RAM minnens påverkan på spel

Permalänk

RAM minnens påverkan på spel

Hej!

Jag hade precis tänkt och köpa ett grafikkort (XFX gtx 275)

När jag köper det hade jag även tänkt och köpa GTA 4!

Ytterligare hade jag tänkt att "skaffa" Vista 64-bitars... Men jag har bara 2 Gb RAM minne..
Recommended System Requirements:
* Memory: 2 GB (Windows XP) 2.5 GB (Windows Vista)

Som ni ser så ligger jag under Recomended OM jag kör med vista GTA 4 så är RAM minne 2,5 GB...
Kommer RAM minnerna då att dra ner FPS:en eller vad kommer och hända?

Jag kör annars nuvarande på XP (64 bit)

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

Jag råder dig att fortsätta med XP, det drar mycket mindre minne och fungerar fint med allt!

Om du är sugen på en uppgradering av Windows så skulle jag vänta till Windows 7 kommer ut om någon månad.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jag råder dig att fortsätta med XP, det drar mycket mindre minne och fungerar fint med allt!

Om du är sugen på en uppgradering av Windows så skulle jag vänta till Windows 7 kommer ut om någon månad.

Jo men samtidigt skulle man gärna vilja spela spel i DirextX 10 och det går väl inte med XP (om jag inte misstar mig)

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

"Skaffa" Windows 7 rtm då.

Permalänk

Det ska finnas DX10 till XP också, dock är det inte Mircosoft som har utvecklat den till XP.

Jag vet ett par som har testat DX10 till XP och de säger att det funkat bra men jag har inte testat det själv så jag vet inte hur pass säkert det är.

/Oscar

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk

Kör på windows 7, är mindre minneskrävande men ändå snabbare enligt artiklar här på sweclockers. Kör med det på min dator nu, 64 bit, funkar hur fint som helst. Har högre fps i alla spel jämfört med vista.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

du vet väll om du köper vista nu så får du gratis pgradering på windows 7 sen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad har du för dator? Det ända alternativet som finns är att köpa mer ram 2 gig är för lite för nya spel och flaskar dessutom grafikkortet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
vad har du för dator? Det ända alternativet som finns är att köpa mer ram 2 gig är för lite för nya spel och flaskar dessutom grafikkortet.

+1

4gig minst nu för tiden enligt mig

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

körde dx10 till xp förut det funkar inge vidare tyckte jag,
ostabilt o jäkligt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

införskaffa 4 gig ram oavsett ifall du kör xp, vista eller W7.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Själv hade jag problem med 4gb i ram så vart tvungen att köpa 4gb till.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Själv hade jag problem med 4gb i ram så vart tvungen att köpa 4gb till.

Minnen är mycket kryptiska. Har varit med om att man haft 2 st 1gb stickor i datorn, sen tar man ut den ena ett par minuter, och sätter i den igen, då funkar det inte. Helskumt.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Avstängd

2GB till GTA4 är extremt lite

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

4GB om du ska använda Vista, XP, Windows7 med resurskrävande spel.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscaralexiusson
Det ska finnas DX10 till XP också, dock är det inte Mircosoft som har utvecklat den till XP.

Jag vet ett par som har testat DX10 till XP och de säger att det funkat bra men jag har inte testat det själv så jag vet inte hur pass säkert det är.

/Oscar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
körde dx10 till xp förut det funkar inge vidare tyckte jag,
ostabilt o jäkligt

Det går inte alls att köra DX10 under XP, det ni körde var något annat. I Crysis går det exempelvis låsa upp den högsta grafikinställningen under XP som annars bara är tillgänglig om man kör Vista men du kommer fortfarande inte utnyttja DX10 då det är omöjligt under XP.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

mitt vista 64 ultimate drar 1,5 gb ram i viloläge... kör på 8 gb ram

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det går inte alls att köra DX10 under XP, det ni körde var något annat. I Crysis går det exempelvis låsa upp den högsta grafikinställningen under XP som annars bara är tillgänglig om man kör Vista men du kommer fortfarande inte utnyttja DX10 då det är omöjligt under XP.

Yep, känt sen länge att det inte går, kanske installera men det fungerar inte i sin helhet då Vista har ett helt nytt system för hanteringen av bland annat grafikminnet, utan det är DX10 inte möjligt.

Så är det någon som sitter med en omgjord XP kärna?

Tyvärr finns det dom som envisas att det fungerar felfritt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

hej, jag kör med dx 10 på xp... datorn blev mycket bättre i spel flyter på bättre!

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Hjälpsam

Köp 4 GiB till, minne är billigt, med 6 GiB klarar du dig ett bra tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
du vet väll om du köper vista nu så får du gratis pgradering på windows 7 sen

Jag tror inte det gäller OEM-versioner. (Oj han skulle visst inte bygga ny dator.)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jag tror inte det gäller OEM-versioner. (Oj han skulle visst inte bygga ny dator.)

https://www.inet.se/programvara/windows/windows-vista-ultimat...

Eller så missförstod jag dig.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Felek
hej, jag kör med dx 10 på xp... datorn blev mycket bättre i spel flyter på bättre!

Du har fått fejk versionen, det är DX9 som är fixad att det står DX10 på..

XP och Vista skiljer sig så pass mycket att DX10 kommer aldrig att fungera på XP om man inte skriver om kärnan från grunden... eller installerar Vista.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
https://www.inet.se/programvara/windows/windows-vista-ultimat...

Eller så missförstod jag dig.

Nej men dåså då hade jag fel. Det var ju generöst.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N