
*Smårepig DVD
*Tillslut oläsbar DVD
*DVD-trayen går av
*Barn har sönder DVD/av DVD-trayen.
*skiva bringar in skit/flott i datorn
*Skiva behövs i datorn varje start

Och motparten som nu kostar lite mer:
http://clarkbw.net/blog/wp-content/uploads/2007/10/network-of...

Vissa gillar att kunna veta att sina värdesaker alltid finns där och kan inte gå sönder av handhavande fel/olyckor som händer hela tiden. Och som inte heller går oundvikligt söder med tiden. Och om man ska resa bort lite och vill ha med sig spelen eller datorn så, j jag glömde skivan hemma, /"(&#(/. eller... gå ut på iinternet, dra ned steam, tanka ned alla spel du önskar som du har köpt. Heller kan man inte tappa bort steam som en skiva. Och steam går inte sönder i katastroflägen som lägenhetsbrand eller om din dator skulle råka ha lite C4 i sig som i Die Hard 4...

Mitt sista inlägg i denna tråd, anledningarna till varför jag aldrig någonsin kommer köpa fysiskt multimediamaterial så som spel, program, filmer etc. Windows köper man ju bara en licens till och kör på med nedladdad customimage som jag installerar från externa hårddisken... jag har inte ens en DVD-RW. Behövs ingen, dem tillhör det förflutna.

[/end of åsikter]

Det roliga är att alla spel jag länkade till läggs in i steam så du kan äta upp skivorna efteråt eller låta hunden tugga sönder dom.

Skillnaden är att du betalar dubbla priset för ett spel genom steam och beställer du det istället får du den efter 24 timmar (om du beställer innan 12) och fortfarande har kvar allt mellan 150 till 350kr i fickan per spel.

Så poängen är att du betalar för mycket för spel genom steam när dom borde kosta mindre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det roliga är att alla spel jag länkade till läggs in i steam så du kan äta upp skivorna efteråt eller låta hunden tugga sönder dom.

Skillnaden är att du betalar dubbla priset för ett spel genom steam och beställer du det istället får du den efter 24 timmar (om du beställer innan 12) och fortfarande har kvar allt mellan 150 till 350kr i fickan per spel.

Så poängen är att du betalar för mycket för spel genom steam när dom borde kosta mindre.

Det värsta är att det kan bli svårt att få tebax det då om någon lyckas att sno ditt acc, köpar man via STEAM så slipper man hålla reda på CK-Keys, utan det räcker med att maila dom och ge dom sitt kontonummer, eller om det är kvitto nummer så tar dom fram ens konto igen!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Amen, inte värt att betala det dubbla för samma spel.

Permalänk
Medlem

Priserna på Steam är lätt värt det. Det är så skönt att få prylarna på en gång utan nå strul.

Bekvämlighet framför snålhet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Jepp. Det är helt klart bättre att betala 260kr för CS source på steam när man betalar 180kr på webhallen med frakt.

Eller betala 380kr för Left 4 Dead på steam när det kostar 199kr på Game.se

eller gulderbjudandet på Dawn of War 2 för 630kr på steam istället för 300kr på webhallen MED frakt!

Jag kan inget annat än hålla med. Spel på steam är värt varenda krona!!!

Surfade in på game.se och hittar Left 4 Dead (PC) 449:-. Är det något man missat (priserna på webhallen stämmer bättre)?
Håller med om att Steam många gånger är dyrare än att köpa via andra internetbutiker.

Edit: Game har fraktfritt

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Det värsta är att det kan bli svårt att få tebax det då om någon lyckas att sno ditt acc, köpar man via STEAM så slipper man hålla reda på CK-Keys, utan det räcker med att maila dom och ge dom sitt kontonummer, eller om det är kvitto nummer så tar dom fram ens konto igen!

MVH

Eh? Du hänger inte med alls ser jag.

Ok jag ska förklara i några enkla steg åt dig så du förstår bättre.

1.) När du köper Left 4 Dead i butik så kommer du hem med en skiva och en kod.
2.) Du kan lägga in skivan och installera från den ELLER du kan skriva in din kod direkt i steam.
3.) Spelet installeras genom skiva eller ladddas hem från steam.
4.) Du tar fram sågen och göra ninjakaststjärnor av skivorna och bygger en båtmåssa av manualen.
5.) Du går ut och jagar stockholmare med dina kaststjärnor och din fina båtmössa.
6.) Du åker på stryk av en förbipasserande munk och vaknar upp i knarkbordell i Colombia.
7.) Du installerar steam och laddar hem ALLA spel du installerat på STEAM MED SKIVOR!!!!

Det är ingen skillnad mellan att köpa spel på steam och köpa dom i butik. Du lägger in skiten i steam ändå och då är dom bundna till ditt konto.
Om du fortfarande inte förstår, be din mamma hjälpa dig med det här precis som hon hjälpte dig med steam.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayo
Surfade in på game.se och hittar Left 4 Dead (PC) 449:- + frakt. Är det något man missat (priserna på webhallen stämmer bättre)?
Håller med om att Steam många gånger är dyrare än att köpa via andra internetbutiker.

