3 dagar gammal dator och nu extrem varm, tips?

Permalänk
Medlem

3 dagar gammal dator och nu extrem varm, tips?

Vad är det som är så jävla varm i datorn? Datorn är ny, 3 dagar typ . byggde själv den . kanske är det nåt som jag har gjort fel? Lite skumt är att . den stannar på 80 grader. spelar ingen roll hur länge jag har datorn på. Har datorn stått hela natten, och jag sätter på datorn och kollar med "speedfan" så är det 79 grader på en gång. för att sen gå upp 1 grad och stanna där.

Har dessutom kollat i några program och alla säger att det är nåt som är 80 C

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5d2009125757P0eb0

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ba200911952PMa679

Provade programet Sisoftware sandra" Tryckte på ikonen "moderkort. får upp detta.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=5f200920243PMbe95

Misstänkter att det kanske är grafikkortet, men kollar jag i "Controll centrer" så är kortet 57 C.

Cpu: Amd Phenon II
Moderkort: Gigabyte "GA-MA770-UD3
Grafikkort PowerColor Radeon HD4890 Plus 1GB

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Avstängd

Har du testat nåt annat program eller gått in i BIOS om tempen är lika hög där?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Är de inte de moderkortet som har problem med en varm northbridge?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Är de inte de moderkortet som har problem med en varm northbridge?

hmm verkar tydligen som moderkortet har problem med värmen : (

vart på moderkortet sitter northbridge? http://i.frazpc.pl/pliki/2002/auto/1235781342216997.jpg

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Har samma och nordbryggan ligger på 81 grader.. läste i något foruminlägg här på sweclockers att den klarar 85 grader enligt gigabyte. Inet sa också att det inte var något att oroa sig för. Vet dock inte riktigt vilken kylfläns som är southbridge respektive northbridge.

EDIT: det borde stå i manualen

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utter91
Har samma och nordbryggan ligger på 81 grader.. läste i något foruminlägg här på sweclockers att den klarar 85 grader enligt gigabyte. Inet sa också att det inte var något att oroa sig för. Vet dock inte riktigt vilken kylfläns som är southbridge respektive northbridge.

EDIT: det borde stå i manualen

prova byta kylpasta på båda bryggorna se om nåt händer prova sätta en liten fläkt på nordbryggan se om det blir en förändring.

Permalänk
Medlem

northbridge ska vara den kylflänsen som sitter närmast processorn i detta fallet flänsen som det står GIGABYTE på: http://i.frazpc.pl/pliki/2002/auto/1235781342216997.jpg

Testa och känn lite försiktig på nordbryggan när systemet är i drift för att bekräfta att det är nordbryggan som är så varm.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
northbridge ska vara den kylflänsen som sitter närmast processorn i detta fallet flänsen som det står GIGABYTE på: http://i.frazpc.pl/pliki/2002/auto/1235781342216997.jpg

Testa och känn lite försiktig på nordbryggan när systemet är i drift för att bekräfta att det är nordbryggan som är så varm.

Jo gjorde det . och den var varm som fan. ska man ta bort den feta loggan "gigabyte" och sätta dit en fläkt?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Avstängd

Nej, du måste byta kylaren.

En sådanhär bör du installera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257781

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Har samma modell fast DS3. Den blir också skitvarm men har inte märkt några problem.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Har samma kylare på min. Se så du inte stött till den när du sattit i processorn och des fläkt. Den sitter så förbannat dåligt två "skruvar" elelr rättare sagt två plast "nitar" med fjädrar på som ska trycka den mot moderkortet totalt värdelöst för de fjädrarna skapar inget tryck och räcker att man stöter till den en gång så får man problem.

Puss o kram

EDIT: Var inne och pillade lite och ja... min är lika varm 79 grader. Okey om moderkortet klarar det som någon tidigare sa men märker att den värmer upp hela datorn... får hitta en lösning jag med....

Visa signatur

Signatur raderad. Max fem rader i fast bredd. Läs reglerna. Signaturens gamla innehåll skickat till användaren via pm. /GAPa

Permalänk
Medlem

Jag har brännt ett sånt moderkort... höjde multipliern på mitt dåvarande kort och då lät det pzzzzt krrrtttzzz POFF... Svart rök komm upp ur topfläkten på mitt chassie, luktade skummt

Gick på garanti dock för multipliern har ju inget med moderkortet att göra--- har med CPU att göra

Det Gigabyte kortet jag har nu e så kallt, coool

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

okey kära vänner drog iväg ett mail till gigabyte för intressets skull och fick detta svaret.

