Permalänk

Ang. pwr_fan

Tjenare!

Då jag e helt grön på att bygga datorer så tänkte jag fråga en sak så att allt blir rätt.

Har precis införskaffat ett Asus M4N72-E och märkte då att den hade 1 cpu_fan, 1 cha_fan å 1 pwr_fan, och då jag har två fläktar i mitt chassi som går på 3pins så undrar jag om det är riskfritt och dra en chassi fläkt i pwr_fan eller om jag måste skaffa en adapter och dra de till psu'n.

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Det är bara att blåsa på från moderkortet. Koppla dock in din processor kylare till CPU_FAN då den ofta är den enda kontakten med 4 pins som därmed går att PWM styra.

Permalänk

Okej, tack, CPU_FAN var inte någon tvekan, de var bara så att de var lugnt att dra PWR_FAN te en chassi fläkt. Vad gör den normalt sett när den e pluggad till PSU'n?

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte vad du menar. Spelar ingen roll om du kopplar fläkten till moderkortet eller direkt med PSU:n förutom att du inte kan se fläkthastigheten om du kör direkt med PSU:n.

Permalänk

Okej, sorry att jag var lite otydlig på det sista,

PWR_FAN ska väll normalt sett kopplas till PSU:n, right? Är det enbart för att få fram fläkt hastighet från PSU:n eller har den någon mer uppgift?

Permalänk
Medlem

Normalt och normalt. Jag har hitills bara kommit över ett märker av nätagg som stödjer det och det är Antecs. Så den har med andra ord två användsområden:
1. Kolla fläktens fart i nätagget
2. Eller koppla in en extra fläkt.

Permalänk

Okej, tack för hjälpen och dom snabba svaren!

Permalänk
Medlem

Voultner har helt rätt så ja, du kan ansluta en chassifläkt till den.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt. Kopplade själv precis in fläktar och så.
Just nu går min andra cpu fläkt till just en PWR_FAN kontakt.
Lycka till med datorn.

Permalänk
Medlem

Går det att styra fläkten som är kopplad till PWR på något sätt? HAr speedfan till övriga fläktar men funkar inte med det "uttaget". Kanske nån inställning?

Permalänk
Medlem

PWR fan ger 12V hela tiden på mitt kort i alla fall, ger således ingen styrning av fläkten utan bara full fart.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.