Dom hade under påsken erbjudande för 199kr och jag köpte det då.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Eh? Du hänger inte med alls ser jag.

Ok jag ska förklara i några enkla steg åt dig så du förstår bättre.

1.) När du köper Left 4 Dead i butik så kommer du hem med en skiva och en kod.
2.) Du kan lägga in skivan och installera från den ELLER du kan skriva in din kod direkt i steam.
3.) Spelet installeras genom skiva eller ladddas hem från steam.
4.) Du tar fram sågen och göra ninjakaststjärnor av skivorna och bygger en båtmåssa av manualen.
5.) Du går ut och jagar stockholmare med dina kaststjärnor och din fina båtmössa.
6.) Du åker på stryk av en förbipasserande munk och vaknar upp i knarkbordell i Colombia.
7.) Du installerar steam och laddar hem ALLA spel du installerat på STEAM MED SKIVOR!!!!

Det är ingen skillnad mellan att köpa spel på steam och köpa dom i butik. Du lägger in skiten i steam ändå och då är dom bundna till ditt konto.
Om du fortfarande inte förstår, be din mamma hjälpa dig med det här precis som hon hjälpte dig med steam.

Vet inte riktigt vad du röker, men du fatta inte vad jag mena!

Tror du att jag är helt dum eller?? jag bad inte min Mamma hjälpa mgi med STEAM, det var din mamma som satt i mitt knä medans hon hjälpte mig!

Om jag köper i Affär så får jag skiva plus KOD, ja jag kan installera från STEAM men jag måste slå in koden, men om jag tappar bort koden och någon snor accet så är det svårt att få tebax, har jag då köpt via Steam så ger jag dom mitt kvitto nummer eller en dal av Kontonummret så kan dom ge mig uppgifterna då jag kan bevisa att det är mitt konto..

Detta kan du inte göra om du har tappat bort dina koder, lite så jag menade!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Vet inte riktigt vad du röker, men du fatta inte vad jag mena!

Tror du att jag är helt dum eller?? jag bad inte min Mamma hjälpa mgi med STEAM, det var din mamma som satt i mitt knä medans hon hjälpte mig!

Om jag köper i Affär så får jag skiva plus KOD, ja jag kan installera från STEAM men jag måste slå in koden, men om jag tappar bort koden och någon snor accet så är det svårt att få tebax, har jag då köpt via Steam så ger jag dom mitt kvitto nummer eller en dal av Kontonummret så kan dom ge mig uppgifterna då jag kan bevisa att det är mitt konto..

Detta kan du inte göra om du har tappat bort dina koder, lite så jag menade!

MVH

Koden sparas i steam så du behöver bara högerklicka på spelet så får du tillbaka den.
Du kommer ALDRIG behöva din cd-key igen.

Det spelar ingen roll om du tappar bort dina koder eller säljer dom på blocket. Dom är bundna till ditt steam konto precis som om du hade köpt spelet på steam.
DET ÄR INGEN SKILLNAD!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Så i specialfallet att man slarvar bort koderna, får bort dem från Steam, och dessutom har följt Pimpim666's utmärkta tips på hur man bäst gör sig av med skivorna, så är det bättre att man har köpt från Steam, trots hutlösa priser.

Rent personligen tyckar jag nog att det är lättare att slarva bort ett kvitto, som dessutom ofta är utskrivet på termoskrivare så att det fadar bort med tiden, än ett cd-konvolut, men det är nog bara jag.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Pga kronan är så svag är det lite väl dyrt i dagsläget men vi lär väl skaffa euron snart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Pga kronan är så svag är det lite väl dyrt i dagsläget men vi lär väl skaffa euron snart...

Orsaken att det är dyrt är att alla priser i dollar blev euron istället och då blev det en prisökning med ca 30% och det tillsammans med svag krona leder till hutlösa priser.
Om vi kunde köpa spel till amerikanska priser hade det inte varit speciellt mycket dyrare på steam och när dom har specialerbjudande så hade priset varit lika.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Orsaken att det är dyrt är att alla priser i dollar blev euron istället och då blev det en prisökning med ca 30%

Men så som jag kommer ihåg det fick man med dollarn också betala 25% VAT.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att steam är bra, jag har köpt drygt runt 70 spel via steam, men då var priserna nästan samma nivå som på webhallen

50-100% dyrare, som det är nu förtiden är för dyrt

Permalänk
Medlem

Anledningen till att dom "håller" ett högre pris en längre tid är att steam inte har någon lagerhållning på spelen och därmed inte behöver tömma något lager.

Steam är så jäkla skönt och ha inget strul med cd skivor m.m. allt sådant har säkert redan nämts i tråden.

me like steam även om en stor del av spelen är dyrare än i butik.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s