Permalänk

Wordpad + UltraEdit/Notepad++?

Har ni något tips på en editor som har viktiga funktioner såsom tabs, syntax highlighting och bra search and replace metoder.

Och som samtidigt har möjligheten att ändra font, storlek, färger, lägg in bullets och ja allt sånt smått och gott för att styla dokument?

Helt enkelt en blanding av Wordpad/Office Word och UltraEdit/Notepad++

Permalänk
Medlem

Har använt EditPlus ett par år nu och är helt fast Riktigt lättvindigt, snabbt, enkelt och kan ställa in så att man ser endast man själv vill se (dvs kunna ta bort bland annat toolbar-, html toolbar- o status-bullshit'et).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Var tyvärr inte vad jag sökte efter, var precis som UltraEdit, går inte att styla dokument. Inte vad jag hittade iaf.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att styla dokumentet? Vad är det för dokument du redigerar?

Permalänk

Tänk dig Wordpad eller Office Word, fast i Notepad stuk.
Hade en klasskamrat för väldigt längesedan som hade ett sjukt smidigt program till sin Mac, där han hur enkelt som helst kunde göra texten, fet, ändra font, bullets osv.

De två största problemen med Wordpad är att det saknas Tabs och Syntax Highlighting.

Så ett wordpad med de två tilläggen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Tänk dig Wordpad eller Office Word, fast i Notepad stuk.
Hade en klasskamrat för väldigt längesedan som hade ett sjukt smidigt program till sin Mac, där han hur enkelt som helst kunde göra texten, fet, ändra font, bullets osv.

De två största problemen med Wordpad är att det saknas Tabs och Syntax Highlighting.

Så ett wordpad med de två tilläggen

Men det är ju precis sånt som man kan göra i EditPlus (o i alla andra liknande program)! Skriv bara <b> osså text o avsluta taggen sedan med </b> så får du en fet text. Annars finns det ju Dreamweaver. Det hjälper dig att skriva klart det du arbetar med, t.ex. skriver du <div style=" så får du upp en hel lista med valmöjligheter som går att använda i just style.

Bild från "Settings & syntax"-delen av EditPlus.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Tänk dig Wordpad eller Office Word, fast i Notepad stuk.
Hade en klasskamrat för väldigt längesedan som hade ett sjukt smidigt program till sin Mac, där han hur enkelt som helst kunde göra texten, fet, ändra font, bullets osv.

De två största problemen med Wordpad är att det saknas Tabs och Syntax Highlighting.

Så ett wordpad med de två tilläggen

Du säger fortfarande inte vad det är för filer du redigerar. Är det HTML, RTF, nåt annat?
Om det är kod du redigerar, vad använder du bullet points till?

Permalänk
Medlem

Antar att han vill kunna redigera både kod och RTF i samma program. Som i Wordpad i windows och TextEdit i OS X. Själv tycker jag att program av den sorten är förvirrande, men det är ju jag.

Visa signatur
Permalänk

Vanliga textfiler Trodde verkligen inte det va så underligt, men verkar ju inte finnas någon vettig app som gör det på ett enkelt sätt.

Och jag menar inte skriva HTML, menar skriva vanliga dokument precis som i Word eller Wordpad. Tyvärr har ju ingen av dem stöd för tabs vad jag vet, eller syntax highlighting.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Vanliga textfiler Trodde verkligen inte det va så underligt, men verkar ju inte finnas någon vettig app som gör det på ett enkelt sätt.

Och jag menar inte skriva HTML, menar skriva vanliga dokument precis som i Word eller Wordpad. Tyvärr har ju ingen av dem stöd för tabs vad jag vet, eller syntax highlighting.

Anledningen är förmodligen att det är rätt få som kräver både textformateringsfunktioner och til exempel syntaxmarkeringar; vanliga textfiler har inte stöd för olika teckensnitt, färg och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBlood
Och jag menar inte skriva HTML, menar skriva vanliga dokument precis som i Word eller Wordpad. Tyvärr har ju ingen av dem stöd för tabs vad jag vet, eller syntax highlighting.

EditPlus gör precis det som du säger. Ange filen's format i "Fil extensions:" för vald filtyp i listan ovan (kolla bilden jag inkluderade i mitt förra inlägg), så blir texten highlightad. Du kan även lägga till egna filtyper och syntax highlight om du vill.

Syntax highlight = programmering. Typ.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Kanske eftersom att det inte finns någon större mening med att skriva kod I vanliga dokument så länge du inte skriver någon sorts tutorials eller liknande? Som jag har fattat det vill du ha helt vanliga dokument med syntax highlighting, inte källkods filer som du kan komplimera eller liknande.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Kanske eftersom att det inte finns någon större mening med att skriva kod I vanliga dokument så länge du inte skriver någon sorts tutorials eller liknande? Som jag har fattat det vill du ha helt vanliga dokument med syntax highlighting, inte källkods filer som du kan komplimera eller liknande.

Precis Men i värsta fall om någon vet ett WordPad med tabs, om vi struntar i syntaxhighlighten.

Men antar att jag är fast i att använda WordPad för att styla dokument. Blir lite trist när man skriver in kod bara.

Permalänk
Medlem

Jarte har tabbar och bygger på WordPad. http://www.jarte.com/ Jag körde det lite under Windows 7, tror inte att objekt kan highlightas, men kan inte testa nu för jag sitter på en Mac numera. Testa annars, det är gratis.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seroc
Jarte har tabbar och bygger på WordPad. http://www.jarte.com/ Jag körde det lite under Windows 7, tror inte att objekt kan highlightas, men kan inte testa nu för jag sitter på en Mac numera. Testa annars, det är gratis.

Nu börjar det likna något, tackar

Denna ska testas.