Permalänk
Medlem

Ingen boot vid -4c

Min q6600 startar inte när jag har min peltier på den. DVS den vill inte boota cold. någon som har något förslag? ska man ta fram värmepistolen ^^

Den är hel och processorn också jag har testar 3 ggr nu. Med lite kylpasta, mycket kylpasta. Den vill inte starta. efter 5sec i bios slår datorn av.

CPU: QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600, 2400 MHz. Kentsfield G0
Moderkort: Asus Striker Extreme

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk

Ingen fungerande cpu får CB vid sådan temp. Kolla så att allt funkar med luft, gör det det får du testa med peltier igen samt slänga upp bilder på hur du kopplat.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ingen fungerande cpu får CB vid sådan temp. Kolla så att allt funkar med luft, gör det det får du testa med peltier igen samt slänga upp bilder på hur du kopplat.

Yepp cpu'n funkar med luft det var det första jag testa efter den inte villa boota med peliteren. fixar bilder nu. kommer om 5-10min

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

Offtopic, men hur långt ner kan man komma med Peltier?? :S kan man komma typ 10-20 minusgrader? jag kommer ju köra 360 rad till min 940BE, så det kanske skulle gå att kyla lite peltiers med den rackaren har ett extra nätagg liggandes oxå som jag kan driva dom med

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Det är är dok bild över min Amd 3800+. den funkar det finfint på fick den till 2850MHz och den fanns det inte mera volt att ge den tempen var 32c, den är inte maxad. blev tråkigt så jag tänkte fixa min q6600 istället.

edit före någon frågar. den där träbiten till höger på bild 3 är AC/DC omvandlare. Så jag kör den från 230v.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Offtopic, men hur långt ner kan man komma med Peltier?? :S kan man komma typ 10-20 minusgrader?

Enligt mig så kan man komma ner tillräckligt. Det beror väll mest på hur mycket "W" den har. finns många olika.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk

Oj...

Möjliga problem:
1. Du använder en luftkylare för att kyla peltiern, något som inte funkar. Speciellt inte till en Q6600. För peltier krävs bra vattenkylning.
2. Du har ingen form av isolering, om du nu får ner peltiern under rumstemperatur kommer det ju bildas kondens som kan droppa ner på moderkortet.

Om du nu kört denna konfig på en 3800+ med bra resultat är jag bra förvånad. ^^

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

men än då borda den väll starta det är det jag tycket är lite mysko. Den slår liksom av helt efter 5sec. när den har visat vilket typ av grafikort men har. om du förstår vad jag menar.

Eftersom kylningen är ju ändå sämre utan peltier dvs bättre kylning med.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk

Jag tror att cpun blir för varm, du matar ut 90w om du kör din Q6600 stock, sedan en peltier på antagligen minst 100W. Det krävs vattenkylning eller kraftig luftkylning (läs TRUE med delta push-pull) för att klara det utan överklockning.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

TRUE Delta push pull låter trevligt ur ljudnivåmässig synpunkt ^^

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

kör du Peltiern på nätagget? isf kanske det är där skon klämmer..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

ic ic. Det blir vatten men mysko att 3800 gick på 32c på min oc.

Tackar för supporten.

BTW kylaren är en ca 80-90c så den vill man inte nudda ^^

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem

Hur många watt ligger peltiern på å var har du köpt den?

Har länge velat leka med ett peltier element!

Permalänk
Medlem

Den är på 171w fast den drar 201watt enligt mätare.

Det finns lite här och var. titta i flyt/bärbara acc anläggningar. det var där jag hitta min sate helat 8st i den.

annars lite mindre modeler finns i kylväskor och så.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandawan
Hur många watt ligger peltiern på å var har du köpt den?

Har länge velat leka med ett peltier element!

Kjell o CO har några,
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Tänk dock på de kondensproblem som kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandawan
Hur många watt ligger peltiern på å var har du köpt den?

Har länge velat leka med ett peltier element!

Strulet med smidig luft/peltier är att det bara passar CPU'er som inte matar ut så mkt värme.
En 220W peltier betyder att den kan flytta MAX 220W värme från kalla till varma sidan. Detta är dock under förutsättningen att tempskillnaden mellan K-sida och V-sidan är 0C
Du kan få 50-60C tempskillnad mellan K och V, men då kan den bara flytta 1W värme....
Har du en "heat load" på kalla sidan på ex.vis 100W så kanske max tempskillnad blir ca 20-25C.

Då måste du hålla den varma sidan på max 25C för att få cpu temp på 0C.
Nästa potatis blir att hantera värmen på varma sidan:
Peltiern kan som sagt dra 250W "arbetseffekt" för att "pumpa" 100W värme från kalla sidan, den arbetseffekten dumpas på varma sidan.
250W arbetseffekt... + att värmen från kalla sidan måste ta vägen nånstans åxå, den dumpas åxå på varma sidan!
250W + 100W = 350W värme.

Nu kommer kruxet i ekvationen att hålla varma sidan av peltiern så sval som möjligt när 350W värme boxar sig ut ur pelten!!!!

Normalt så hittar man bästa kylningen ur en pelt om man håller sig under 80% av maxspänningen, efter +80% så börjar typiskt arbetseffekten skena iväg utan att ge särskilt bra ökad pumpförmåga i retur.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

jag har kört peltier med dubbelt vatten i 3 år och vatten är ett måste för att hålla peltiern stabil
mvh

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

är också nyfiken på peltier nu när nya systemet är på väg funkar det för 24/7 kylning? varan, hur menar du dubbelt vatten? kanske visa några bilder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeeR
är också nyfiken på peltier nu när nya systemet är på väg funkar det för 24/7 kylning? varan, hur menar du dubbelt vatten? kanske visa några bilder?

dubbelt vatten innebär att jag har två separata kylsystem varav det extra
är kopplat till två extra cpuvattenblock monterade utanför lådan, som ligger mot varandra med en peltier i mitten peltiern har då givetvis den kalla sidan mot datorns kylsystem.Och därmed så håller sig den värsta avdunstningen utanför datorn.
ska testa att lägga upp bilder,

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
dubbelt vatten innebär att jag har två separata kylsystem varav det extra
är kopplat till två extra cpuvattenblock monterade utanför lådan, som ligger mot varandra med en peltier i mitten peltiern har då givetvis den kalla sidan mot datorns kylsystem.Och därmed så håller sig den värsta avdunstningen utanför datorn.
ska testa att lägga upp bilder,

skulle vara riktigt nice å få veta hur du har byggt, har du pump > cpu > gpu >cpu mot peltier och sen cpu med peltier > radi > tank > pump lr?

undrar också hur kallt blir vattnet? blir det inte kondens när riktigt kallt vatten möter dom varma blocken?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb