Permalänk

Köpa guld nu eller vänta?

Hej!

Funderar på att köpa på mig lite guldtackor..
Guld värdet har ju nästan dubblats på 10år..
Frågan är ska man köpa på säg lite nu eller vänta? (ifall om det kommer sjunka i värde?)

isf köper jag nog på mig runt 25 000:-

mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Varför?

Tjäna pengar efter 10år? Bättre att satsa på aktier isället, ger bättre avkastning.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Och mina fonder har gått 60-90% plus sedan 6 månader tillbaka Bättre att dubbla pengarna på 2-3 år än på 10

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Guld har generellt korrelerat omvänt med marknaden i stort, dvs när andra tillgångar går dåligt och i tider av finansiell kris stiger priset på guld och vice versa. Verkar oklokt att investera i guld mitt i rådande 'kris'.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Guld bör väl mer ses som ett säkerhet nu när sedelpressarna styr mot outforskat område, sen är det ju coolt att äga guld. Folk som går i guldköpar tankar har väl troligvis tillräckligt sund privateknomin att de kan avvara pengar till säkerhet såväl som för mer risktagande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
Guld har generellt korrelerat omvänt med marknaden i stort, dvs när andra tillgångar går dåligt och i tider av finansiell kris stiger priset på guld och vice versa. Verkar oklokt att investera i guld mitt i rådande 'kris'.

precis.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
Guld har generellt korrelerat omvänt med marknaden i stort, dvs när andra tillgångar går dåligt och i tider av finansiell kris stiger priset på guld och vice versa. Verkar oklokt att investera i guld mitt i rådande 'kris'.

Å andra sidan finns det en risk att Riksbankernas experiment med räntan och dessa gigantiska räddningspaket kommer visa sig i inflationen inom några år.

Det kan finnas ett värde att ha en del av sina sparade medel i fysiskt guld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och mina fonder har gått 60-90% plus sedan 6 månader tillbaka Bättre att dubbla pengarna på 2-3 år än på 10

Otroligt nog känner jag människor som har förlorat 50% på deras fonder de senaste 6-9 månaderna... Så det kan ju också vara så att många inte tjänar pengar på fonder/aktier när börsen rasar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Otroligt nog känner jag människor som har förlorat 50% på deras fonder de senaste 6-9 månaderna... Så det kan ju också vara så att många inte tjänar pengar på fonder/aktier när börsen rasar...

Förmodligen har dessa människor varit inaktiva/inte vetat vad man bör satsa på. Den lägsta tillväxten jag någonsin haft på fonder har varit runt 15% per år, då var jag inaktiv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Förmodligen har dessa människor varit inaktiva/inte vetat vad man bör satsa på. Den lägsta tillväxten jag någonsin haft på fonder har varit runt 15% per år, då var jag inaktiv.

Jo, självklart visste de inte vad de skulle satsa på. Hade de vetat vad de skulle satsa på så skulle de ju inte förlora pengar. Då skulle de ju lika gärna kunna livnära sig på det. Men med tanke på att det totala börsvärdet har minskat radikalt det senaste året kan man ju dra slutsatsen att de flesta kan inte ha tjänat pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Jo, självklart visste de inte vad de skulle satsa på. Hade de vetat vad de skulle satsa på så skulle de ju inte förlora pengar. Då skulle de ju lika gärna kunna livnära sig på det. Men med tanke på att det totala börsvärdet har minskat radikalt det senaste året kan man ju dra slutsatsen att de flesta kan inte ha tjänat pengar.

Ne, men det var ju ganska självklart att ryssland skulle bli en av vinnarna i år med tanke på att de backat otroligt mycket, och att de alltid hämtar sig avsevärt fortare än övriga världen. Detsamma gäller indien och kina Risken i dessa klassas ju som hög, men på sikt anser jag att risken för att gå back är i princip 0

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne, men det var ju ganska självklart att ryssland skulle bli en av vinnarna i år med tanke på att de backat otroligt mycket, och att de alltid hämtar sig avsevärt fortare än övriga världen. Detsamma gäller indien och kina Risken i dessa klassas ju som hög, men på sikt anser jag att risken för att gå back är i princip 0

Sen konkar fondjäveln och man får inte ut ett dyft (egen erfarenhet). Du kan ju inte satsa på indien eller kina och kallt räkna med att inte gå back. Grundinställningen måste väl ändå vara att pengarna är förlorade. All eventuell avkastning är sedan bara något av en bonus. Sitter man och resonerar som du är det lätt att man blir besviken...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Sen konkar fondjäveln och man får inte ut ett dyft (egen erfarenhet). Du kan ju inte satsa på indien eller kina och kallt räkna med att inte gå back. Grundinställningen måste väl ändå vara att pengarna är förlorade. All eventuell avkastning är sedan bara något av en bonus. Sitter man och resonerar som du är det lätt att man blir besviken...

Ne, tror knappast stora fonder över indien/kina konkar, crashar kanske. Men detta kommer de gå upp igen. Klart du kan räkna kallt med att gå plus, de KOMMER öka över tid. Ekonomisk teori säger det själv att länder som ligger efter oss andra i välfärd ökar snabbare, kommer inte ihåg vad Nationalekonomerna kallar fenomenet men det är rätt fastställt att de som tagit sig över industrialiseringströskeln (dvs inte de flesta afrikanska länderna) har extrem tillväxt. Så visst kan du räkna med att gå plus på lång tid. Kan gräva fram vad de kallar det i min gamla kurslitteratur om du vill.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne, tror knappast stora fonder över indien/kina konkar, crashar kanske. Men detta kommer de gå upp igen. Klart du kan räkna kallt med att gå plus, de KOMMER öka över tid. Ekonomisk teori säger det själv att länder som ligger efter oss andra i välfärd ökar snabbare, kommer inte ihåg vad Nationalekonomerna kallar fenomenet men det är rätt fastställt att de som tagit sig över industrialiseringströskeln (dvs inte de flesta afrikanska länderna) har extrem tillväxt. Så visst kan du räkna med att gå plus på lång tid. Kan gräva fram vad de kallar det i min gamla kurslitteratur om du vill.

