Intels sexkärniga värsting testad

Permalänk
Melding Plague

Intels sexkärniga värsting testad

Intels kommande värstingprocessor Gulftown finns i verkligheten. Ett fungerande exemplar har dessutom prestandatestats i wPrime.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Noob Intel.
Sun har haft 8 kärniga processorer med 64 threads i flera år nu...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Noob Intel.
Sun har haft 8 kärniga processorer med 64 threads i flera år nu...

8 kärnor, 64 trådar, och inte en bråkdel så bra som intels 6 kärniga kommer vara. När Sun's 8 kärniga kom ut (2005?) så jämfördes dom ha ungefär nästan lika bra prestanda som Intels Xeon/AMD's Opteron dåvarande server processorer.

Permalänk

och den vanlige svensken som INTE har något CAD/Ritprogram och winrar installerat, kör hårt med endast två kärnor...lol...varav han maxar en av dem....

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GambitSWE
och den vanlige svensken som INTE har något CAD/Ritprogram och winrar installerat, kör hårt med endast två kärnor...lol...varav han maxar en av dem....

Helt korrekt men inte direkt svenskens fel att hans program är inte skrivna för för att användas i multi cpu miljöer. Dessa begränsningar är egentligen relativt enkla att överkomma jämnfört med att ta fram en ny processor. Dessa begränsningar ska nog inte heller stå i vägen för utvecklingen. Fler och fler program kommer specifikt till 64-bits OS och fler och fler program kommer med stöd för flera kärnor.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

jag gillar att de kör med 24 GB minne också. lär behövas när man räknar primtal.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

"Nu har en välkänd profil på Xtreme Systems forum fått tag på två stycken Gulftown och byggt en dator med processorerna. Resultatet är ett system med hela 12 kärnor, vilket innebär totalt 24 trådar med hyperthreading aktiverat."

Har ni skrivit fel eller menar ni att dom har haft 2 processorer på samma moderkort. För en Gulftown har väll 6kärnor och 12 virtuella med HT. Såg inte att det stog nått om det på xtremesystems eller missa jag det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w4nt3n
"Nu har en välkänd profil på Xtreme Systems forum fått tag på två stycken Gulftown och byggt en dator med processorerna. Resultatet är ett system med hela 12 kärnor, vilket innebär totalt 24 trådar med hyperthreading aktiverat."

Har ni skrivit fel eller menar ni att dom har haft 2 processorer på samma moderkort. För en Gulftown har väll 6kärnor och 12 virtuella med HT. Såg inte att det stog nått om det på xtremesystems eller missa jag det?

Ja, skrev dem nåt annat?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w4nt3n
Har ni skrivit fel eller menar ni att dom har haft 2 processorer på samma moderkort. För en Gulftown har väll 6kärnor och 12 virtuella med HT. Såg inte att det stog nått om det på xtremesystems eller missa jag det?

Så menar de. 2*6*2 = 24

Permalänk
Medlem

Kanske blir dags att byta upp sig igen då

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag som inte kolla ordentligt, det var 2 processorer börjar bli lite trött tror jag :D.

Permalänk

Är denna baserad på samma som Xeon 7400-serien?
Den kör 6 kärnor fast den har väl funnits snart ett år.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Är denna baserad på samma som Xeon 7400-serien?

Nej, dessa är baserade på nehalem.

Permalänk
Avstängd

Då är det bara o vänta på amd då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Noob Intel.
Sun har haft 8 kärniga processorer med 64 threads i flera år nu...

ja ha

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Helt korrekt men inte direkt svenskens fel att hans program är inte skrivna för för att användas i multi cpu miljöer. Dessa begränsningar är egentligen relativt enkla att överkomma jämnfört med att ta fram en ny processor. Dessa begränsningar ska nog inte heller stå i vägen för utvecklingen. Fler och fler program kommer specifikt till 64-bits OS och fler och fler program kommer med stöd för flera kärnor.

vad skönt att det äntligen är trivialt att paralellisera program...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagoxo
vad skönt att det äntligen är trivialt att paralellisera program...

Nu får du nog utveckla en aning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Då är det bara o vänta på amd då!

Ja, bara och vänta på att AMD ska dra Intel inför domstol och påstå att Intel kör med ojuste knep typ nya produkter på marknaden.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Då är det bara o vänta på amd då!

6-kärniga Opterons har funnits ett tag nu.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Då är det bara o vänta på amd då!

AMD har iofs en sexkärnig processor också.

Äsch, P1nGviN hann visst före...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
6-kärniga Opterons har funnits ett tag nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
AMD har iofs en sexkärnig processor också.

Äsch, P1nGviN hann visst före...

men det är ju en server processor. gulftown är ju inte meningen att det ska vara en serverprocessor? eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagoxo
vad skönt att det äntligen är trivialt att paralellisera program...

Jämnfört med att utveckling av prcessorer... Du kanske ska läsa en hel mening och inte enstaka ord innan du börjar få för dig saker som inte står.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Varför känner CPU-Z av att det är en gulftown men inte core i9? Står ju core i7 på bilden.

Permalänk
Medlem

Seriöst? Vilken nolla betalar 10000:- för en processor?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagoxo
vad skönt att det äntligen är trivialt att paralellisera program...

Haha! Så bra comeback! Ja visst är det skönt att det idag är enkelt, programerarna har gått ifrån de linjära algoritmerna, eller för den delen löst det här med dubbelbuffer... (Nä, jag är bara lekman, men lite har jag läst då intresset finns)

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Seriöst? Vilken nolla betalar 10000:- för en processor?

Det beror ju helt på vad man prioriterar och vad man har för yrke/intäkter. 10k är ju inte så mycket egentligen då du köper bilar för flera hundra tusen när du kan spara många många 10000 om året på att ta bussen.. handlar helt om prioriteringar och när man då kollar i det stora hela så är 10000kr på en processor en spott i havet...

Permalänk
Medlem

ja inte är det till spel väl till 3d rending å sånt kan man säkert ha nytta av den, fan dom flesta spel idag drar knappt nytta av dual core ens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Seriöst? Vilken nolla betalar 10000:- för en processor?

Någon VD, toppolitiker eller en random landshövding hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Seriöst? Vilken nolla betalar 10000:- för en processor?

Tillräckligt många för att utveckling och tillverkning av processorn ska gå med vinst.

Men processorn i detta testet är väll Xeon versionen?

6kärniga i sig har funnits ute på marknaden ett tag.