Återbetalning inkl frakt EU?

Permalänk
Medlem

Återbetalning inkl frakt EU?

Hej, jag har köpt en mobiltelefon från tyskland som jag skickat tillbaka. När när jag nu fått återbetalningen ser jag att jag endast fått tillbaka priset för själva mobilen utan att fraktkostnaden är inkluderad.

I Sverige är det ju så att det skall ingå och jag trodde det var samma i Tyskland (EU och allt det där...). Läser man på konsument europa får man intrycket att det inte skiljer sig men då tidsfristen att ångra sig skiljer sig åt kanske regler om återbetalning gör detsamma?

Någon som vet vad som gäller?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Du lär nog inte få frakten tillbaka, du kan alltid fråga men jag tvivlar det.

Permalänk
Medlem

Det är köparens lands lagar som gäller. Det betyder att du har samma rättigheter om du handlar från en tysk webaffär som en svensk. Men det jag inte tycker framgår är ifall det är ett ångrat köp eller en reklamation?

Är det ett ångerköp så står du för fraktkostnader, är det en reklamation och butiken har haft två lagningsförsök och sedan krediterar dig så ska de också stå för fraktkostnader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Det är köparens lands lagar som gäller. Det betyder att du har samma rättigheter om du handlar från en tysk webaffär som en svensk. Men det jag inte tycker framgår är ifall det är ett ångrat köp eller en reklamation?

Är det ett ångerköp så står du för fraktkostnader, är det en reklamation och butiken har haft två lagningsförsök och sedan krediterar dig så ska de också stå för fraktkostnader.

Nja, har du ångrat dig och skickar tillbaka något skall du stå
för frakten tillbaka. Säljaren skall betala tillbaka det kunden betalt d.v.s. varan samt frakt och ev.PF.

Det tror jag inte man får från Tyskland.

Lagen gäller i det land företaget finns och inte köparen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Det är köparens lands lagar som gäller.
Det betyder att du har samma rättigheter om du handlar från en tysk webaffär som en svensk. Men det jag inte tycker framgår är ifall det är ett ångrat köp eller en reklamation?

Är det ett ångerköp så står du för fraktkostnader, är det en reklamation och butiken har haft två lagningsförsök och sedan krediterar dig så ska de också stå för fraktkostnader.

Kanske var otydlig, det är ett ångrat köp och jag vill inte ha betalt för tillbakafrakten till säljaren utan kostnaden för frakten till mig.

Enligt konsumenteuropa gäller direktiv Direktiv 97/7/EG och i denna står det på samma sätt som i svenska distansköplagen (kap 2:14)

"När konsumenten utövar sin ångerrätt i enlighet med den här artikeln, skall leverantören
kostnadsfritt återbetala de belopp som konsumenten har betalat. Den enda kostnad som får läggas
på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka
tillbaka varan. Denna återbetalning skall göras snarast möjligt och i varje fall inom 30 dagar."

Jag antar därmed att jag skall få hela beloppet återbetalat.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen har det inte provats då de flesta inser att det är rimligt att de själva får stå får fraktkostnaderna både för försändelsen till sig och returen till företaget. De flesta företag är väldigt tydliga med att specificera frakten separat då denna i princip kan ses som en tjänst de förmedlar för annans räkning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Du har köpt följande:
1. Mobiltelefon (Vara)
2. Frakt till Sverige (Tjänst som nu är utförd)

Frakten är en tjänst som du fått utförd av fraktbolaget som du betalade i samband med att du köpte varan.

Citat:

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)
4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte
distansavtal om

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens
samtycke under ångerfristen.

När frakten påbörjades så hade du inte tagit emot varan ännu. Därför hade inte ångerrätten för varan ännu börjat gälla, när frakten är utförd så är tjänsten utförd i sin helhet och kan inte ångras.

Citat:

Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)
10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en
vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot
varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en
tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Du har ångrat köpet av mobiltelefonen som du fått tillbaka pengarna för. Frakten är redan utförd och ångerrätten gäller ej längre denna tjänst.