Phenom II går att låsa upp med 785G

Permalänk
Melding Plague

Phenom II går att låsa upp med 785G

Med rätt hårdvara kan som bekant de avslagna kärnorna hos två- och trekärniga Phenom II låsas upp. Nu har tricket även visat sig fungera med nya styrkretsen 785G.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som PR trick låter det oöverträffat

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem

Inte så lyckat, verkar som de föll på eget grepp när dom försökte sälja dysfunktionella 4-kärniga processorer som 2-kärniga.
Sen att de inte kan lösa problemet med sina nya kretsar ens är ju bara extra kul xD De kanske gör för bra produkter för sitt eget bästa

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Avstängd

Påverkar nog oss negativt snart med högre priser, mark my words

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att man inte kan lita på att man kan göra det, man måste ju alltid räkna med att den låsta kärnan är ostabil.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
man måste ju alltid räkna med att den låsta kärnan är ostabil.

Man måste räkna med att de låsta kärnorna kan vara instabila.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Blir problemet för stort borde man väll kunna bränna av ledningsbanorna vid tillverkning strax efter man har bestämt modell för kärnan?

Permalänk

Man blir sugen på att köpa en 550 och testa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Blir problemet för stort borde man väll kunna bränna av ledningsbanorna vid tillverkning strax efter man har bestämt modell för kärnan?

W0RD! Kan ju inte vara så svårt att förstöra en kärna med lite litografi!

Permalänk
Medlem

Hur är prestandan per krona jämfört med ett intelsystem om man nu låser upp alla kärnor så här?

Känns ju lite onödigt om man, trots upplåsning av alla kärnor, ändå blir slagen av ett intelsystem för samma peng. Annars är det ju sjukt intressant!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hur är prestandan per krona jämfört med ett intelsystem om man nu låser upp alla kärnor så här?

Känns ju lite onödigt om man, trots upplåsning av alla kärnor, ändå blir slagen av ett intelsystem för samma peng. Annars är det ju sjukt intressant!

Ger inte AMD redan bättre prestanda per krona utan att låsa upp någon kärna? Eller är det jag som ligger efter i utvecklingen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Ger inte AMD redan bättre prestanda per krona utan att låsa upp någon kärna? Eller är det jag som ligger efter i utvecklingen?

De har du rätt i. jag köper hellre en en fyrkärnig än låser upp en tvåkärnig processor. amd går ju minus nu :-).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Man måste räkna med att de låsta kärnorna kan vara instabila.

Var det inte en sån processortillverkning här tidigare? Som däri berättade att ett hav av utförliga tester bekräftade hurivida den fungerande eller inte.

Man kan nog räkna på fingrarna hur många som kommer lyckas med detta i långa loppet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Blir problemet för stort borde man väll kunna bränna av ledningsbanorna vid tillverkning strax efter man har bestämt modell för kärnan?

precis vad jag tänkte med, om man fysiskt förstör lite så kan de inte reaktivera. Eller om amd vill vara riktigt jävliga:
om man låser upp en kärna deaktiveras alla 4 kärnor, muhaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaxc
precis vad jag tänkte med, om man fysiskt förstör lite så kan de inte reaktivera. Eller om amd vill vara riktigt jävliga:
om man låser upp en kärna deaktiveras alla 4 kärnor, muhaha

AMD vet att man kan göra det och accepterar det. De kommer inte förstöra något med flit.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Kan de inte förstöra banorna till de inaktiverade kärnorna? eller det kanske är fårlångt gået i produktionsskedet att det ska gå att 'låsa' det på ett sådant vis då? kasnke bara att klippa pinnarna om det är några speciela till just varje kärna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
AMD vet att man kan göra det och accepterar det. De kommer inte förstöra något med flit.

Så länge inte försäljningen påverkas till det sämre så tror jag att vi inte kommer få se någon åtgärd.

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort skulle ni rekommendera om man ska testa detta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Vilket moderkort skulle ni rekommendera om man ska testa detta?

jag har nu köpt ett Gigabyte GA-790 ud4p och en Phenom 2 x3 720 ,jag har stält denna fråga nu i många forums trådar ,men ställer den även här . Ingen som vet om detta moderkort stödjer detta isåfall vore det ju guld värt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.