Intels processorplaner ett år framåt

Permalänk
Melding Plague

Intels processorplaner ett år framåt

En ny roadmap från Intel avslöjar tillverkarens processorplaner fram till tredje kvartalet 2010. Core i7 och i5 lever vidare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har aldrig förstått mig på det där med att "jag var först" och liknande...

Trevliga nyheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MomoSWE
första

Ja, då vet vi

OnT: Trevligt! Blir nog ett i5/i7 system i höst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ogillar skarpt, att Intel "måste" byte sockel, som man byter underkläder.

AMD har i det här fallet fattat något, med bakåtkompatibla grejer, am2/am3.

Men men, kanske bara jag som tycker det, vem vet.

/J

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem

Endast en i5 Quad processor på ett år?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker att den är ganska självklart att man byter sockel när man gör en ny arkitektur.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Tycker att den är ganska självklart att man byter sockel när man gör en ny arkitektur.

Varför?
Varken intel eller amd gör ju det varje gång? P4 och c2d är ju samma. Amds am3 fungerar på de flästa am2+ och det samma mellan am2+ o am2.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Tycker att den är ganska självklart att man byter sockel när man gör en ny arkitektur.

Tycker det är ganska självklart att man undviker att byta sockel så långt det bara går för att inte irritera sina kunder så de hugger en i ögonen med trubbiga blyertspennor.
Vad är det för stackare på SweC som får sitta och skriva nyheter klockan 2 på natten?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Ogillar skarpt, att Intel "måste" byte sockel, som man byter underkläder.

Så ofta är det väl ändå inte? Sockel 775 har vi haft sedan 2004; AM2 kom år 2006.

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt, ska bli väldans intressant med Lynnfield/Clarkfield och "turboläget" som dessa har, får se om det läget är säljknep eller prestandaskjuts

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så ofta är det väl ändå inte? Sockel 775 har vi haft sedan 2004; AM2 kom år 2006.

Core 2 Duo fungerade inte på gamla S775-moderkort, trots samma sockel.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

i7 920 är mainstream nu! Neeej! ^^

Permalänk
Medlem

Någon som har roadmap för processorer till bärbara datorer?

Permalänk

Hur kan i7 870 lägga sig i prestandasegmentet och 920 i mainstream segmentet?
920 är ju ett högre nummer än 870, alltså borde 920 vara bättre än 870.
Ingen logik i detta.

Permalänk
Medlem

Core i7 870 för 5000 kr?? Go AMD säger jag bara. Intels nuvarande dominerande ställning gör att dom tar ut överpriser som galningar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

"Först"-spam raderat och varning utdelad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Ogillar skarpt, att Intel "måste" byte sockel, som man byter underkläder.
AMD har i det här fallet fattat något, med bakåtkompatibla grejer, am2/am3.
Men men, kanske bara jag som tycker det, vem vet.
/J

Skönt att du inte har någon beslutsfattande post i en branch så beroende av utveckling som hårdvarubranchen.. Utvekling är ett krav för överlevnad och ibland krävs att man börjar om från scratch om man inte vill sluta som Mac med en sönderpatchad platform med noll stabilitet, en uppsjö av flaskhalsar men full bakåtkompabilitet. Jag vet vad jag hade valt.

För övrig var det intressant att plötsligt få sin rigg mainstreamklassad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryll3
Ogillar skarpt, att Intel "måste" byte sockel, som man byter underkläder.

Anledningen till att de byter sockel är ju att i7 och i5 är väldigt olika både jämfört med 775-CPUer och varandra.

775 har ingen inbyggd minneskontroller och har en FSB-länk till nordbryggan.
i7 har inbyggd minneskontroller och QPI-länk till nordbryggan.
i5 har inbyggd minneskontroller, inbyggd PCI-e kontroller, ingen nordbrygga och en fsb-länk till sydbryggan (var det väl?).

Tänk dig själv hur det skulle vara att göra en enda sockel kompatibel med ens två av dem...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

kommer core I7 920 i en 32nm version eller nan efterträdare till den med 32nm?

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghwomb
Någon som har roadmap för processorer till bärbara datorer?

http://gizmodo.com/5315613/roadmap-for-intels-first-nehalem+b...

