Permalänk

Kompabilitet med Linux?

Tjena,

Jag har under en tid funderat på att skaffa Linux, men har helt enkelt inte orkat våga testa än. Har nämligen ett ati 4870x2.. Någon som vet om senaste ubuntu har bra kompabilitet med detta kort? har hört om att det ska vara problem med Linux och ati men det var ett tag sedan. Sökte runt på forumet men kunde ej hitta en bra tråd om någon som har testat än. Om det är krångligt att få bra kompabilitet skriv isåfall gärna hur, har knappt använt Linux förut.

Tacksam för svar.
Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har inga större problem med mitt 4870.
Jag tycker du ska prova och se hur det funkar.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Det heter kompatibilitet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det heter kompatibilitet.

Hehe, visst är det störande?

Känner massa folk som säger Kombabilitet.

Fast de säger Kompatibel.... Borde det inte vara kompabilitet/kompabibelt?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

2D fungerar bra med ATI, men 3D fungerar fnv inte alls med den fria drivrutinen.

Med ATIs Catalyst kan du få 3D, men inte med de nyaste kernel-versionerna, men då buggar video istället. Men den fria drivrutinen fungerar video bra.

Skall man köra Linux + nyare ATI-kort bör man egentligen dubbelboota: en installation med en ny kärna och de fria drivrutinerna för 2D/Video samt en annan installation med äldre kärna och Catalyst för 3D/spel.

Annars fungerar allt det ovannämnda bättre än med någon av ATI-drivrutinerna om du har ett Nvidia-kort istället och använder deras Forceware. Men då är nackdelen att Nvidias fria drivrutiner är mycket sämre än ATIs om man absolut vill köra fri mjukvara, och visserligen fungerar Forceware riktigt bra men man måste kompilera om det varje gång man byter kärna vilket kan bli tjatigt. Kör man ATI med den fria drivrutinen slipper man kompilera om och har alltid bra 2D/Video, men som sagt ingen 3D vilket kan vara lite önödigt om man har en grymme 3D-accellerator.

Så är läget, själv tänker jag köra Nvidia i Linux ett tag framöver, jag väntar tills ATIs fria drivrutin fått 3D. Catalyst är en återvändsgränd för Linux.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
2D fungerar bra med ATI, men 3D fungerar fnv inte alls med den fria drivrutinen.

Med ATIs Catalyst kan du få 3D, men inte med de nyaste kernel-versionerna, men då buggar video istället. Men den fria drivrutinen fungerar video bra.

Skall man köra Linux + nyare ATI-kort bör man egentligen dubbelboota: en installation med en ny kärna och de fria drivrutinerna för 2D/Video samt en annan installation med äldre kärna och Catalyst för 3D/spel.

Annars fungerar allt det ovannämnda bättre än med någon av ATI-drivrutinerna om du har ett Nvidia-kort istället och använder deras Forceware. Men då är nackdelen att Nvidias fria drivrutiner är mycket sämre än ATIs om man absolut vill köra fri mjukvara, och visserligen fungerar Forceware riktigt bra men man måste kompilera om det varje gång man byter kärna vilket kan bli tjatigt. Kör man ATI med den fria drivrutinen slipper man kompilera om och har alltid bra 2D/Video, men som sagt ingen 3D vilket kan vara lite önödigt om man har en grymme 3D-accellerator.

Så är läget, själv tänker jag köra Nvidia i Linux ett tag framöver, jag väntar tills ATIs fria drivrutin fått 3D. Catalyst är en återvändsgränd för Linux.

Definiera att video buggar sig. Screen tearing etc?

Ska bli intressant när larrabee kommer, eftersom intel alltid kör öppna drivrutiner. (nästan alltid iaf)

Mitt 4850 fungerar rätt bra nu, går att spela med och allt. Men i allt som körs av grafikkortet blir det screentearing, både spel och video (har inte fått hårdvaruaccelerering att fungera för x264, så ingen fullHD för mig =/ ).

Jag skulle dra in en dualboot och sedan installera ATI's senaste drivrutin. Det är riktigt lätt att göra, och om du har frågor finns ju vi här också.

Visa signatur
Permalänk

Tack för alla svar, blir till att testa imorgon, dock så blir det nog så att man dualbootar med vista. Spelar inte så mycket spel längre men det händer att man blir sugen.

Permalänk
Medlem

När tror ni fri 3D kommer till ATI ? var ju ett bra tag sen det gick ut med att det skulle komma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
När tror ni fri 3D kommer till ATI ? var ju ett bra tag sen det gick ut med att det skulle komma.

Såpass fungerarande att åtminstone ett helt relativt kvalificerat 3D-spel går att spela med överkomlig fps? Bortåt ett år skulle jag gissa, om inte mer.

