Flytta hemifrån, få hjälp av socialen?

Permalänk

Flytta hemifrån, få hjälp av socialen?

Jag är en student på 20 år, och tänkte ta studielån så jag får 7820 kr i månaden. Jag jobbar även extra och får 0-2000 kr i månaden beroende på hur mycket jag kan jobba under studierna.

Jag vill nu flytta hemifrån för att jag inte trivs hemma längre. Som ni vet är det väldigt svårt att få lägenhet i Göteborg. Kan socialen hjälpa mig att få en lägenhet snabbare? Vart ska man börja nånstans?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Varför tror du socialen skulle skaffa lägenhet åt dig?

Permalänk

Eh, varför i hela friden skulle dom göra det? Du är en vuxen människa, gör något själv för sjutton. Det är väl bara börja ringa runt till hyresvärdar, ställa dig i bostadsköer och börja glo på anslagstavlor, som alla andra. Varför skulle just du få gå före i kön?

Permalänk

Som de ovanstående säger: inte en chans att du kan gå före i kön om du inte känner nån där. Är synd att det e så svårt att hitta bostad i gbg. Sitter snart i samma situation.
Sätt upp dig på boplats.se.

Permalänk
Medlem

hyr i andrahand tills du får ett eget?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag trivs som sagt inte hemma, mår dåligt av att bo kvar. Är medlem på boplats sen två år tillbaka och söker flitigt bostad själv också.

Funderar på att trycka upp lappar och lägga i trappupppgångar där jag helst vill bo också. Så jag vill inte att ni ska tro att jag är lat och vill att socialen ska hjälpa mig, utan jag behöver verkligen hjälp med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
hyr i andrahand tills du får ett eget?

Ja det kan jag göra, men det är inte prio ett. Dyrare och jobbigare att flytta två gånger. Men om jag inte har något annat alternativ så får jag göra det.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

En god vän till mig fick lägenhet via socialen, så han bor numer granne med mig. Dock är han sjukskriven och tydligen var det ganska avgörande om soc skulle hjälpa honom eller inte. Dessutom gick/går han hos psykolog och kan inte sova utan hjälp av medicin.

Han, precis som du, mådde inte bra hemma och det var därför han fick hjälp.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Du kommer få sovplats och frist om du fortsätter söka i samma takt, bostad dröjer antagligen lite.
Soc kan ju vara informerade om din situation, men jag tror inte de kommer göra något förrän det krisar än mer.
Funta även på utkanten av stan, det kan vara värt ansträngningen ibland.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Grejen är den att mina föräldrar bråkar hela tiden, jag får inte ha kompisar hemma mer än en gång i månaden om det är mer än en person, får inte ha tjejer hemma heller.

Jag undrar om det är tillräcklig anledning för att få lägenhet av socialen? Vad tycker ni?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Grejen är den att mina föräldrar bråkar hela tiden, jag får inte ha kompisar hemma mer än en gång i månaden om det är mer än en person, får inte ha tjejer hemma heller.

Jag undrar om det är tillräcklig anledning för att få lägenhet av socialen? Vad tycker ni?

Har du försökt prata med dina föräldrar om detta? Du kan ju alltid höra med soss vad dom säger om din situation..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Grejen är den att mina föräldrar bråkar hela tiden, jag får inte ha kompisar hemma mer än en gång i månaden om det är mer än en person, får inte ha tjejer hemma heller.

Jag undrar om det är tillräcklig anledning för att få lägenhet av socialen? Vad tycker ni?

uh... förmodligen inte. Du far ju inte illa hemma, inte heller verkar du lida av självmordstankar/depressioner. Socialen är till för dem som behöver hjälp, inte folk som är trötta på sina föräldrar. Jobba mer eller nått så kan du skaffa andrahandsboende om det är viktigt att komma därifrån fort, i annat fall verkar det inte vara så akut.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
Har du försökt prata med dina föräldrar om detta? Du kan ju alltid höra med soss vad dom säger om din situation..

Ja de e klart jag har försökt prata med. Men de säger att det är sån deras kultur är.

Jag har börjat träffa en tjej lite grann och tagit hem henne en gång, och nu funderar jag på att säga såhär till mina föräldrar:
Jag tänker fortsätta träffa dendär tjejen, och ta hem henne när jag vill. Om ni på något sätt förstör min relation med henne så tänker jag inte prata med er på obestämd tid.

