Anmäl Telias förköpskampanj (iPhone) till konsumentverket

Permalänk
Medlem

Anmäl Telias förköpskampanj (iPhone) till konsumentverket

är du en av de, som mig, som trots att du förköpte din iPhone 3GS nu måste vänta 3-5 veckor på att få din iPhone? (trots att de utlovata leverans vid release).

jag har skickat iväg en anmälan av deras kampanj till Konsumentverket och ni kan också göra det om ni känner er drabbade. Om ni också lider någon slags skada eller kostnad pga detta dröjsmål så bör ni kunna kräva skadestånd enligt 14 § konsumentköplagen. Jag kommer göra det då jag måste låsa upp min gamla Nokia N73 pga detta, kan inte vara utan en någorlunda modern mobil i upp till 5 veckor.

för er som vill anmäla Telias förköpskampanj till Konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gCategoryID=826

ni får gärna använda denna eller förbättra den samt sprida den till andra bloggar och webbsiter

jag kommer också att lägga upp detta på prisjakt om detta inlägg censoreras bort.

E-post skickad via Konsumentverkets webbplats

Hej jag vill anmäla Telias förköpskampanj för iPhone 3 GS. På deras butikssida så skrev de något liknande följande: "Slipp köerna vid release, förköp din telefon nu." Detta är enligt mig en tydlig antydan till att om man förköper en telefon så ska man få den kring release. Jag och många andra har fått denna uppfattning. De har ej heller antytt att något annat skulle gälla i det bekräftelsemail jag fick. Nu visar det sig att det har tagit emot lång långt mer förköp än vad de kunnat leverera telefoner till och jag (och många andra) sitter nu fast i en kö på 3-5 veckor för att få den telefon som vi enligt deras marknadsföring skulle få kring releasedatumet (31/7). Som ni kan se så är det en helt annan leveranstid än vad de lovat och som avtalats vid bokningen. De har inte någon gång under denna tid skicka ut information om att leveranstiden ändrats så man fått möjlighet att eventuellt avboka sin beställning och försöka få tag på telefonen någon annanstans.

Jag anser att de medvetet fortsatt ta emot förköp ända fram tills dagen innan release med meddelandet att om man förköper så får man telefonen kring release. Medvetet trots att de MÅSTE ha vetat om att de inte kunnat leverera utefter vad de utlovat, utan de har fortsatt med detta för att få så många kunder som möjligt och så många låsta 24-månadersabbonemang som möjligt. Att de inte gått ut med information om ändrad leveranstid så att konsumenter skulle kunnat avboka sina köp stärker detta påstående
De har alltså använt sig av: vilseledande reklam och annan marknadsföring, samt felaktig information efter köp/beställning.
De har också frångått den informationsplikt till kund vid ändrade förhållanden som är både praxis och sed vid köp.

Eftersom jag beställt på webshop så finns tyvärr inte den sidan jag beställde från kvar men jag bifogar lite länkar från officiella blogg och deras hemsida där de skriver om förköpet.
Viktigast är väl detta stycke: "Kl. 10.00 öppnas portarna till Telias förhandsköp av iPhone 3GS på telia.se och Telias butiker. Eftersom volymerna är små till Sverige så rekommenderas det att förhandsköpa nu om vill man verkligen ha en iPhone den 31 juli." (http://www.teliaiphoneblog.se/index.php?m=200907&paged=2)

"Om man köper via telia.se nu så skickas telefonerna den 31 juli. Vill man ha den 31 juli rekommederas att man går till en Telia butik och förköper den där. Vill man ha den 31 juli men inte vill ha förköpserbjudandet får man hålla tummarna att det finns telefoner kvar i Telias butiker. Annars kanske man får förbereda sig på att det tar ett par dagar."
(http://www.teliaiphoneblog.se/?p=197)

En cachad kopia av förköpssidan den 27/7:
http://209.85.129.132/search?q=cache:oM7a2...lient=firefox-a
Deras leveransvillkor:
"När du beställer via telia.se får du din Apple iPhone 3GS hemskickad fraktfritt. Vi börjar leverera i samband med lanseringen den 31 juli. Men då rusningen är stor och många vill köpa beräknas leveranstiden bli försenad med cirka en vecka.
Vi reserverar oss för eventuell försening i postgången."

