Permalänk

Onödigt moderkort för mig?

Hej tänkte om jag skulle köpa detta moderkort:

ASUS Striker II Extreme Republic of Gamers Series - nForce 790i Ultra SLI

Jag sitter på en Q9650/3Ghz med GTX295...

Tänkte då om det gör stor skillnad med det det moderkortet...och vilket ram är lämpligast? Är nybörjare på det här

Visa signatur

HP/Compaq 2510p, HP mini 2133.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du har för moderkort nu?

Permalänk
Medlem

Re: Onödigt moderkort för mig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAMEBOY83
Hej tänkte om jag skulle köpa detta moderkort:

ASUS Striker II Extreme Republic of Gamers Series - nForce 790i Ultra SLI

Jag sitter på en Q9650/3Ghz med GTX295...

Tänkte då om det gör stor skillnad med det det moderkortet...och vilket ram är lämpligast? Är nybörjare på det här

Eftersom du har ett gtx 295 antar jag att du inte kommer att köra SLI? I så fall avråder jag från nvidias chipset, finns ingen anledning. Och skillnad? Vad menar du? Ska du klocka processorn? Ska du inte göra det så kommer det inte bli någon "skillnad", du kör ju dina grejer på originalklock vad det verkar. Berätta lite mer vad du vill uppnå så kan du nog få hjälp.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Det är väl ett hyffsat moderkort, det man kanske bör tänka på är att det stödjer DDR3 minnen och då funkar 1333 MHz eller 1600 MHz bra till dem.
1600 MHz och uppåt stöds utav överklockningsfunktionen på moderkortet, där får du nog ut mest av prestandan om du ska överklocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
Det viktigaste med din ide nu är att det inte kommer funka, din nuvarande provessor har sockel 775 medans Asus Rampage II Extreme enbart stödjer sockel 1366. Core i7 processorer alltså.
Så om du inte ska köpa en ny processor föreslår jag att du tittar efter ett annat moderkort.

Nu till det andra;

Jag kör med Asus R2E som har en massa funktioner till det, själv är jag inte någon som överklockar så egentligen var det lite onödigt att köpa det men prylbög som man är så är saken biff.

Moderkortet i sig är bra, har många anslutningar baktill vilket jag uppskattar med alla mina USB-produkter.
Utöver det så är jag lite smått kritiskt till kortet om man vill köra SLI och ändå utnyttja de PCI-e platser som är kvar över, då det är väldigt trångt på moderkortet.

Det står Striker II Extreme, inte Rampage II Extreme.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

korrigerat

Permalänk

Tack så mycket för svaren...klurar på om det e stor skillnad mellan i7 och quad? om det e värt o byta?

Visa signatur

HP/Compaq 2510p, HP mini 2133.