Strul med köp över Ebay. HJÄLP

Permalänk
Medlem

Strul med köp över Ebay. HJÄLP

Hej, ska försöka göra det hela lite kortfattat.

Jag köpte en vara på ebay.de (Ett paket för 2400kr) av ett ebayföretag den 25april.
Tryckte via ebay att jag skulle betala via paypal, men just då fungerade inte mitt paypalkonto (hackningsförsök så var tvungen att bekräfta osv). Så jag försökte maila köparen att skicka i postförskott. Men inget svar.

Fick även en länk av honom i samband med köpet att jag kunde betala via sidan afterbuy.de och fick en länk där det stod alla uppgifter.

"Sie bekommen gleich von After Buy eine Email.
Bitte führen Sie die Kaufabwiklung NUR über After Buy aus!
Dort teilen Sie uns auch alles andere mit!
Alles was Sie uns über Ebay mitteilen kann nicht berücksichtigt werden.

MfG
Ihr TuningSpeedShop"

På denna sida fyllde jag i att jag ville använda mig av postförskott och min adress det skulle skickas till.

Efter 2 veckor, inget har skickats. Skickar ett mail och får inget svar om vart paketen är.

Jag har nu väntat otåligt till den 14maj då det dyker in ett mail om att jag fortfarande inte har betalat varan och en länk till afterbuy.de
Jag kopierar då en del av sidan där det klart och tydligt står:

"HELLO rummelecke!
I have already sent you email but you dont answer!!

Zahlungshinweise
Die Ware wird Ihnen gegen Bezahlung bei Lieferung ausgehändigt.

Versand / Zahlweise
Versandart Ebayversand
Zahlungsweise Nachnahme/Bonicheck

I will pay when the package arrives!
REGARDS KIM LARSSON"

Jag får fortfarande inget svar på mailet förräns igår.
Fick hem ett brev på posten från ett företag i tyskland som heter finanz media som tydligen är ett online inkassoföretag i tyskland.

Det står att jag ska betala till deras bankkonto och en extra avgift på 35Euro. Om jag inte betalar innan den 8aug så höjs avgiften ytterligare.
Och jag blev lite fundersam så jag kollar upp länken på afterbuy.de i gamla mail. Där har de nu ändrat till förskottsbetalning och fyllt i kontonummer för insättning osv :S

Det roliga är att jag trodde det inte skulle komma något paket då de inte svarade på mail, så jag har nu sålt det som delarna i paketet var till och har absolut ingen användning av det.

Jag har inte en aning om hur jag ska gå till väga, någon som kan hjälpa mig? Ska jag höra av mig till inkassofirman för säljaren verkar inte svara :S

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Avbeställ skiten? Fast jag får ju anta att du redan har försökt detta...

Permalänk
Avstängd

Postförskott från tyskland kan du ju glömma.

Permalänk
Medlem

Jag hade vänt mig till konsumentverket för vägledning.

Lycka till!

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Jag försökte avbeställa via mail men inte fått något svar.

Trollhattan: Det står ju faktiskt betalning vid leverans på tyska.

Vanos: Antar att det är min enda utväg!

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Avstängd

Skicka mail till inkasso nissarna att du har avbeställt men företaget vägrar svara, får nog uppskov och bestrid deras krav.

Ingen vara, inget betalt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ehm postförskott wtf ? Sånt funkar bara i sverige.. låter som bluff enligt mig. använder man inte paypal genom ebay då ska man inte handla för då är du inte skyddad ifall du blir lurad.

Permalänk
Medlem

När du gjorde köpet på ebay så godkände du även de betalningsvilkor som köparen angav och då du inte uppfyllt dessa (iom att du nu inte betalade genom paypal) får du ju ta smällen av det.

Permalänk
Inaktiv

Betalning vid leverans fungerar endast inom tyskland.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis postförskott, men cash on delivery fungerar fint ifall dom nu erbjuder det
Men Paypal är ju absolut smidigast, eller banköverföring.