Två gigabyte på HD 4890 från Powercolor

Permalänk
Melding Plague

Två gigabyte på HD 4890 från Powercolor

Grafikkortsillverkarna fortsätter att fila på sina modeller. Sist ut är ett Radeon HD 4890 från Powercolor med hela två gigabyte grafikminne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 2 gb minne.

Men lite trisst att den tar upp två kortplattser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Trevligt med 2 gb minne.

Men lite trisst att den tar upp två kortplattser.

Jo, fast för folk som mig så är det bara bekvämt, då jag bara använder ett kort... Bara det inte låter för mycket.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Aha, ett grafikkort som är GTA IV anpassat.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Finns ju redan HD4890 2GB fast från Sapphire då, fick mitt för en vecka sen
Tyst för det mesta.. Och använder lite över 1,5 GB i GTA IV

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Finns ju redan HD4890 2GB fast från Sapphire då, fick mitt för en vecka sen
Tyst för det mesta.. Och använder lite över 1,5 GB i GTA IV

Seriöst? Hur dålig är spelets kodning egentligen? Hur fungerar det på konsoler med totalt max 512MB minne?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

kolla grafikskillnaden på PC och på XBOX i GTA så ser du varför den vill ha minne..

EX: till 360 så är skuggorna suddiga nå så jävulskt och till PC ser de ut som skuggor. på 360 så är allt som är 20m+ bort suddigt.. till PC kan du ställa djupet som du vill..

där är den största skillnaden i detta spel för mig iaf.. så mkt snyggare till PC men dock fan så mkt buggigare..

Permalänk
Medlem

Hur driftsäkra är Powercolors kort? Har fått för mig att det är riktiga sunkkort, det kanske inte stämmer alls.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StRANGER
Hur driftsäkra är Powercolors kort? Har fått för mig att det är riktiga sunkkort, det kanske inte stämmer alls.

Vet inte statik i överlag men jag hade i alla fall problem med 2st Powercolor 4830.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kan bara säga vad jag själv erfart med mitt powercolor 4870 x2; helt problemfritt, haft det i snart ett halvår ungefär. I grund och botten är väl alla kort i princip likadana bara olika klistermärken? rätta mig om jag har fel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taewtf
Kan bara säga vad jag själv erfart med mitt powercolor 4870 x2; helt problemfritt, haft det i snart ett halvår ungefär. I grund och botten är väl alla kort i princip likadana bara olika klistermärken? rätta mig om jag har fel

Olika tillverkar har ju olika komponenter, typ kondningar, motstånd osv. Bättre komponenter == längre livslängd, prestanda och stabilitet?

Rätta mig om jag har fel :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Aha, ett grafikkort som är GTA IV anpassat.

Va? Hur kan det vara gta 4 anpassat? Ta bara bort restrictionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Va? Hur kan det vara gta 4 anpassat? Ta bara bort restrictionen.

Inte alla som hänger på GTAForums

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StRANGER
Inte alla som hänger på GTAForums

Nej, det är ju inte det. Tar man bort restriktionen ser man bara till att grafikkortet får dumpa texturer för att kunna ladda in nya vilket resulterar i att modeller och texturer inte laddas som de ska och man får grafikproblem. Det mest uppenbara är att LOD modeller kommer upp precis framför en.

GTA IV behöver enorma mängder grafikminne för att fungera ordentligt på höga inställningar.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Vet inte statik i överlag men jag hade i alla fall problem med 2st Powercolor 4830.

Har själv en Powercolor PCS+ 4870 1 gig med samma kylningsystem från zerotherm. Kortet är rock solid performer t.om. har jag ökat volt spänning i bioset med ATI traytools utan problem. Fungera fel fritt!! Bara att den zerotherm fläkt trotts att den kyla väldigt bra är den också väldigt hög jludd och irriterande @ 100%

Men jag har fixat den med en enkelt modd.

Kan väl tänka mig att köpa en 4890 2gig!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

För dom som är nyfikna så ser GTA ut såhär med allt på max och 2560x1600 upplösning.. Ca 25-30 fps med dom här inställningarna så jag brukar köra i 1920x1200, då känns det bättre.

Tycker f.ö ändå att skuggarna ser fula ut..

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Hjälpsam

Hur mäter ni använt videominne, är det via Rivatuner?
Och fungerar det även under Vista?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hur mäter ni använt videominne, är det via Rivatuner?
Och fungerar det även under Vista?

Dom mäter i spelet, kolla prints i inlägget över ditt.

Jag är snuskigt sugen på nya GTA men datorn klarar inte något nytt så det känns lönlöst om man inte kan spela på någolunda hög grafik och ny dator för flera tusen har jag inte råd med på ett tag :/

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Dom mäter i spelet, kolla prints i inlägget över ditt.

Jag är snuskigt sugen på nya GTA men datorn klarar inte något nytt så det känns lönlöst om man inte kan spela på någolunda hög grafik och ny dator för flera tusen har jag inte råd med på ett tag :/

Aha! trodde att det bara var bilder från spelet för att visa hur det såg ut.
Tevlig funktion i alla fall, även om minneskraven är höga, undrar om dom räknat med texturkomprissionen när dom beräknar minnesåtgången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tre vatten kylda sånna hade inte suttit fel.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Seriöst? Hur dålig är spelets kodning egentligen? Hur fungerar det på konsoler med totalt max 512MB minne?

skitdålig, sen är drawing distance kortare på konsoll och det är typ bara drawing distance och texturer som kostar minne.