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Skönt att du inte har någon beslutsfattande post i en branch så beroende av utveckling som hårdvarubranchen.. Utvekling är ett krav för överlevnad och ibland krävs att man börjar om från scratch om man inte vill sluta som Mac med en sönderpatchad platform med noll stabilitet, en uppsjö av flaskhalsar men full bakåtkompabilitet. Jag vet vad jag hade valt.

För övrig var det intressant att plötsligt få sin rigg mainstreamklassad

Det är ju Mac som har stabilitet, en PC däremot har ju inte en chans om man skall jämföra stabiliteten mot en Mac eller Linux maskin.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Det är ju Mac som har stabilitet, en PC däremot har ju inte en chans om man skall jämföra stabiliteten mot en Mac eller Linux maskin.

Linuxmaskiner är väl ofta PC?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
Linuxmaskiner är väl ofta PC?

Även Mac är PC, de har idag tom exakt samma hårdvara som en ordinär Intel-rigg. Det enda som är unikt är att de använder EFI istället för bios.

Och, nej, OSX är inte mer stabilt än Windows. Och definitivt inte mer stabilt än Linux/Unix.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Även Mac är PC, de har idag tom exakt samma hårdvara som en ordinär Intel-rigg. Det enda som är unikt är att de använder EFI istället för bios.

Och, nej, OSX är inte mer stabilt än Windows. Och definitivt inte mer stabilt än Linux/Unix.

Nej de har inte exact samma hårdvara, dehar
annat ram. Men annars är de inprincip samma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Även Mac är PC, de har idag tom exakt samma hårdvara som en ordinär Intel-rigg. Det enda som är unikt är att de använder EFI istället för bios.

Och, nej, OSX är inte mer stabilt än Windows. Och definitivt inte mer stabilt än Linux/Unix.

Haha självklart är OSx mer stabilt än Windows så har det varit i alla tider, stabilare än Linux/Unix finns ju inte.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Haha självklart är OSx mer stabilt än Windows så har det varit i alla tider, stabilare än Linux/Unix finns ju inte.

Antingen så backar du upp dina påståenden med källor eller så tycker jag att du kan vara tyst med sådana utlåtanden. Se sig.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

mac är ju unix doomfcooppfh(?).

jag hoppas amd kontrar med någon bättre proceesor än phenom II.

jag tycker de ska byta sockel för att får tri-channel mm, sen tycker man ändå att phenom II skulle kunna uppdateras med tex mer cache, högre fsb mm..

men när kommer bulldozer?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Haha självklart är OSx mer stabilt än Windows så har det varit i alla tider, stabilare än Linux/Unix finns ju inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Haha självklart är OSx mer stabilt än Windows så har det varit i alla tider, stabilare än Linux/Unix finns ju inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Nej de har inte exact samma hårdvara, dehar
annat ram. Men annars är de inprincip samma.

de har inte alls annat ram, utan det är mac pro som har server-minnen, men alla andra macar har vanliga minnen.

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein

men när kommer bulldozer?

Har jag fel eller handlade inte denna tråden om Intels roadmap? Iallafall skönt för de som känner sig stressade att köpa i7 920 de kan äntligen slappna av om nu detta stämmer!
Och som svar till citatet:
Bulldozer kommer någon gång 2011 har jag för mig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Anledningen till att de byter sockel är ju att i7 och i5 är väldigt olika både jämfört med 775-CPUer och varandra.

775 har ingen inbyggd minneskontroller och har en FSB-länk till nordbryggan.
i7 har inbyggd minneskontroller och QPI-länk till nordbryggan.
i5 har inbyggd minneskontroller, inbyggd PCI-e kontroller, ingen nordbrygga och en fsb-länk till sydbryggan (var det väl?).

Tänk dig själv hur det skulle vara att göra en enda sockel kompatibel med ens två av dem...

Säger inte att hårdvaran är dålig i sig självt. Utan mer det att företaget inte verkar veta vad dom vill för något, mer än tjäna pengar förstås, inge fel i det altså.

Nu är det åter igen så, att i5 en sockel, i7 en annan, ändå kommer dom prestera likvärdigt i många avseenden.

Men, stora men... man kommer bli tvungen att ha 2 st riggar för att få båda, även om det skiljer lite.

Nä, även om jag sitter på en intel-rigg just nu, så sympatiserar jag för stunden med amd.

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.