Permalänk
Medlem

framwork php

Hallå.

Nu har jag efter ett års utveckling och några månaders användning jobbat med ett eget framework (med några polare). Detta var jättekul och jag måste säga att man lär sig väldigt mycket. Men självklart så är det inte helt optimalt i alla lägen och från hjärtat så säger jag. "Fy F*N, jag pallar inte mer".

Så frågan är, vilket framework till php ska man använda?

Klickat runt lite på nätet och man läser bra och dåliga saker om alla. Och självklart så är ju deras egna sidor inte de mest opartiska.

Det står väldigt mycket gott om Zend Framework på många ställen. Är detta något att satsa på eller det finns andra som är mycket bättre?

Uppskattar alla svar, både för och nackdelar.

(Ps. Var det inte sjukt längesedan det var en swecträff? Iaf. i Malmöområdet. Senast var nog 2006)

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk

Jag har börjat kika lite på cakephp, trevligt än så länge men kan inte tillräckligt mycket för att uttala mig om det är bra eller dåligt

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat lite med code igniter. Har dock ej så mycket att jämföra med, men du kan ju alltid kolla in det.

Permalänk
Medlem

Har använt CodeIgniter en del och det tycker jag funkar bra. Försökte mig på Zend Frameword i våras men fick aldrig något bra grepp på det och återgick till CodeIgniter.
Zend Framework har en högre ingångströskel men det är säkert kraftfullare när man har koll på hur det fungerar.

Så mitt tips är att titta på CodeIgniter.

Permalänk
Medlem

Lägger en tredje röst på CodeIgniter. Har provat både CakePHP och Zend Framework, men CodeIgniter är det jag fastnat för. Som alla andra ramverk av den här typen så har det sina små egenheter som man tjänar på att lära sig leva med (och som är jobbiga om man alltid försöker göra tvärsemot). Det jag gillar med CI är att man inte är särskilt "tvingad" att alltid jobba i ramverkets stil, i de fall man tycker det är lämpligt kan man ganska lätt gå förbi och skriva vanlig hederlig PHP.

En annan sak är att det har funkat bra för oss att uppgradera CodeIgniter på ett befintligt projekt. CI hade god bakåtkompatibilitet och vi behövde inte ägna en massa tid åt att fixa saker i vår kod. Jag kan ha haft tur med just de versionerna av CI och otur med andra frameworks, men det är iallafall min erfarenhet av det.

Överlag tror jag inte att något av de mer berömda ramverken (de tre redan nämnda och kanske ett par till) är dåligt, det handlar mest om att hitta nåt som är hyfsat väldokumenterat, som man gillar, och som man kan göra sig hemmastadd i.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite på CI nu och det verkar faktiskt helt okej. Hittade en sak som jag hatar med Zend, den kräver (som jag förstod) safe mode off, vilket, om jag minns rätt, såfall inte fungerar hos ex. one.com (eller har jag fel)

Ni som har jobbat med CI, hur kändes inkörningströsklen? Hur känns dokumentationen och deras egna forum om man behöver hjälp med något?

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Efter att jag såg denna tråd och läste den började jag tittat på CI. Har tidigare aldrig använt något framework, men CI verkar ha rätt mycket dokumentation och andra sidor med tips och kod.

Permalänk

Jag började också kika på CI nu istället för Cake, och det verkar lite enklare .. jag ska ge det ett försök till ett projekt jag har!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Jag använde Symfony till ett projekt för en tid sedan och var väldigt nöjd med ramverket. Kikade lite på Cake innan men det blev symfony då deras dokumentation var bra mycket mer utvecklad.

Kan rekommendera att kolla igenom deras 24-stegs tutorial som innehåller mycket info om hur ramverket fungerar.

Permalänk

Men vaf .. nu har jag spanat på Cake, CI, Zend och nu Symfony .. hur ska man veta vilket man ska välja?!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

I'm rooting for Zend Framework. Det är snyggt, man utvecklar snabbt i det och det går att använda på i stort sett alla nivåer - från enklaste grund till de mest avancerade projekt. I och med ZFs alla olika moduler finns det egentligen ingenting man inte kan göra, däremot brukar jag välja bort Zend_DB som DAL och istället använda antingen repo-mönster (inte ofta egentligen, PHP klarar inte av den egentliga styrkan med repos) eller gå igenom Doctrine som O/R mapper.

Jag har egentligen inte använt något annat ramverk på djupet, det jag tittat mest på är CI i så fall men jag faller alltid tillbaka till ZF.

Citat:

Av Dunken:
Jag har tittat lite på CI nu och det verkar faktiskt helt okej. Hittade en sak som jag hatar med Zend, den kräver (som jag förstod) safe mode off, vilket, om jag minns rätt, såfall inte fungerar hos ex. one.com (eller har jag fel)

Du har fel, jag använder ZF hos bl.a. One.com med framgång.

Permalänk
Medlem

Riktigt fina filmer som finns för CodeIgniter också.

Jag dock ett problem, sitter just nu vid "jobbdatorn" och där fungerar det alldeles finfint. Min laptop pajjade och nu har jag fått tag på en modell lite äldre (P4, 1,8GHz, helt okej att jobba på).

Jag drog in Wamp 2 (php5, apache 2.2.8, mysql5), dvs. precis samma som i denna burken jag sitter vid nu. Dock så får jag inte det att fungera, jag får följande fel:

Någon som vet vad det kan vara, har försökt att experimentera lite vad det gäller inställningarna för php dock utan resultat, vad kan det vara?

Edit: Ni som har använt CI, hur lägger ni referenser till Css-style-filerna? Jag skulle vilja koppla en ccs-fil till allt med styling för uppbyggnaden av sidan. Och sen en css-fil till varje controller för individuell styling. Är detta knasigt eller verkar det reko?

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Hittade ett annat framework, Kohana. Är det nån som har provat det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Hittade ett annat framework, Kohana. Är det nån som har provat det?

Tänkte nämna det, såvitt jag vet är det en PHP 5-endast fork av CI. Stödjer CI PHP 4 fortfarande, 4:an utvecklas väll inte längre (snabb Googlesökning säger "ja" till båda frågorna)?

Själv tänker jag nog testa Zend nästa gång jag är i behov av något sådant. Har inte direkt någon bra anledning till det, har bara testat Cake av de andra som nämnts (testat lite grann bara) men tyckte det var ganska hemskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att nämna är att CI inte hanterade $_GET vettigt (den rensade $_GET, $_POST och $_REQUEST helt och hållet) senast jag provade det, vilket faktiskt kan vara trevligt att använda ibland.

Kohana däremot låter en använda query strings.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

hehe, jag tröttande på att välja och bestämde mig för att plöja igenom mina 3 (!) RoR böcker jag köpte för ett år sen utan att läsa dem

Visa signatur

/Mvh Stefan