Permalänk

Jag har också ett Powercolor PCS+ 4870 1 gig med en likadan zerothermkylare, fast i mitt tycke så väsnas kortet alldeles för mycket och då redan vid lägsta varvtal vilket från fabrik är ställt till 63%. Detta pga att kortet inte var stabilt i det fabriksöverklockade utförandet som det initialt levererades i. Så Powercolor klockade ner kortet till en blygsammare överklockning samt ökade upp lägsta varvtal...för att sedan skicka ut det på marknaden igen som om inget hade hänt/förändrats...Hepp!

Jag skulle se mig om efter ett kort med en annan kylkonstruktion, förslagsvis ett som blåser ut den varma luften ur chassit ist för att vispa runt värmen inuti burken.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 80 GB Intel G2 SSD, 320 GB HDD, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Nej, det är ju inte det. Tar man bort restriktionen ser man bara till att grafikkortet får dumpa texturer för att kunna ladda in nya vilket resulterar i att modeller och texturer inte laddas som de ska och man får grafikproblem. Det mest uppenbara är att LOD modeller kommer upp precis framför en.

GTA IV behöver enorma mängder grafikminne för att fungera ordentligt på höga inställningar.

Jag spelar Gta 4 på i 3870x1024 med ett gtx 295 som använder 896mb.

Jag har inga texture pops. Skulle vara jävligt konstigt att gta 4 är det första spelet i världen som får så otroliga resultat från med minne.

Eller så är det kanske för att jag har bra saker i övrigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Finns ju redan HD4890 2GB fast från Sapphire då, fick mitt för en vecka sen
Tyst för det mesta.. Och använder lite över 1,5 GB i GTA IV

hehe rejält med minne, men du kör ju hög uplösning så inte så konstigt
jag kör i 1680x1050 o använder enligt inbyga mätaren ca 400mb med allt förutom texturer på högsta

hatar folk med dåliga dator som försöker köra höga instälningar, får min dator o lagga när jag kommer nära dom i mp när jag kör texturer på högsta med

är det inte dax för tilverkarna o göra 2g kort som standard?
viserligen bara gta som använder mkt men endå, man kanske kan joxa till nåt så man kan använda grafik kortets minne till nåt liknande ram disk

2st 4890 1ghz gpu o 2g minne borde presterar riktigt bra, synd att det snart kommer nyt bara

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka

hatar folk med dåliga dator som försöker köra höga instälningar, får min dator o lagga när jag kommer nära dom i mp när jag kör texturer på högsta med

Hur kan andras datorer/grafikkort få din dator att lagga?

Permalänk
Medlem

Hoppas Sapphire släpper ett sådant här kort. Jag gillar sapphire, dom har aldrig strulat för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur mkt minne får man per kärna om man kör detta kort med 2gig o ett annat 4890 med 1gig i crossfire

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Hur kan andras datorer/grafikkort få din dator att lagga?

om dom kör för höga instälningar så deras tadorer laggar i mp, så laggar alla andras också, när man är nära dom, skulle tro att gta försöker synka o då inte kan snaba upp den slöa datorn, så slöar den ner alla andras

i sp kan jag köra allt på högsta utan lag, o också om det inte är nån annan som laggar i mp

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
För dom som är nyfikna så ser GTA ut såhär med allt på max och 2560x1600 upplösning.. Ca 25-30 fps med dom här inställningarna så jag brukar köra i 1920x1200, då känns det bättre.

Tycker f.ö ändå att skuggarna ser fula ut..

http://img10.imageshack.us/img10/6376/gta2e.th.jpg
http://img31.imageshack.us/img31/8180/gta1w.th.jpg

Går att stänga av skuggorna med senaste patchen, alternativt köra med lägsta på Shadow Density och Definition Off för att få lite snyggare skuggor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
http://www.bryggforum.com/
Rekommenderas starkt!

http://www.bryggforum.com/ är nedlagd.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StRANGER
Hur driftsäkra är Powercolors kort? Har fått för mig att det är riktiga sunkkort, det kanske inte stämmer alls.

Finns skit hos alla tillverkare, har bara haft Powercolor sen Voodoo2 tiden, men visst har jag haft problem med 3 av korten men inte väljer jag någon annan för det.
Första felet var med just Voodoo kortet, fick lite röda prickar mm på skärmen med detta fixades med kylare OCH fläkt på en av chippen, andra var otroligt nog nästa kort = TNT2 M64 32MB, kylaren trilla av när jag hade överklockat kärnan till hisnande 185MHz från sketna 125MHz... men den överlevde, fick skruva på en riktig kylare då originalet var tejpad.

Sista kortet jag hade problem med var Radeon 9800PRO, "molex" kontakten som gav extra kräm fick en bränd 12V stift och datorn ville inte riktigt starta, lödde om ett nytt kontakt och den fungera igen.

Alla mina Powercolor fungerar fortfarande idag, 3st Voodoo2 12MB(eVIL King som den hette), TNT2, GF3, 9800PRO och HD4850.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.