Tro gör man i kyrkan. Jag torskade en brutal mängd pengar på en hedgefond som många rekommenderade och ingen kunde anta att det var något lurt med. Nej, det var inte Madoffs, men lite åt det hållet. Konkade pga likviditetsbrist samt att dess immateriella tillgångar ej kunde realiseras. Detta kan hända i princip vilken fond som helst, krävs bara att de har lite väl lite realiserbara tillgångar och att investerarna sedan flyr i en snabb takt.

Klart att börsen ökar över tid, men specifika fonder/aktier kan det ju gå åt helvete för. Så nej, du kan inte räkna med någonting, det är ett spel. Kom igen när du har tradeat i ett liv, så ska vi se om du fortfarande anser att man kan räkna med att alltid gå plus...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Tro gör man i kyrkan. Jag torskade en brutal mängd pengar på en hedgefond som många rekommenderade och ingen kunde anta att det var något lurt med. Nej, det var inte Madoffs, men lite åt det hållet. Konkade pga likviditetsbrist samt att dess immateriella tillgångar ej kunde realiseras. Detta kan hända i princip vilken fond som helst, krävs bara att de har lite väl lite realiserbara tillgångar och att investerarna sedan flyr i en snabb takt.

Klart att börsen ökar över tid, men specifika fonder/aktier kan det ju gå åt helvete för. Så nej, du kan inte räkna med någonting, det är ett spel. Kom igen när du har tradeat i ett liv, så ska vi se om du fortfarande anser att man kan räkna med att alltid gå plus...

Ne, har som sagt bara tradat några år Och det är högst osannolikt att hela fonder går back om du har relativt säkra. Nu senast körde jag handelsbankens Ryssland fond, upp 92% senaste 6 månaderna. Tillämpar man lite av det man lär sig i skolan och är intresserad och aktiv inom börsmarknaden kan man vara ganska säker på att tjäna en del. Dock har du ju rätt i att inget är 100%igt säkert.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Å andra sidan finns det en risk att Riksbankernas experiment med räntan och dessa gigantiska räddningspaket kommer visa sig i inflationen inom några år.

Det kan finnas ett värde att ha en del av sina sparade medel i fysiskt guld.

Det argumenterar jag inte emot, men av ursprungsposten från trådskaparen antog jag att ett eventuellt guldköp snarare var tänkt som ett 'klipp' med god avkastning än en lågrisk investering/hedge.

Derox: Har någon fond (olika BRIC-fonder) som ligger där också i häraden av 90% i år Ibland är det roligt att följa sina pengar! Synd bara att jag inte hann säkra allt innan dippen :/

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
Det argumenterar jag inte emot, men av ursprungsposten från trådskaparen antog jag att ett eventuellt guldköp snarare var tänkt som ett 'klipp' med god avkastning än en lågrisk investering/hedge.

Derox: Har någon fond (olika BRIC-fonder) som ligger där också i häraden av 90% i år Ibland är det roligt att följa sina pengar! Synd bara att jag inte hann säkra allt innan dippen :/

Synd bara att jag är student så jag behövde sätta undan tillräckligt för att klara mig från slutet av Maj till slutet av augusti utan pengar (började jobba sent juni så juli lönen är ju liten). Så det var 25 papp jag inte kunde investera, men men, sånt är livet. Ska faktiskt börja månadsspara nu tror jag, istället för att slösa bort alla pengar man får i lön och av csn

Sen tror jag för övrigt att det skall mycket till för att det inte skall vara mer lönsamt att investera pengarna i fonder (förutsatt att du vet vad man gör, och som oggan säger kan ju alltid något extremt oförutsett hända) även om man räknar på inflation.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Sen tror jag för övrigt att det skall mycket till för att det inte skall vara mer lönsamt att investera pengarna i fonder (förutsatt att du vet vad man gör, och som oggan säger kan ju alltid något extremt oförutsett hända) även om man räknar på inflation.

Alltså jag tror ingen tvekar på att om man vet vad man gör så går det att tjäna pengar på fonder. Men om någon går in och ställer denna fråga om guldtackor så tycker jag inte man bör anta att denna person är tillräckligt duktig för att kunna välja rätt fonder i denna ekonomiska kris. Det lär vara rätt många som bara köper några generiska fonder och sen inte går +90% utan kanske går back. Går man +90% på 6 månader så borde den fonden vara behäftad med ganska stor risk.

Permalänk
Medlem

Järn var förhållandevis lågt för bara några få månader sedan. Man skulle köpt sig några ton..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawHead
Det argumenterar jag inte emot, men av ursprungsposten från trådskaparen antog jag att ett eventuellt guldköp snarare var tänkt som ett 'klipp' med god avkastning än en lågrisk investering/hedge.

Derox: Har någon fond (olika BRIC-fonder) som ligger där också i häraden av 90% i år Ibland är det roligt att följa sina pengar! Synd bara att jag inte hann säkra allt innan dippen :/

Jag misstänkte det också

Fördelen med fysiskt guld är att man ej behöver betala vinstskatt (eller snarare, det är "frivilligt"). Certifikat och dylikt kan de alltid fiffla med, har du guldet hemma så sitter man säkert.