Permalänk
Medlem

Utredningar

Är det jag som är totalt oinsatt i hur det egentligen fungerar eller tillsätts det ofantligt många utredningar av regeringen/riksdagen?

Så fort en fråga dyker upp så måste den utredas, oftast rätt länge med, men behövs alla dessa utredningar?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Utredningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så fort en fråga dyker upp så måste den utredas, oftast rätt länge med, men behövs alla dessa utredningar?

Vad skulle alternativet vara, och skulle det verkligen vara bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad skulle alternativet vara, och skulle det verkligen vara bättre?

Det är det jag inte vet:)

Permalänk
Medlem

Vilka utredningar? Mycket i förhållande till vad, verksamma karoliner?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Vilka utredningar? Mycket i förhållande till vad, verksamma karoliner?

Senaste är huruvida Sverige ska ha trupper som strider utomlands eller ej.

Permalänk

detta du letar efter http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____2163.aspx ?

Citat:

Innan regeringen lämnar ett förslag till riksdagen behöver den kanske undersöka ordentligt olika alternativ. Regeringen tillsätter då en utredning, en kommitté.

Så antal utredningar borde likställas med antal propositioner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
detta du letar efter http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____2163.aspx ?

Så antal utredningar borde likställas med antal propositioner

Men första meningen i stycket, går inte den att tolka som att alla propositioner inte behöver utredas innan?

Permalänk
Medlem

Det kostar inga pengar. Vem bryr sig?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Det kostar inga pengar.

Jo, och det är väl den enda giltiga invändningen man skulle kunna ha. Dock är det förmodligen över lag rätt väl investerade pengar.

Permalänk

Det finns definitivt en poäng med att ha utredningar. Människor kan omöjligt ta hänsyn till allting i alla frågor. Skulle våra riksdagsledamöter bestämma helt utan information från utredningar så hade de definitivt gjort betydligt sämre beslut.

Det betyder såklart inte att man inte kan förändra vissa saker: utredningstiden skulle säkerligen kunna förändras på sina ställen. Med hjälp av effektivisering av tillgängliga resurser kan säkert vissa utredningar förkortas betydligt eller ännu hellre: göras mer grundläggande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Det kostar inga pengar. Vem bryr sig?

Huh? Skämtar du? Statliga utredningar kostar givetvis åtskilliga miljoner kronor varje år.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men första meningen i stycket, går inte den att tolka som att alla propositioner inte behöver utredas innan?

Frågar är vilka som inte behöver utredas, för man måste veta om det finns andra alternativ och om det överensstämmer med rådande lagar (om detta inte görs i ett senare stadium)

Permalänk
Medlem

Att utreda i förhand är ju alltid att föredra framför att behöva utreda i efterhand.
Nu handlar det ju inte om detta, men jag vill poängtera att det är i ytterst få fall man kan se utredningar som något negativt jämfört det positiva man får ut.

Tänk om beslutsfattarna hade utrett hur modern informationsteknik påverkar varande samhälle och vilka resurser man skulle kunna ta tillvara genom detta, hade vi ens haft den där populära debatten om terrorister och andra fildelare?
Eller varför inte utreda huruvida svininfluensan skall tas som ett internationellt hot och ifall vaccin behöver börja masstillverkas i än större skala, statsfinansieras grundligt?
Eller utreda ifall invandrare och andra kriminella är överrepresenterade relativt folkfördelningen än hederliga ursvenskar och andra vikingar?

Har vi räddat landet från en och annan smärre katastrof genom utredningar?

Jämför hur man planerar när man ska göra en bro, eller varför inte en sådan enkel sak som en brunn? Själv har man varit ute och tagit prover inför markbäddar, och det kan ju tyckas vara onödigt när man bara ska släppa ut lite skit i ingenstans. Men tji fick en och annan som sket i det blå skåpet. Kan kosta oerhörda summor om man försnillar millimeterpetandet.

Jo, bästa konkreta exemplet jag har. Bror arbeta på vattenfall en sommar. Bara att lägga in siffror i en enkel excell-databas, från pärmar i massor. Supertråkigt jobb, högt betalt. Ingen skaderisk, ett arbete en apa skulle klara lika bra samt högre lön än vad någon i familjen tjänat någonsin. Vad gjorde jobbet så viktigt? Jo, året innan dess hade nya chefen bestämt sig för att spara in på några onödiga udersökningar, som ändå hade utförts åren innan och visat på inte allt för skiftande resultat. Efter den lilla chansningen, som visade sig kosta åtskilliga miljoner i antingen överblivet torvmaterial eller om det var kostnaden för import, minns inte, så anställdes en ung kille att för ca 30 lakan sätta ihop en mängd siffror i en databas som från kända undersökningsmetoder kostat en bråkdel av utläggen för felmarginalerna.

Ibland är folk, även en hel regering, kanske t.o.m. ett helt folk, lite snåldumma.

Ytterligare; "Ju mer information, desto bättre". Mitt motto.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Inget fel på utredningar.
Mer än att de alltid är klara lagom tills slutsatsernas grunder är utdaterade och för det mesta irrelevanta. Att utreda en fråga som var aktuell 2007 med hjälp av 2004 och 2005 års siffror för att presentera ett svar 2009 eller 2010 är helt vrickat. Speciellt när frågan är självdöende eftersom plåsterlösningar på vägen fixat en del men inte alla problemen och de politiker och aktiva som stod på barrikaderna 2007 har hittat nya frågor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mer än att de alltid är klara lagom tills slutsatsernas grunder är utdaterade och för det mesta irrelevanta. Att utreda en fråga som var aktuell 2007 med hjälp av 2004 och 2005 års siffror för att presentera ett svar 2009 eller 2010 är helt vrickat.

Har du något exempel eller antar du bara att man aldrig tar hänsyn även till aktuell data?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Har du något exempel eller antar du bara att man aldrig tar hänsyn även till aktuell data?

Inget på rak arm sådär nej, men jag har så vitt jag kan minnas aldrig, verkligen aldrig sett en utredning som i slutändan baserar sig på data från samma år. Eller ens året innan. Men jag tror inte att det är något problem att använda lite äldre data, det jag tror är ett problem är att man förutsätter att läget är statiskt under hela tiden en utredning pågår, oavsett om det är 6 månader eller 3 år.

Det är som med det mesta annat, för mycket byråkrati inblandat. Även om de använder sktuellare siffror så förändrar inte det att frågor hinner bli kalla, för att inte ibland säga begravda, innan några slutsatser kan presenteras.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag kanske lät negativt inställt till utredningar, men så är inte fallet, utan det var en neutral fråga från min sida då jag som skrivet är oinsatt i ämnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det finns definitivt en poäng med att ha utredningar. Människor kan omöjligt ta hänsyn till allting i alla frågor. Skulle våra riksdagsledamöter bestämma helt utan information från utredningar så hade de definitivt gjort betydligt sämre beslut.

Det betyder såklart inte att man inte kan förändra vissa saker: utredningstiden skulle säkerligen kunna förändras på sina ställen. Med hjälp av effektivisering av tillgängliga resurser kan säkert vissa utredningar förkortas betydligt eller ännu hellre: göras mer grundläggande.

Huh? Skämtar du? Statliga utredningar kostar givetvis åtskilliga miljoner kronor varje år.

Ja, men å andra sidan är det från den svenska statsbudgeten pengar tas. Dvs, miljoner kan vara pisspengar. Betänk det.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Ja, men å andra sidan är det från den svenska statsbudgeten pengar tas. Dvs, miljoner kan vara pisspengar. Betänk det.

Men det betyder ju inte att man bara kan använda pengarna hur som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men det betyder ju inte att man bara kan använda pengarna hur som helst.

Ja, men att jaga miljoner på statsbudgetsnivå är tamejfan något som säkerligen kostar mer än det ger. Vi kan spendera vår tid bättre än så och hitta betydligt större kostnadsposter man bör se in i.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Ja, men att jaga miljoner på statsbudgetsnivå är tamejfan något som säkerligen kostar mer än det ger. Vi kan spendera vår tid bättre än så och hitta betydligt större kostnadsposter man bör se in i.

Jojo, man behöver inte jaga småsummor, inte det jag menar, det jag menar är "många bäckar små", en miljon här, tre där, sju på ett annat ställe etc.

Permalänk
Inaktiv

tja, om riksdagsmännen ska göra beslut utan utredningar som underlag kan vi väl byta ut dem mot en slumpgenerator istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
tja, om riksdagsmännen ska göra beslut utan utredningar som underlag kan vi väl byta ut dem mot en slumpgenerator istället.

Rätta mig ifall jag har fel; hur kommer det sig att det krävs en utredning för att tex avgöra framtiden för utlandsstyrkan i Afghanistan när det inte krävdes en när de skickades dit under FN-flagg?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Rätta mig ifall jag har fel; hur kommer det sig att det krävs en utredning för att tex avgöra framtiden för utlandsstyrkan i Afghanistan när det inte krävdes en när de skickades dit under FN-flagg?