Question : Hi!
I have a problem with my temperature on my northbridge. Its 80 degree celsius. Bigest problem is that it is heating up my whole computer I have to run the computer with an open chassi to get the temp down on the rest of the computer but my northbridge is still at 79 - 80 degree celsius. Is there any way to fix this?

Best Regards
Dennis

Answer : Hi Dennis,

This temperature is normal for the 770 chipset. However to reduce the temperature a little bit you can try remove the NB cooler, remove the old cooling compound and replace it with a high performance compound like Arctic Silver. This may reduce the NB temperature with some degrees.

You can also try improve the airflow in your chassis to move more fresh air in to, and over the hotter areas. Good airflow is in general the best cooling.

Best regards
GIGABYTE-team Scandinavia

Visa signatur

Signatur raderad. Max fem rader i fast bredd. Läs reglerna. Signaturens gamla innehåll skickat till användaren via pm. /GAPa

Permalänk

Jag har samma moderkort. ska man investera i en fläkt för att få ner värmen på nordbryggan eller ska man strunta i det?

Permalänk
Medlem

Nordbryggan kommer inte värma upp datorn mindre även om du skaffar bättre kylning. Den kommer fortfarande generera lika mycket värme. Bättre luftflöde som Gigabyte sade är det bästa du kan ge din dator. Som sagt är temperaturer runt 80C inget konstigt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tänk på att temperaturen inte alls påverkar hur mkt lådan värms upp. Det är effektutveckllingen i chippet som helt och hållet avgör hur mkt värme som skapas (värme=effekt).
Om lösningen är designad för 80 grader så är det inget problem, det är ju inte så att kislet kokar vid 100 grader direkt
Att sen lägre effektutveckling leder till lägre temperatur om kylningen är densamma är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Har samma modertkort och min ligger på 77-79C hela tiden!
Som jag förstår det ska jag inte bry mig och bara försöka få ett bättre luftflöde i burken..

Permalänk
Avstängd

Alla gigabyte brädor har problemet, hur många trådar måste man skriva detta i för att någon ska hitta?

Enligt google så är det mosfet/misreading.

Känn på NB så får ni bekräftat om den är 80c eller inte, är den varm, väldigt varm så stämmer det, är den bara lite lätt ljummen så stämmer det inte.
Är den kall så får den inte kontakt med NB alls.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Jag har monterat ett dussintals av det här moderkortet.
Har haft ett par returer pga av döda kort. Troligtvis pga av att nordbryggan gått sönder. Då har inte kylningen i chassit varit så häftig, så jag rekommenderar även att man har minst en fläkt in och en ut på chassit, fram respektive bak.
För att få lite kylning iallafall.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Alla gigabyte brädor har problemet, hur många trådar måste man skriva detta i för att någon ska hitta?

Det är långtifrån alla GB:kort som har detta problem, så var snäll och skriv inte att "alla" har det, om du inte vet. =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det är långtifrån alla GB:kort som har detta problem, så var snäll och skriv inte att "alla" har det, om du inte vet. =/

Googla så ser du att det är väldigt många Och gigabyte gör inget åt problemet heller. Fråga dom!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett ganska vanligt problem med många chipsets nu för tiden, mitt P35 blev även det rätt varmt, lite beroende på hur cpufläkten sitter får man mer eller mindre bra luftflöde kring NB. Jag satte helt enkelt en stor 120mm fläkt precis ovanför grafikkortet så den blåser lite lätt på nordbryggan och ramminnena, det gjorde en 10-15 grader skillnad trots ytterst lite kännbart luftflöde kring nordbryggan. Så det kan vara värt ett försök om du har en fläkt över någonstans, annars låna någon av chassifläktarna.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Måste bara komma in här och rätta alla som säger att man ska känna på flänsen och vara orolig om den är varm. Är den varm funkar kylningen som den ska, flänsens uppgift är att bli varm för att få bort värme från NB.

Det är när det står 80 grader och flänsen är ljummen man ska oroa sig, då kanske flänsen inte sitter ordentligt. Annars kan det vara felläsning/trasig temp.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB