Permalänk
Medlem

Spel för 3-åring

Tänkte kolla om det är fler småbarnsföräldrar här och om era barn spelar lite.

Vi fick tips om att tv/data-spel kunde vara ett bra sätt för vår son att öva koncentration och att leka lite själv genom att spela enklare spel.

Själv är jag tveksam till att han är mogen för spel än, men man kan göra ett försök.

Är det någon som har tips på lätta spel?

Jag har själv x-box360 och bärbar dator. Rent spontant känner jag att det vore bättre om han provade på Xbox:en än på datorn. Mindre av program och funktioner kan försvinna på en Xbox känns det.

Eller ska man satsa på en annan konsol typ V.Smile? Tycker den ser plastig ut, men.....

Eller kan något inom Nintendo funka?

Hur gör ni andra med småbarn? Vad har ni för tips?

Permalänk

Skaffa ett supernintendo till barnet det kommer bli uppskattat
Har inga barn själv (är 17 år) Men Själv hade jag o min bror nes när vi var små vilket vi tyckte mycket bra om. Finns massor barnvänliga titlar till nes och snes Dock är ju snes lite färggladar offtast vilket gör att barnen gillar det;)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

finns ju en gigantisk marknad med barnspel med allt från byggarebob till mulle meck, finns ju uppsjö utav "lär dig räkna,måla,prata,sjunga" spel också. gå till närmsta Åhlens eller BR butik och kolla i spelhyllorna. PEGI märkningen är bara att kolla på.

Permalänk
Medlem

Viva Piñata heter ett barn spel till Xbox 360 som sägs vara rättså roligt, har dock aldrig testat det själv men har sett tester. Spelet är +3.

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är skrämmande att ett 3-årigt barn ska lära sig spela tv-/datorspel?

Barn ska, enligt mig, vara ute i solen, träffa kompisar och leka i kommunala lekplatser.

För att ändå bidraga med ngt till tråden så kan jag säga Backpacker Junior och Bli en Europaexpert. De måste man dock läsa för att kunna spela så det är nog mer från 6-7år.

Dessutom finns ju alltid Bygg nätverk med Mulle Meck om du vill ge ditt barn försprång om det ska bli nätverksadmin.

Spela in porrfilm med Mulle Meck kan också rekommenderas.

Permalänk

Min son på 3år älskar alla Lego spel.
De innehåller inget underhållningsvåld.

Jag upplever hans spelande som possitivt.
Men man får som sagt sätta gränser för hur mycket han och hans syskon spelar.
Mina barn får spela MAX 1timme om dagen. Sen "kastar jag ut dem".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Bara jag som tycker det är skrämmande att ett 3-årigt barn ska lära sig spela tv-/datorspel?

Barn ska, enligt mig, vara ute i solen, träffa kompisar och leka i kommunala lekplatser.

För att ändå bidraga med ngt till tråden så kan jag säga Backpacker Junior och Bli en Europaexpert. De måste man dock läsa för att kunna spela så det är nog mer från 6-7år.

Dessutom finns ju alltid Bygg nätverk med Mulle Meck om du vill ge ditt barn försprång om det ska bli nätverksadmin.

Spela in porrfilm med Mulle Meck kan också rekommenderas.

Ser inget fel i att barn spelar spel, dom använder hjärnan väldigt mycket och får klura och tänka. Min bror är 5 nu och han sitter och spelar på spela.se

Han började när han var 3 lite lätt, nu är han redigt snabb. Tog lite tid innan han visste vad play gjorde osv.

Visa signatur

pff

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon10
Viva Piñata heter ett barn spel till Xbox 360 som sägs vara rättså roligt, har dock aldrig testat det själv men har sett tester. Spelet är +3.

Tänkte på det också men det kan va lite krångligt att spela om man inte förstår egnelska tror jag? Men finns ju demo o testa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ett Super Nintendo eller någon annan konsol med väldigt få knappar vore att föredra. Har svårt att se att en 3-åring skulle kunna hantera en 360-dosa på ett bra sätt.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon10
Viva Piñata heter ett barn spel till Xbox 360 som sägs vara rättså roligt, har dock aldrig testat det själv men har sett tester. Spelet är +3.

Jag ser personligen inte hur en 3-åring skulle kunna klara av att spela det, det känns på tok för avancerat enligt mig. Passar nog bättre först i 5-7 års åldern tror jag. Iofs passar det alla åldrar, jag har spelat både första och andra spelet i åtskilliga timmar :).
Det är ganska typiska Rare-spel, ser "barnvänligt" ut, men under ytan finns det sjukt mycket djup.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Tänkte på det också men det kan va lite krångligt att spela om man inte förstår egnelska tror jag? Men finns ju demo o testa.

Första spelet finns på svenska.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

jag vet inte om du känner till serien Grand Theft Auto?? Det skulle kunna va något passande då det finns till pc xbox och ps

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Köp rejält mycket lego till barnet (inga färdiga grejer, helst små bitar som man kan bygga vad som helst), bygg även tillsammans med honom/henne. Lego är väldigt stimulerande för hjärnan och utvecklar barnet till att bli kreativ och idé rik.

Super mario är nog rätt så enkelt spel och barnvänligt, annars finns det andra små spel som finns på tex http://www.barnskoj.se/

Permalänk
Avstängd

Nja, sonen min spelar Simpsons Hit and Run på både Xbox och GameCube sen han var 3år..
Och har spelat en hel del GTA:SA sen han fyllt 4

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, sonen min spelar Simpsons Hit and Run på både Xbox och GameCube sen han var 3år..
Och har spelat en hel del GTA:SA sen han fyllt 4

Även fast jag ej tror att det är farligt för unga att spela våldsspel så känns det trots allt fel att en 4-åring spelar GTA. Det är i en ålder där de fortfarande tror på tomten och tandféen så de har väldigt svårt att skilja fantasi från verklighet.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Sr.se, svt.se, nickelodeon.se. Mina ungar spelar nästan uteslutande spel på de sajterna.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Bara jag som tycker det är skrämmande att ett 3-årigt barn ska lära sig spela tv-/datorspel?

Barn ska, enligt mig, vara ute i solen, träffa kompisar och leka i kommunala lekplatser.

För att ändå bidraga med ngt till tråden så kan jag säga Backpacker Junior och Bli en Europaexpert. De måste man dock läsa för att kunna spela så det är nog mer från 6-7år.

Dessutom finns ju alltid Bygg nätverk med Mulle Meck om du vill ge ditt barn försprång om det ska bli nätverksadmin.

Spela in porrfilm med Mulle Meck kan också rekommenderas.

Gillar hur du vuxet tycker att barn ska mindre datorspel och röra sig mer för att sen avsluta med att man borde spela in porrfilm med Mulle Meck, great way to get your point through...

OnT så har jag inget konkret förslag men det finns ju ett överflöd av billiga svenska barnspel på marknaden... Borde ju finnas i större matvaruhus, leksaksaffärer osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Sr.se, svt.se, nickelodeon.se. Mina ungar spelar nästan uteslutande spel på de sajterna.

Ja lite småspel på såna sidor räcker nog i den åldern

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Även fast jag ej tror att det är farligt för unga att spela våldsspel så känns det trots allt fel att en 4-åring spelar GTA. Det är i en ålder där de fortfarande tror på tomten och tandféen så de har väldigt svårt att skilja fantasi från verklighet.

Yep, har alltid suttit bredvid honom när han spelat det.. har fått mest köra i stället för att panga folk.

Men nu när han är ledig från dagis så får han inte spela alls, han får leka ute istället.

Tycker att barn får spela en kort stund per dag under övervakning, men helst inte alls.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tycker att barn får spela en kort stund per dag under övervakning...

Svinbra! ^^ Det är inte bra om nästa generation av personer lär sig att hantera en dator vid tidig ålder. Det är bara skadligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att barn ska lira spel med minsta hint av våldsam natur förän de är gamla nog att förstå att saker man gör i spel aldrig får utföras på riktigt, då slutar det bara med att de ringer från dagis och berättar att ens lilla son dragit en plastpåse över huvudet på stackars Liselott och försökt kväva henne bara för att han fått spela Manhunt

Skämt åtsido, barn under typ 12-13 år är väldigt lättpåverkade och de borde inte spela spel som GTA och dylikt.

OnT så snackar vi ju om spel till en 3-åring, det finns många enkla inlärningsspel där ungarna lär sej svenska, engelska och mattematik till exempel, spana in http://www.webhallen.com/list.php?avd=1&konsol=5&genre=970 och http://cdon.se/spel/pc-spel/barn/

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Bah!
Skaffa Nintendo 8-bitars med Super Mario till.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

ps2 e ganska bra stort utbud på begagnade spel och många barnspel.
dom där special konsollen på BR ska du undvika spelen e väl skitdyra.
och jag tror det är en dyr supernitendo i ny kostym.
min son ligger på soffan just nu o spelar little big planet online på ps3an.
han e 4år o hittar runt i alla menyer etc.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Det som följer med vista med att bygga tårtor etc
Annars är Kalle kunskap en favvo funkar dock inte under vista med ms har ju en gratis virtual machine bara att tryck in xp i den

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

jo kalle kunskap funkar under vista här iaf, kör det som administrator är väl tricket som det ofta är.

Permalänk
Medlem

Jag spelade Herkules när jag var litet dock så var jag inte 3 men...
Det var ju grymt kul!

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför det skulle vara farligt för en treåring att spela spel :/ bara föräldern håller koll och sätter upp gränser för hur länge sitt barn får spela.

Jag minns att jag spelade bland annat playstation 1 och diverse datorspel till min pappas imac under mina första år. På datorn var det faktiskt väldigt avancerade strategispel på engelska och jag fårstod ju såklart ingenting men man provade sig liksom fram

När jag var runt 5 minns jag att jag brukade titta på när äldre grannen spelade gta 1 och tomb rider, och jag har inte blivit våldsam för det Snarare tror jag spel har varit väldigt nyttigt för mig, utan spel hade jag fått lära mig engelska i skolan vilket förmodligen hade varit katastrofalt i arbetslivet o.o
Jag fick lite diskret sitta och rätta våran lärare som knappt kunde språkeet hon lärde ut :/

Tips på spel som inte tidigare nämnts:
Min systersson som är lite äldre är väldigt intresserad av lego och tycker därför om att vara inne på deras hemsida och spela diverse småspel, så om lego är något som uppskattas så kan det vara något.

lite komiskt att "spel för treåring" och "speltips till äldre" är precis bredvid varandra undrar om det finns ett spel som går att nämna i båda trådarna

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

NES emu på laptopen? Lämplig kontroller till? (han kan ju köpa spelen och ha dem liggandes, då är han ju laglig, eller gäller inte det heller nu?)

Träna koncentrationen på en 3 åring? Vem fan sa åt dig att göra det? Min bäste vän var i sina tidiga år, låt oss säga, minnesvärd. Vildare och större brist på koncentration (och vett) har jag aldrig upplevt, men det är vad som gjorde honom så härlig
Sen växte han ur det, runt 9-10 års ålder. Nu är han lika kall som resten av oss.

Kan ju inflika med en liten dröm jag har, låt honom spela Quake, första och andra. Jag är aldrig så koncentrerad som när jag spelar de spelen, det enda jag önskar i mitt liv är att jag kunde börjat spela dem tidigare.

Edit. Vet att det är tidigt, men som sagt tidigt att oroa sig för en 3 årings koncentrationsförmåga, men läsa böcker, lära sig ett intrument. Att få sätta sig med något i lugn och ro, och bara sitta och klura.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlp
jo kalle kunskap funkar under vista här iaf, kör det som administrator är väl tricket som det ofta är.

Är det under vista 64 det inte funkar då ?
Kör det som admin och testat i kompabilitets läge och allt

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

Har själv haft barn i den åldern som spelat och de spelar fortfarande en hel del fast av helt annat slag nu.
Dock skulle jag nu om jag fick starta om så att säga hålla en låg profil med dataspel för den åldern.
Om man nu vill att de skall träna något så är de spel där man får använda minnet den mest lämpliga träningen. Typ enkla memory, följ en sekvens av färger, bilder med mera.
Minnesträning är väl i den åldern den mest lämpliga för framtiden då språket och övriga färdigheter bör komma från annat håll. Att spela NES och andra konsollspel där timing är viktig känns ovidkommande här. Det kommer senare.

Visa signatur

Old Raven

Permalänk

En sak till kanske.

Det pratas så mycket om att saker kan försvinna och datorn kan bli förstörd om man låter barn använda den.

Min yngsta grabb var 4 år när han hackade loss på min dator och han lyckades aldrig förstöra något. om något har gått förlorat är det nog vi äldre som lyckas bättre med det.

Visa signatur

Old Raven