Nej jag är inte deprimerad, men jag får ångestattacker ibland. Och ibland när det har varit mycket, så har jag svårt att sova. Det slutar med att jag är jättetrött på jobbet.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Ja de e klart jag har försökt prata med. Men de säger att det är sån deras kultur är.

Jag har börjat träffa en tjej lite grann och tagit hem henne en gång, och nu funderar jag på att säga såhär till mina föräldrar:
Jag tänker fortsätta träffa dendär tjejen, och ta hem henne när jag vill. Om ni på något sätt förstör min relation med henne så tänker jag inte prata med er på obestämd tid.

Nej jag är inte deprimerad, men jag får ångestattacker ibland. Och ibland när det har varit mycket, så har jag svårt att sova. Det slutar med att jag är jättetrött på jobbet.

Men fixa eget boende då? Det är ju inte så svårt faktiskt, antingen ett lite dyrare andrahand eller annat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men fixa eget boende då? Det är ju inte så svårt faktiskt, antingen ett lite dyrare andrahand eller annat.

Jag ska ju fixa ett eget boende. Men de tar ju ett halvår ungefär tills man hittar något bra här i Göteborg. Är ju student också, så något dyrt har jag ju inte råd med. Hade varit väldigt bra om socialen kunde sätta lite mer press på hyresvärdarna och ta ett snack så man får förtur.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag ska ju fixa ett eget boende. Men de tar ju ett halvår ungefär tills man hittar något bra här i Göteborg. Är ju student också, så något dyrt har jag ju inte råd med. Hade varit väldigt bra om socialen kunde sätta lite mer press på hyresvärdarna och ta ett snack så man får förtur.

Tror socialen har fullt upp med de som faktiskt behöver deras hjälp. Inget säger ju att du inte kan jobba lite mer och bo andra hand tills du får ett förstahandskontrakt. Värre med dem som är sjukskrivna och inte har denna möjlighet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tror socialen har fullt upp med de som faktiskt behöver deras hjälp. Inget säger ju att du inte kan jobba lite mer och bo andra hand tills du får ett förstahandskontrakt. Värre med dem som är sjukskrivna och inte har denna möjlighet.

För att jobba mer så måste jag hoppa av mina studier, och det vill jag inte. Så det alternativet är uteslutet.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
För att jobba mer så måste jag hoppa av mina studier, och det vill jag inte. Så det alternativet är uteslutet.

Vad pluggar du egentligen? Har kompisar som läser civilingenjör på KTH heltid och jobbar 30%.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Låter inte som att socialen kommer hjälpa dig även om din situation låter för jävlig. Du kan inte bo hos någon polare någon vecka? Bara för att visa dina föräldrar att du tycker ditt liv är viktigare än deras kultur.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Ja de e klart jag har försökt prata med. Men de säger att det är sån deras kultur är.

Jag har börjat träffa en tjej lite grann och tagit hem henne en gång, och nu funderar jag på att säga såhär till mina föräldrar:
Jag tänker fortsätta träffa dendär tjejen, och ta hem henne när jag vill. Om ni på något sätt förstör min relation med henne så tänker jag inte prata med er på obestämd tid.

Nej jag är inte deprimerad, men jag får ångestattacker ibland. Och ibland när det har varit mycket, så har jag svårt att sova. Det slutar med att jag är jättetrött på jobbet.

Du är 20 år, du kan ju försöka sätta upp krav i dina föräldrars hem men om de är så dåliga föräldrar så föreslår jag att du flyttar hemifrån. Som student borde du ju kunna hitta studentlägenheter i mindre attraktiva områden lite lättare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

hyr i andrahand tills du får ett eget?

Ja det kan jag göra, men det är inte prio ett. Dyrare och jobbigare att flytta två gånger. Men om jag inte har något annat alternativ så får jag göra det.

Det där är ju skitsnack, vill du verkligen bo någon annanstans och tycker det är jobbigt hemma så klarar du såklart att flytta en gång extra. Behöver inte alls vara dyrare egentligen.