Även andra medier har uppfattat telias kampanj som att man får telefonen vid release när man förhandsbeställer den:
http://www.idg.se/2.1085/1.238725
"Sedan klockan 10:00 i dag går det att förhandsbeställa iPhone 3GS från Telia. Leverans kommer att ske den 31 juli."

http://pici.se/pictures/EmTPKmRHL.jpg
http://pici.se/pictures/MawbCxLmF.jpg

Permalänk
Medlem

Du tror inte det är så enkelt att fler beställde än antalet telefoner de fick?

Så Apple fungerar, skickar ut litet antal för att öka efterfrågan

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Men vilket gnäll, jag är fullständigt övertygad om att det nånstans när du beställde stod att de reserverade sig för senare leveranstid.

Du är inte den första och inte den sista som fått vänta på leveranser av en förbeställd vara. Så är livet och inget som företagen blir fällda för.

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte måste betala för ett abonnemang jag inte kan utnyttja så gör det mig inget om jag måste vänta några veckor. Har en bra telefon sedan tidigare så jag överlever

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Knappast telias fel att apple leverar för lite telefoner, dom hade väl inte räknat med att så många kanske skulle köpa en direkt.

Permalänk

Typiskt Sverige det här, ta emot en hel massa förhandsbeställningar som man inte kan levera [direkt]. I de flesta andra land (iallafall alla de jag bott i) tar man förhandsbeställningar upp till det antal produkter man själv har på ingång, därefter stoppar man förhandsförsäljningen och/eller uppdaterar sin kundinformation att ge ett nytt leveransdatum - mao, man säljer [ytterst sällan] mer produkter än man kan levera.

Detta gäller speciellt vid "storsäljare" vilket en vilken som helst iPhone är.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Knappast telias fel att apple leverar för lite telefoner, dom hade väl inte räknat med att så många kanske skulle köpa en direkt.

Då skulle telia tagit reda på hur många telefoner de verkligen skulle få in och begränsa antalet förbeställningar.

En fråga: Vilka förbeställare fick sina iFånar? Var de dem som först förbeställde eller berodde det på ngt annat?

Permalänk
Medlem

Telia kan inte ta reda på det ingen kan ta reda på....
Apple levererar som de vill, och de gör det dåligt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Klart, om det verkligen var Apple som inte leverade vad som var beställt så är det inte Telias fel, dock har jag väldigt svårt att tro de har lovat 10000 telefoner till Telia och sedan bara leverat 5000 (siffror tagna helt ur luften då jag inte har någon aning om hur många Telias inköpare har beställt från första batchen).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är telias egen förklaring?

Permalänk

Försäljningen har tagit oss med storm i form av ett fantastiskt kundintresse. Helst av allt hade vi velat förse alla med telefoner på en gång och vi beklagar väntetiden. Nya telefoner kommer de närmaste veckorna och vi betar av de köer som finns allt eftersom så att alla våra kunder ska kunna få sina telefoner så snabbt som möjligt. När vi startade vår förhandsförsäljning på www.telia.se den 17 juli informerade vi om att telefonerna skulle börja levereras vid försäljningsstart men när vi såg det enorma intresset ändrade vi omgående leveranstiden till tre veckor. Vi gör allt vi kan för att alla ska få sina telefoner så fort det bara går.
Med vänlig hälsning
Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Att efterfrågan överstiger tillgången kan man förstå, och det är väl inte hela världen att vänta på en mobiltelefon. Visst, surt med bristen på information, det hade inte skadat om Telia meddelat förköpskunder via mejl hur leveransprognosen såg ut, så att nissar som måste ha det senaste bums kunnat köa hela natten. Inte hela världen dock.

