Permalänk
Medlem

Flash CS4 frågor

jag har inte hållt på med flash på 7 år, och har glömt bort typ allt. Jag sitter här och försöker göra en flash sida, det går väl hyfsat men glömt bort allt script typ.

1) Hur får jag så att det blir mouseover mellan 2 animationer(1 knapp) i scriptet?

2) hur går jag till frame X vid klick på knappen? Har även glömt bort hur man stoppar vid en frame.

3) hur får jag in ljud på en knapp?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

AS2 eller 3?

Skillanden mellan Flash 7 och CS3,4 är väldigt stor, så jag rekommenderar läsa en bok först.

Permalänk
Medlem

AS3

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Tyvärr var det ett tag sen jag jobbade med Flash, men det kanske kan hjälpa lite:

1) Lite flummigt... Gör en knapp på det grafiska sättet, sen ska det finnas en funktion för att kopiera koden som genererats för det du gjort. Pasta den. Eller ngt... Jag vet inte.

2) För att stoppa vid en frame: gör ett nytt lager. Kalla det för AS/Action/whatever. Gör en ny nyckelbildruta på den framen du vill att det ska stoppa på i AS-lagret du precis gjorde skriver du "stop();" i Actions. gotoAndStop(<frame>); går också, om du inte alltid vill stanna i den framean utan bara när du kommer från en annan frame...det börjar bli flummigt nu^^

För att knappen ska registrera klick så måste du ha en eventlistener;

<objektnamn>.addEventListener(MouseEvent.CLICK,<funktionsnamn>); //haer kan du defina variabler var snd:MySound1= new MySound1(); //definar ditt ljud function <funktionsnamn>(typ:MouseEvent):void{ //haer skriver du vad du vill ska hända! gotoAndPlay(<frame>); //tillex snd.play(); //borde spela upp ditt ljud /*avsluta med...no shit^^*/ }

3) undvik ljud. Jag har aldrig använd ljud. Men importera till stagen och kolla på vad jag skrev i 2).

EDIT: istället för CLICK så kan du ha MOUSE_UP/DOWN/HOVER

EDIT2: <objektnamn> == instansnamn, det framgick inte direkt

Permalänk
Medlem

tack, vad har man för nytta att bygga allt i olika scener? Man kan ju få plats med allt på en scen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SectionX2
tack, vad har man för nytta att bygga allt i olika scener? Man kan ju få plats med allt på en scen.

Scener har man bara en, men i tidigare versioner av Flash så hade man inte möjligheten att ha labels på frames. Då kunde det ibland vara lättare att ha flera workspaces och hoppa mellan dem.

I riktigt stora applikationer (såna jag inte skulle rekommendera folk att göra i Flash) kan det vara skönt att ha det uppdelat också.

Permalänk
Medlem

suttit och pillat lite nu, har fått allt och funka

ser dock inte skillnaden på AS2 och AS3?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det är inte så stor skillnad. Vissa funktioner och sånt har bytt namn och syntaxen har ändrats litet. Jag har dock alltid kört AS3.

Om AS3 sitter så brukar det gå ganska lätt att översätta kortare snuttar från AS2.