Permalänk
Medlem

Bilder från Flickr

Jag har hittat lite snygga bilder på flickr som jag tänkt att förstora och sätta upp i min sektionslokal (dvs en lokal där studenter äter lunch, festar m.m.). En av bilderna är denna: http://www.flickr.com/photos/hellobear/2942189060/sizes/l/in/...

Får jag göra detta?

Permalänk
Medlem

Kontakta personen som har skapat bilden?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/deed.sv

Jo, har läst det. Kanske borde formulerat mig tydligare.

Betyder detta att jag kan förstora upp bilderna och sätta upp dem var som helst så länge jag inte säljer dem, ändrar på dem och har lagt till texten "Foto: Anders Andresson"?

Permalänk
Medlem

Jag fattar det som att du får skriva ut bilderna i orginalformat, men inte bearbeta dom (dvs, ingen förstoring). Du måste också ange upphovsmannen där du sätter upp den, och inte tjäna pengar på något sätt genom dom.

Detta kan dock ändras genom att du kontaktar upphovsmannen och frågar om lov, vilket enligt min mening borde göras ändå. Skicka ett meddelande och berätta vad du tänker göra och fråga om du får det. Ha i åtanke att även om han förbjuder dig att göra något överhuvudtaget så får du fortfarande göra det enligt CC-licensen. Det enda han kan göra är att utöka dina rättigheter, aldrig begränsa dom ytterligare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Som en fotograf som lägger ut bilder på flickr så skulle jag råda dig att kontakta personen som har tagit bilden. Många blir glada om de någon skulle vilja skriva ut bilder som de har tagit. Om du har tur så kan du få tag på en bild i full storlek istället för en 1000 pixlars bild.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
Jag fattar det som att du får skriva ut bilderna i orginalformat, men inte bearbeta dom (dvs, ingen förstoring).

Uhm, det är klart han får förstora bilden, det är såklart inte olagligt att skriva ut en cc-bild med "för låg dpi"

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!