Vad som däremot inte är acceptabelt är hanteringen av abonnemang. Telia har skyndsamt porterat mobilnummer från andra operatörer, trots att man varit medvetna om att leveranstiden ligger långt efter porteringsdatumet.

Med andra ord kan man sitta med ett Telia-SIM och en mobiltelefon låst till annan operatör, och allt Telia säger är "låna en mobil av en kompis då".

Permalänk
Sötast

Inte alltid man skriver detta på swec men:

BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHHHHHHHHH

Är du arbetslös eller?

Välkommen till verkligheten, lycka till med ditt klagomål till konsumentverket.

Permalänk
Medlem

Riktigt I-landsproblem Det är ju inte så att man blir lurad på någon produkt och blir ståendes utan eller liknande..

Sen så skulle jag tro att telia som alla andra företag i avtalet skyddar sig mot leveransförseningar, det är praxis så man har nog inte så mycket att hämta egentligen. Låter tyvärr mest som att TS är en riktig grinolle och behöver ett piller, ett chill-pill.

Om alla skulle börja raljera på detta vis så fort någonting oförutsett sker hos ett större företag så skulle vi drunkna i gnäll. Tur att dom flesta människor lever intressantare liv så folk inte har tid att kluddra ihop en massa joller

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Avstängd

Undrar vad det är för mentalitet bland iPHONE användare (inte alla)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

visst blir man lite ledsen när man får sitta och vänta på sin lilla gódsak. Men är det inte som ovan nämnt ett Ilands-problem?

iPhone Shuffle. Call your friends at random

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
iPhone Shuffle. Call your friends at random

Rofl på den

Permalänk
Medlem

Du borde ju ha förstått att att det skulle bli så här. Förköpte du första dagen det blev tillgängligt för det är endast då man har bra chans att få en. Ungefär som alla idiotkunder på mitt gamla jobb som förbokade konsoller och spel dagen innan release och trodde att dom var garanterade en då.

För övrigt står det ju att dom reserverar sig för längre leveranstid så du är bara en liten gnällig fjant. Läs villkoren nästa gång

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd

Hehe, iPHONE iLANDproblem

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Inte alltid man skriver detta på swec men:

BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHHHHHHHHH

Är du arbetslös eller?

Välkommen till verkligheten, lycka till med ditt klagomål till konsumentverket.

+1

Och som det har skrivits, inte gnällde när wii och PS3 kom, Kom igen det är en TELEFON....

Tagga ner gå ut i solen och vänta som alla andra...

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Re: Anmäl Telias förköpskampanj (iPhone) till konsumentverket

Haha vad löjlig du är. Konsumentverket? Haha.

Want some cheese with that whine?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Avstängd

Re: Anmäl Telias förköpskampanj (iPhone) till konsumentverket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dammskog
är du en av de, som mig, som trots att du förköpte din iPhone 3GS nu måste vänta 3-5 veckor på att få din iPhone? (trots att de utlovata leverans vid release).

jag har skickat iväg en anmälan av deras kampanj till Konsumentverket och ni kan också göra det om ni känner er drabbade. Om ni också lider någon slags skada eller kostnad pga detta dröjsmål så bör ni kunna kräva skadestånd enligt 14 § konsumentköplagen. Jag kommer göra det då jag måste låsa upp min gamla Nokia N73 pga detta, kan inte vara utan en någorlunda modern mobil i upp till 5 veckor.

för er som vill anmäla Telias förköpskampanj till Konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...gCategoryID=826

ni får gärna använda denna eller förbättra den samt sprida den till andra bloggar och webbsiter

jag kommer också att lägga upp detta på prisjakt om detta inlägg censoreras bort.