Jag själv kommer flytta till Göteborg nu om några veckor och jag har letat och vet hur svårt det är. Jag har ingen lägenhet än men jag har goda förväntningar då jag har bra köplats på SGS.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har som krav att bo i centrum så är det inet så jättesvårt att hitta en lägenhet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Fråga dig själv VARFÖR socialen skulle hjälpa just DIG? Du finner alltså inget fel i att du ska få gå före, trots att du inte har någon anledning som är så mycket starkare än någon annan? Din attityd kring det här området är oroande. Vill du bli någon bidragsberoende person som inte klarar sig själv utan att stjäla pengar från andra, som dessutom är mer behövande än dig?

Du har (eller kommer få) jobb, lån och studentbidrag: du har råd med andrahandshyra! Du behöver verkligen inte socialen. Jag vill inte att mina pengar ska gå till att förtrycka människor med riktiga, allvarliga problem.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte heller du har så allvarliga problem och bör ha förtur.. Men har du ingen polare som du kan bo hos? Bo hos din flickvän? Finns massa sätt att ta sig från hemmet, folk som har verkliga problem hemma sover ute hellre än gå hem..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad pluggar du egentligen? Har kompisar som läser civilingenjör på KTH heltid och jobbar 30%.

Läser datateknik på Chalmers och har jobb som receptionist/växeltelefonist så jag kan inte jobba på helger. Det antar jag att dina kompisar gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Låter inte som att socialen kommer hjälpa dig även om din situation låter för jävlig. Du kan inte bo hos någon polare någon vecka? Bara för att visa dina föräldrar att du tycker ditt liv är viktigare än deras kultur.

Jo det har jag, men det har inte riktigt krisat sig så mycket som ni antagligen har listat ut. Jag har inte bråkat med dem, utan hållt mycket inne istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
Det där är ju skitsnack, vill du verkligen bo någon annanstans och tycker det är jobbigt hemma så klarar du såklart att flytta en gång extra. Behöver inte alls vara dyrare egentligen.

Jag själv kommer flytta till Göteborg nu om några veckor och jag har letat och vet hur svårt det är. Jag har ingen lägenhet än men jag har goda förväntningar då jag har bra köplats på SGS. [/B]

Oftast blir det dyrare, svårt att undvika dubbla hyror. Välkommen till Göteborg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fråga dig själv VARFÖR socialen skulle hjälpa just DIG? Du finner alltså inget fel i att du ska få gå före, trots att du inte har någon anledning som är så mycket starkare än någon annan? Din attityd kring det här området är oroande. Vill du bli någon bidragsberoende person som inte klarar sig själv utan att stjäla pengar från andra, som dessutom är mer behövande än dig?

Du har (eller kommer få) jobb, lån och studentbidrag: du har råd med andrahandshyra! Du behöver verkligen inte socialen. Jag vill inte att mina pengar ska gå till att förtrycka människor med riktiga, allvarliga problem.

Jag antar att du tänker på socialbidrag? Nejnej, jag kommer inte söka bidrag, utan bara hjälp från socialen för att få lägenhet snabbare. Tänker betala allt själv. Man kan inte ens få socialbidrag när man studerar. När jag har kollat så ligger förstahandskontrakt på ungefär 3000 kr/mån och andrahand 4000 kr/mån. Jag har inte råd med det, jag har räknat på det. Men om jag hittar något bra andrahand så kan jag tänka mig att ta de.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Läser datateknik på Chalmers och har jobb som receptionist/växeltelefonist så jag kan inte jobba på helger. Det antar jag att dina kompisar gör.

Nepp, de jobbar mest i veckorna, kontorstider. Du har ju 24 timmar på dygnet = 168 timmar i veckan, skolan beräknas ta 40 timmar i veckan (även om den inte gör det alla veckor), samt att du klarar dig med 7 timmars sömn = 49 timmar per vecka.

Dvs har du efter detta 79 timmar kvar per vecka. Om du nu har det så jäkligt att du anser socialen bör hjälpa dig är det inga problem att köra denna kalkyl 1 vecka i månaden lr så så får du ju ut iaf 25%. Har kompisar som MÅSTE jobba 30% hela studietiden för att ha råd. Så om du inte orkar styra upp så du kan jobba mer i någon månad tills du får ett riktigt kontrakt anser jag att du inte har det så illa hemma, alltså bör socialen inte hjälpa dig. De personer socialen hjälper skulle förmodligen jobba dygnet runt om de hade jobb/var friska nog att klara det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag antar att du tänker på socialbidrag? Nejnej, jag kommer inte söka bidrag, utan bara hjälp från socialen för att få lägenhet snabbare. Tänker betala allt själv. Man kan inte ens få socialbidrag när man studerar. När jag har kollat så ligger förstahandskontrakt på ungefär 3000 kr/mån och andrahand 4000 kr/mån. Jag har inte råd med det, jag har räknat på det. Men om jag hittar något bra andrahand så kan jag tänka mig att ta de.