Det handlar inte bara om själva drivrutinen utan också om att den underliggande mjukvarustacken skall komma ikapp och anpassas för prestandakrävande 3D och inte bara "hello world!"-3D; DRI, Xv mm. Dessutom håller MESA på att ersättas av Gallium vilket gör att det kan ta extra tid, när Gallium är färdigt kommer det i alla fall att bli lättare att skriva 3D-drivrutiner för alla kort inte bara ATI.

Nvidias proprietära drivare kringår mycket av mjukvarustacksproblemen genom att drivaren helt enkelt innehåller en egen stack som går in och ersätter de befintliga libbarna. ATI har valt att hålla sig till den befintliga stacken och anpassa efter den, det gäller även Catalyst och inte bara den fria drivrutinen, men det tar naturligtvis längre tid även om det är billigare vilket kanske är den riktiga förklaringen(Nvidia har haft/har fler utvecklare som skriver drivrutiner).

Att lyckas spela ett modernt Windows-spel i Wine kan ta ännu längre tid, Wine är rätt så optimerat för Nvidias proprietära drivare. Men såsmåningom hoppas jag att 3D kommer att fungera bra och med fria drivrutiner i Linux.

Själv orkade jag inte vänta, jag satte i ett Nvidia-kort i Linux-burken och fick omedelbart 40x högre 3D-prestanda. Men jag avvaktar, jag tror nämligen att ATIs fria drivare blir klar före Nvidias eftersom Nvidias fria drivare suger tom i 2D och att Nvidia inte anpassat sig till ramverket utan som sagt helt enkelt kringgår det i sin egen drivrutin. Då blir det i med ett ATI-kort i Linuxburken igen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
När tror ni fri 3D kommer till ATI ? var ju ett bra tag sen det gick ut med att det skulle komma.

Jag testade aldrig spel med den fria drivrutinen men övriga 3D saker fungerar bra, Compiz etc.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag jämförde UT2004 på min server mot någon som använt en Phenom Quad och ett HD4870 med fglrx:

http://global.phoronix-test-suite.com/index.php?k=profile&u=p...

min server är ungefär 5ggr snabbare i alla upplösningar i UT2004 än Phenom/HD4870/fglrx, då hade jag ändå klockat ner till 3.2GHz från min normalklock på 3.6GHz eftersom jag beslutat mig för att börja snåla på strömmen i burken nu när det sitter ett lite drygare grafikkort i än det lilla HD4350 jag körde innan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

trevligt att det händer en del ändå.
själv blev det Nvidia vid förra datorköpet och kan inte klaga på 3D prestandan men skulle vara mycket roligt med en fri drivrutin direkt i Ubuntu GNU/Linux.

Permalänk
Medlem

Fria 3D-drivers är på gång och verkar bli bra, men har inte riktigt nått fram än så länge :c

Jag hör oftare att folk har problem med AMD-kort än nvidia :3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz

Jag hör oftare att folk har problem med AMD-kort än nvidia :3

Vad mumlar du om? Jag vet egentligen inte hur det ser ut hoss andra dists men på openSUSE kan man installera Nvidea drivrutiner med ett knapp tryck. ATI har jag däremot hört är suger arsle på drivrutin. AMD är en stor sponsor av openSUSE och Linux så det borde inte heller vara några problem.

Ett tips brukar vara att google kort och Linux och se hur det gått för andra. Alternativt besöka disten hemsida i fall de har någon lista med hårdvara som de vet fungerar. Min google ledde till en linuxquestion.org tråd där en länka hit http://www.phoronix.com/scan.php?page=search&q=Radeon+HD+4

Det kan vara intresannt för dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Vad mumlar du om? Jag vet egentligen inte hur det ser ut hoss andra dists men på openSUSE kan man installera Nvidea drivrutiner med ett knapp tryck. ATI har jag däremot hört är suger arsle på drivrutin. AMD är en stor sponsor av openSUSE och Linux så det borde inte heller vara några problem.

Ett tips brukar vara att google kort och Linux och se hur det gått för andra. Alternativt besöka disten hemsida i fall de har någon lista med hårdvara som de vet fungerar. Min google ledde till en linuxquestion.org tråd där en länka hit http://www.phoronix.com/scan.php?page=search&q=Radeon+HD+4

Det kan vara intresannt för dig

Hmm, läste du vad han skrev ordentligt nu? Oftare problem med AMD än nvidia, verkar stämma med det du säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Vad mumlar du om? Jag vet egentligen inte hur det ser ut hoss andra dists men på openSUSE kan man installera Nvidea drivrutiner med ett knapp tryck. ATI har jag däremot hört är suger arsle på drivrutin. AMD är en stor sponsor av openSUSE och Linux så det borde inte heller vara några problem.

Du upprepar vad jag sa? ...

Det är lätt att få till det med nVidia, och krågnlar oftare med AMD ;s

Permalänk

Du menar AMD = ATI Radeon? Det stämmer till viss del men AMD gör även saker som fungerar bra med Linux. Deras GPU avdelning (ATI Radeon) sköter sig som bekant inte så bra dock.