E-post skickad via Konsumentverkets webbplats

Hej jag vill anmäla Telias förköpskampanj för iPhone 3 GS. På deras butikssida så skrev de något liknande följande: "Slipp köerna vid release, förköp din telefon nu." Detta är enligt mig en tydlig antydan till att om man förköper en telefon så ska man få den kring release. Jag och många andra har fått denna uppfattning. De har ej heller antytt att något annat skulle gälla i det bekräftelsemail jag fick. Nu visar det sig att det har tagit emot lång långt mer förköp än vad de kunnat leverera telefoner till och jag (och många andra) sitter nu fast i en kö på 3-5 veckor för att få den telefon som vi enligt deras marknadsföring skulle få kring releasedatumet (31/7). Som ni kan se så är det en helt annan leveranstid än vad de lovat och som avtalats vid bokningen. De har inte någon gång under denna tid skicka ut information om att leveranstiden ändrats så man fått möjlighet att eventuellt avboka sin beställning och försöka få tag på telefonen någon annanstans.

Jag anser att de medvetet fortsatt ta emot förköp ända fram tills dagen innan release med meddelandet att om man förköper så får man telefonen kring release. Medvetet trots att de MÅSTE ha vetat om att de inte kunnat leverera utefter vad de utlovat, utan de har fortsatt med detta för att få så många kunder som möjligt och så många låsta 24-månadersabbonemang som möjligt. Att de inte gått ut med information om ändrad leveranstid så att konsumenter skulle kunnat avboka sina köp stärker detta påstående
De har alltså använt sig av: vilseledande reklam och annan marknadsföring, samt felaktig information efter köp/beställning.
De har också frångått den informationsplikt till kund vid ändrade förhållanden som är både praxis och sed vid köp.

Eftersom jag beställt på webshop så finns tyvärr inte den sidan jag beställde från kvar men jag bifogar lite länkar från officiella blogg och deras hemsida där de skriver om förköpet.
Viktigast är väl detta stycke: "Kl. 10.00 öppnas portarna till Telias förhandsköp av iPhone 3GS på telia.se och Telias butiker. Eftersom volymerna är små till Sverige så rekommenderas det att förhandsköpa nu om vill man verkligen ha en iPhone den 31 juli." (http://www.teliaiphoneblog.se/index.php?m=200907&paged=2)

"Om man köper via telia.se nu så skickas telefonerna den 31 juli. Vill man ha den 31 juli rekommederas att man går till en Telia butik och förköper den där. Vill man ha den 31 juli men inte vill ha förköpserbjudandet får man hålla tummarna att det finns telefoner kvar i Telias butiker. Annars kanske man får förbereda sig på att det tar ett par dagar."
(http://www.teliaiphoneblog.se/?p=197)

En cachad kopia av förköpssidan den 27/7:
http://209.85.129.132/search?q=cache:oM7a2...lient=firefox-a
Deras leveransvillkor:
"När du beställer via telia.se får du din Apple iPhone 3GS hemskickad fraktfritt. Vi börjar leverera i samband med lanseringen den 31 juli. Men då rusningen är stor och många vill köpa beräknas leveranstiden bli försenad med cirka en vecka.
Vi reserverar oss för eventuell försening i postgången."

Även andra medier har uppfattat telias kampanj som att man får telefonen vid release när man förhandsbeställer den:
http://www.idg.se/2.1085/1.238725
"Sedan klockan 10:00 i dag går det att förhandsbeställa iPhone 3GS från Telia. Leverans kommer att ske den 31 juli."

http://pici.se/pictures/EmTPKmRHL.jpg
http://pici.se/pictures/MawbCxLmF.jpg

Och vad tror du att du ska få ut av detta? fan ska man gå och anmäla allt som blir försenat eller? det stod nog på sida om du hade läst ordentligt att dom reserverar sig för eventuella fel...

Fan SweC handlar inte så mycket om datorer längre, bara en massa Fjortisar som klagar så fort det inte går som dom vill....

Väx och, kan inte säga mer en välkommen till verkligheten!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]