Hur kan du inte ha råd med 4000 i hyra som student och ett extrajobb? Jag har ~3700 kr i hyra och det gick som student, visst man får dra in på annat och jobba hela sommaren, men det går. Du kan få bostadsbidrag också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nepp, de jobbar mest i veckorna, kontorstider. Du har ju 24 timmar på dygnet = 168 timmar i veckan, skolan beräknas ta 40 timmar i veckan (även om den inte gör det alla veckor), samt att du klarar dig med 7 timmars sömn = 49 timmar per vecka.

Dvs har du efter detta 79 timmar kvar per vecka. Om du nu har det så jäkligt att du anser socialen bör hjälpa dig är det inga problem att köra denna kalkyl 1 vecka i månaden lr så så får du ju ut iaf 25%. Har kompisar som MÅSTE jobba 30% hela studietiden för att ha råd. Så om du inte orkar styra upp så du kan jobba mer i någon månad tills du får ett riktigt kontrakt anser jag att du inte har det så illa hemma, alltså bör socialen inte hjälpa dig. De personer socialen hjälper skulle förmodligen jobba dygnet runt om de hade jobb/var friska nog att klara det.

Joo, men sen ska det _finnas_ jobb också. Jag kan tänka mig att betala 4000 om det ingår el, vatten och värme i hyran. Men annars blir det för dyrt för mig. Tänk om jag inte får något jobb alls under en månad. Då har jag 3800 att leva på, och det ska räcka till böcker, mat, busskort, mobil, internet, kläder, gymkort och övriga förbrukningsgrejer.
Kommer knappt ha några fickpengar, och det vill jag ha.

Men jag har bestämt mig för att inte blanda in socialen, utan försöka hitta något på egen hand. Även om det tar lite längre tid så är det värt för att slippa flytta två gånger och ha dålig ekonomi.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Joo, men sen ska det _finnas_ jobb också. Jag kan tänka mig att betala 4000 om det ingår el, vatten och värme i hyran. Men annars blir det för dyrt för mig. Tänk om jag inte får något jobb alls under en månad. Då har jag 3800 att leva på, och det ska räcka till böcker, mat, busskort, mobil, internet, kläder, gymkort och övriga förbrukningsgrejer.
Kommer knappt ha några fickpengar, och det vill jag ha.

Men jag har bestämt mig för att inte blanda in socialen, utan försöka hitta något på egen hand. Även om det tar lite längre tid så är det värt för att slippa flytta två gånger och ha dålig ekonomi.

Välkommen till studentlivet Bor du själv är det klart att om du inte får jobb en månad är det inte säkert du har råd med kläder/gymkort den månaden, sådant är livet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Joo, men sen ska det _finnas_ jobb också. Jag kan tänka mig att betala 4000 om det ingår el, vatten och värme i hyran. Men annars blir det för dyrt för mig. Tänk om jag inte får något jobb alls under en månad. Då har jag 3800 att leva på, och det ska räcka till böcker, mat, busskort, mobil, internet, kläder, gymkort och övriga förbrukningsgrejer.
Kommer knappt ha några fickpengar, och det vill jag ha.

Då vill du inte flytta hemifrån tillräckligt mycket. Att få 3800 att räcka till internet, böcker, mat, busskort, kläder + övrigt klarar i princip alla studenter i Sverige av månatligen. Att vara student med eget boende är knappast något lyxliv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Då vill du inte flytta hemifrån tillräckligt mycket. Att få 3800 att räcka till internet, böcker, mat, busskort, kläder + övrigt klarar i princip alla studenter i Sverige av månatligen. Att vara student med eget boende är knappast något lyxliv.

Lite lyx vill man ju ändå ha, så jag har hellre en lägenhet 1000 kr billigare så jag kan ha snabbt internet, fastpris på mobilen, slippa leva på nudlar och ta hand om min kropp på gymmet. Anyway, så väntar jag hellre lite extra och tar ett billigt boende istället

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||