Permalänk

Java till iPhone?

Hur är läget just nu vad gäller stödet för eller avsaknaden av stöd för Java på Apples iPhone? Ska stödet för "ball and chain" någonsin komma till iPhone?

Sun Microsystems har ju uttalat sig förra året om att de själva ska utveckla virtuell Java miljö till iPhone eftersom Apple själva vägrade göra det från början. Har det blivit något av det där? Tre generationer av iPhone har hittills sett dagens ljus. Under en så lång period så måste väl något ha hänt på Java vs. iPhone fronten?

Det är jäkligt irriterande att Apple ska köra med så här fula knep för att hålla sina tassar på och kontrollera användarna och deras vanor, och hur de ska få använda telefonen och vilka program de ska få installera och vilka de inte ska få installera. Här har de garanterat slagit Microsoft, för till och med Microsoft är mer öppna med sina olika Windows plattformar än vad Apple är med sin nya iPhone plattform. Det gör mig besviken.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Apple tillåter inte program som kör program.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Apple utövar diktatorfasoner över hårdvara dess användare köper. Det är EXTREMT fult.

Jo, jag har Mac och iPod Touch och är appleutvecklare.

Permalänk
Medlem

Det finns ju c# till iphone i beta så det borde rimligen gå att ordna java, bara att sätta igång..

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte slopar Javastödet i 10.6.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Det finns ju c# till iphone i beta så det borde rimligen gå att ordna java, bara att sätta igång..

Problemet är inte att få till det under iPhone utan problemet är att få ut det genom den officiella kanalen som är App Store för alla som inte jailbreakat sin telefon. Säger Apple nej så finns det två val. Att acceptera att Apple bestämmer vad du får köra på DIN telefon eller jailbreaka telefonen vilket Apple försöker övertyga beslutsfattare att det ska vara ett straffbart brott.

Permalänk

Jo, jag förstår också att det går att jailbreaka sin iPhone och installera vad fasen man vill på den och det är ju ändå ett "brott" men om det är straffbart och om det går att bevisa vet jag inte. Men jag anser inte att det är en kriminell handling, egentligen. Det är ett "legitimt brott" helt enkelt! Men det som jag också var intresserad av är om det går att få ut sin programvara ut till slutanvändare genom den officiella kanalen genom App Store och utan att behöva begå några brott eller att behöva jailbreaka sin telefon bara för det. Det är precis det som iXam var inne på.

Vi kan alltså konstatera bara att Apple inte har gjort ett skit för att ändra den här aspekten av sin iPhone plattform till det bättre! Det var inte precis det svar jag hade hoppats på, men sånt är läget i alla fall, oavsett vad jag vill att det ska vara.

Det är inte bara den här tekniska biten som gör att jag irriterar mig på Apple, det är också alla andra fula knep de kör med, t.ex. då det här med att endast Telia kunde sälja iPhone i Sverige från början. För att köpa den kontant utan bindningstid så krävdes det dessutom att man sedan tidigare var Telia kund, så den som inte var Telia kund kunde inte köpa den i alla fall. Numera kan flera operatörer erbjuda iPhone, och det sistnämnda är nog mest ett knep från Telias sida för att tvinga fler kunder att gå över till Telia och behålla fler kunder, men om det är resultatet av påtryckningar från Apple eller inte låter jag vara osagt.

Sedan den 31/7 så finns ju den nya iPhone 3G S som ni vet. Jag har själv funderat på att köpa den, antingen kontant, eller med Telia abonnemang. Jag skulle egentligen ha köpt den om den inte hade varit slut de första veckorna. Men just nu är jag inte så motiverad längre om jag ska ha den när jag tar med allt i beräkningen. Det lutar nu mer åt att jag kommer att välja HTC Hero när den väl släpps.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111