Ingen aning, jag är inte insatt. Men jag gissar på att de litar på att FN vet vad de gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Rätta mig ifall jag har fel; hur kommer det sig att det krävs en utredning för att tex avgöra framtiden för utlandsstyrkan i Afghanistan när det inte krävdes en när de skickades dit under FN-flagg?

Mänskliga faktorn.
Utredningar är inte skit värda, vare sig de utförs eller inte, såtillvida inte människor tar beslut därefter.
Sen är det människor som genomför dessa utredningar och som vi alla vet så är människor verkligen inte bra på att förhålla sig objektivt, empatiskt och systematiskt till allehanda problem.
Sen är det människor som efterfrågar utredningar. Varför i hela utför vi en utredning och på vilken frågeställning? Människor där också.

Pga människan har vi utredningar som konflikterar, som motsäger varandra, som agiterar och som ger oss fel information. Tack vare människan har vi utredningar och inte.

Men precis som jag anser att man inte skall snåla på resurser när det kommer till människor, samhälle och miljö så anser jag att man inte skall snåla på resurser när det kommer till utredningar. Jag ser hellre fyra konflikterande utredningar för åtta miljoner än en utstakande utredning för en miljon. Och _självklart_ skall staten, allihopa, vara med och dela på så mycket som möjligt av detta. Risken finns annars att man tar risk framför utlägg, vilket i längden kostar mer än det smakar.

Vad säger jag om FN och Sverige då?
Att det är dumt inte utföra minsta utredning inför varje beslut, att lita på andras utredningar, andras flagg. Man ska se upp när man känner sig trygg under annans utredning, under annans flagg, man kan ge sig fan på att man får skylla sig själv.
Sen tycker jag personligen att vi inte ska ha utlandsstyrkor över huvud taget, men det hör inte denna diskussion till.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

om politiker lyssnade på utredningarna och tog beslut utifrån fakta är det ju bra, men eftersom dom bara verkar starta utredningar och se rösta tvärt imot va den säger för de tror nått annat är helt sjukt.
är så fruktansvärt less att se en politiker sitta och säga "men jag TROR......" när dom blir konfronterade med fakta från flera betydligt kunnigare mäniskor.
Då tycker man att det vore logiskt att lyssna, men nej. dom vet tydligen mycket bättre va som ska göras.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Det är väl allmänt känt att utredningar huvudsakligen används för att bordlägga beslut, för att kunna ta beslut först när de förhoppningsvis inte är så kontroversiella längre. Hade de menat allvar med utredningarna hade de givetvis inte utsett någon stoffe som ensamutredare i viktiga frågor.

Potemkinkulisser, medialogik och what not.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Inget på rak arm sådär nej, men jag har så vitt jag kan minnas aldrig, verkligen aldrig sett en utredning som i slutändan baserar sig på data från samma år. Eller ens året innan. Men jag tror inte att det är något problem att använda lite äldre data, det jag tror är ett problem är att man förutsätter att läget är statiskt under hela tiden en utredning pågår, oavsett om det är 6 månader eller 3 år.

Nu finns det ju som sagt väldigt många utredningar av olika slag: långa, korta, slarviga och utförliga. Kanske kan man ibland inte (särskilt i mera noggranna utredningar) få med årets siffor om man vill bli färdig någon gång medan kortare och enklare undersökningar kanske endast använder färsk data.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Det är väl allmänt känt att utredningar huvudsakligen används för att bordlägga beslut, för att kunna ta beslut först när de förhoppningsvis inte är så kontroversiella längre.

Det är väl inte heller så illa som det låter? Om frågan inte är tillräckligt tokig för att direkt kunna avfärdas men ändå inte är önskvärd att direkt införas är det väl trevligt att undersöka den närmare? Och om det visar sig att ingen är intresserad av den när utredningen är klar är det väl skönt att man inte förhastade sig från början?

Permalänk
Medlem

Som det redan nämnts så tänker även jag "De är fega och vill inte ta ett beslut i frågan" så fort en politiker säger att frågan måste utredas...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Som det redan nämnts så tänker även jag "De är fega och vill inte ta ett beslut i frågan" så fort en politiker säger att frågan måste utredas...

Dock känns det som att det ofta, typiskt medan mediedrevet fortfarande pågår, förmodligen skulle vara oklokt att fatta ett beslut (oavsett vilket); kanske är inte endast den information utredningen tillför utan även tiden det tar att skaffa denna nyttig?