PCI-montering av SSD från Scythe

Permalänk
Melding Plague

PCI-montering av SSD från Scythe

Trots att fler och fler väljer att köpa SSD-diskar med storleken 2,5 tum finns det fortfarande väldigt få chassin med anpassade fästen. Scythes lösning på problemet är ett fäste för PCI-portar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska man ändå använda en PCI-plats kunde det ju gärna få vara ett kontrollerkort också, så att man slipper lite kablar.

Permalänk
Medlem

100 spänn är ju inte så farligt ändå. men visst. 4 platser är ganska mycket.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk

Ja men det här kan vara en underbar lösning för alla som har lite för varma grafikkort.. 2 80mm fläktar som blåser på lite extra.. underbart.

Visst man tappar en plats men vissa kör ju bara med singlekort.

med lite modd kanske man kan montera detta mellan 2 grafikkort om man har mycket plats emellan PCI-X platserna

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köpa det bara för kylningen...

Visa signatur

Rigg: E8500 @ 3.6Ghz NH-U12P | Asus P5Q Pro | Corsair xms PC6400 4GB 800 Mhz | PNY 8800GT | Corsair HX850 | Antec 900 | Windows 7 Ultimate 32-bitars | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Logitech X-540 |
SWE[color="grey"]CLOCKERS.[/color][color="orange"]COM[/color]

Permalänk
Medlem

tejpar nog, som planerat, hellre fast min ssd i chassit än att ha det där åbäket.

Visa signatur

smash?

Permalänk
Medlem

Behöver SSD verkligen kylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Behöver SSD verkligen kylning?

Nej.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

känns onödigt med kylning.. när jag såg bilden så trodde jag fläktplatsen var till fö att hjälpa evt grafikkort men det ä'är' visst till diskarna.. skulle varit bra om det fanns ett kontrollerkort med samma historia.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Behöver SSD verkligen kylning?

Skulle jag inte tro, den jag har på jobbet blir en ens varm, max rums/chassi temp. Har man det väldigt varmt i chassit så kanske, men då har man nog andra bekymmer också...

Initialt känns idén lyssnade om man slipper alla sladdar, men det gör man ju inte...

Permalänk

Varför inte göra en liknade lösning för 3,5" platserna!? Finns det, är jag intresserad av länk, och tack på förhand isåfall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Behöver SSD verkligen kylning?

Som redan skrivits... Nej och rubriken är något missvisande.
Bilden visar två 2,5" diskar och de behöver kylningen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Annars kunde man löst det med distanser eller HD-kassett

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

ÅÅå va besviken jag blev. Trodde att det SSD via PCI port (istället för sata2.0) som gällde.

Aja, för 100kr kan två fläktar mot grafikkortet vara guld värt värt då GPUfläkten kan gå på mycket lägre varv.

iaf, för SSD känns ju tejp som nämndes tidigare mer prisvärt

Visa signatur

Asus P6T SE | i7 920 @ 4Ghz | Noctua NH-D14 | OCZ Platinum 12Gb DDR3@1600Mhz | EVGA 275GTX | Intel SSD x25g2 | 3x WD Green 1000GB RAID5 | WD 1500GB 5400rpm | ATCS 840 | Corsair HX 750W | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Win7 x64 | Dell U2410F | Samt massa noctua fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kampfisk
ÅÅå va besviken jag blev. Trodde att det SSD via PCI port (istället för sata2.0) som gällde.

Aja, för 100kr kan två fläktar mot grafikkortet vara guld värt värt då GPUfläkten kan gå på mycket lägre varv.

iaf, för SSD känns ju tejp som nämndes tidigare mer prisvärt

Tror inte fläktarna följde med.

Permalänk
Medlem

Ja jag vet att SSD inte behöver kylninig, det var en teoretisk fråga.

Det känns alltså väldigt onödigt att sätta två 80mm fläktar för att kyla dom, men det kan ju vara bra till annat såsom grafiken.

Permalänk
Medlem

Tror nog min lösning är bättre. (självhäftande kardborreband)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Nyheten/rubriken är ju rätt missvisande, det borde hetat PCI-montering av 2,5" hårddiskar från Scythe.

Av rubriken kan man ju tro att den endast går använda till SSD. Sedan på bilden sitter ju en mekanisk hårddisk och fläktar som ger kylningen som en vanlig mekanisk hårddisk behöver...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johii
100 spänn är ju inte så farligt ändå. men visst. 4 platser är ganska mycket.

Visserligen inte, men egentligen så är det väl bara en plastbit med hål i och om man ser det så känns det inte helt billigt heller tycker jag.
Om dom bara kunde göra varianter för PCI-e x1 och x4 också, jag har inga tillgängliga PCI på mitt X58 UD5 med CF

Känns som det är brist på bra billiga alternativ för att fästa SSD:n i chassin för 3,5" diskar.

Mycket smarta människor här på Sweclockers, passa på att designa egna smarta lösningar lagom till ssd boomen.
Kanske lyckas designa något supersmart som är sjukt billigt att tillverka, ta patent osv..............

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxalasse
Varför inte göra en liknade lösning för 3,5" platserna!? Finns det, är jag intresserad av länk, och tack på förhand isåfall!

Yes:

Scythe har denna också:

http://www.scythe-usa.com/product/acc/058/bayrafter25_detail....

Mycket bättre för mina behov i alla fall, den för PCI duger väl för kylning ifall man har plats.
Dock så vill jag gärna ha dom flesta av mina PCI/PCI-e platser för annat, skulle gärna t.o.m ha sett 2 - 3 st. till på moderkorten.

Billigaste i Sverige kostar mellan 60 - 100:-(två vinklade plåtbitar, typ):

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=646003&hbx_...

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423085

och en lite finare/dyrare variant:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696

och min personliga favorit, om än lite onödig och (svin)dyr. Egentligen till för HDD men kan användas för SSD likaväl:

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-quiet...

Permalänk

fark -> tackar, Scythe varianten verkar intressant!