Permalänk
Medlem

arbetslös?

Jag har precis gått tagit examen från högskolan och det blev tyvärr inget jobb på platsen där jag gjorde mitt exjobb, så... nu är jag alltså ute och letar efter jobb, men jag undrar, finns det något sätt att få ekonomisk hjälp medan man söker jobb om man inte tidigare har jobbat?
Har studerat utan uppehåll fram tills nu så enligt vad jag luskat fram så kan jag inte få någon a-kassa eftersom det kräver att man har arbetat en period.
Finns det inget system där nyexaminerade kan få ekonomiskt stöd medan de söker jobb nu för tiden? Ska man verkligen behöva gå från att ha vart en fattig student till att vara en ännu fattigare nyexaminerad, arbetssökande student? :/

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr är det så det funkar i dagens sverige. För att få några pengar ska du väl skriva in dig till ams som arbetssökande och gå till soc för att få pengar till mat/hyra etc då du inte kan få a-kassa tydligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ja tyvärr är det så det funkar i dagens sverige. För att få några pengar ska du väl skriva in dig till ams som arbetssökande och gå till soc för att få pengar till mat/hyra etc då du inte kan få a-kassa tydligen.

för han kan inte fylla studerandevillkoret på hans yrkes a-kassa?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
för han kan inte fylla studerandevillkoret på hans yrkes a-kassa?

TS lär väl vara den som kan svara på det?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

sentenced: vad menar du med studerandevillkor?

Jag mailade alfa-kassan angående detta då mina bröder tydligen hade fått ekonomiskt stöd av dem tills de hittade ett jobb för några år sedan, detta var svaret jag fick från dem:
"Du kan endast söka ersättning om du uppfyller ett arbetsvillkor, har man
aldrig jobbat tidigare så har man ingen möjlighet att ansökan om ersättning
via en a-kassa i Sverige."
Vad jag förstår av detta så kan jag alltså inte få något stöd överhuvudtaget p.g.a. att jag inte jobbade innan eller under min studietid? tycker det verkar väldigt konstigt, speciellt då det är svårare att hitta ett jobb nu i lågkonjunturen att det inte finns något skyddsnät för oss nyexaminerade, man måste ju äta och betala hyran medan man söker jobb...

Permalänk

Uhm, socialbidrag. A-kassan är en försäkring, om du inte jobbat finns heller ingen inkomst att försäkra. Det är väl alldeles utmärkt att man arbetar på att a-kassan ska bli vad det är tänkt och inte någon sorts mindre skamfyllt socialbidrag.

Permalänk
Medlem

Du är helt utförsäkrad. Socialen som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Uhm, socialbidrag. A-kassan är en försäkring, om du inte jobbat finns heller ingen inkomst att försäkra. Det är väl alldeles utmärkt att man arbetar på att a-kassan ska bli vad det är tänkt och inte någon sorts mindre skamfyllt socialbidrag.

ja men vafan alla kan väl inte bara få jobb sådär? ska man bli straffad för att det är en kris världen över och långkonjuktur.. men alla behöver väl tak över huvet och en inkomst.. gå till socialen egentligen sjukt att det ska gå till så för att man har studerat och det inte finns några jobb sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
ja men vafan alla kan väl inte bara få jobb sådär? ska man bli straffad för att det är en kris världen över och långkonjuktur.. men alla behöver väl tak över huvet och en inkomst.. gå till socialen egentligen sjukt att det ska gå till så för att man har studerat och det inte finns några jobb sen.

Det är väl inte sjukt? Han har ju soc att vända sig till. Man får ju helt enkelt studera något där det finns jobb. Nu kanske det gjorde det när han började plugga så det är ju lite olyckligt. Men just därför finns ju soc för de som det gått lite olyckligt för. Då kan de ha kvar bostad och få äta mat.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
ja men vafan alla kan väl inte bara få jobb sådär? ska man bli straffad för att det är en kris världen över och långkonjuktur.. men alla behöver väl tak över huvet och en inkomst.. gå till socialen egentligen sjukt att det ska gå till så för att man har studerat och det inte finns några jobb sen.

Nu är det ju inte statens uppgift att ta hand om dig utan din egen. Vadå straffad? Frågan är väl snarare varför du tror du har rätt att ta del av någon annans surt förvärvade slantar. A-kassan är/ska vara en försäkring, om du inte betalt premien och inte har något att försäkra ska du inte ha ett öre.

Om OP hade planerat lite hade han kanske kunnat spara lite pengar, fixat något sommarjobb eller nått. Han har ju antagligen vetat om att utbetalningarna från CSN slutar snart. Varför skulle det vara så mycket värre att gå till socialen? Bidrag är bidrag oavsett vem som betalar ut dom.

Permalänk

nu är det färdig gnäll om att det inte finns jobb!
http://platsbanken.arbetsformedlingen.se/Standard/SokViaArbet...

Finns hur många jobb som helst, bara att välja och kom nu inte och säg att du inte vill jobba med att vara personlig assistent för det är väll pengar du behöver?

Glömde ju säga att det där är inte ens hälften av alla arbeten som finns i Jönköping.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast

Finns hur många jobb som helst, bara att välja och kom nu inte och säg att du inte vill jobba med att vara personlig assistent för det är väll pengar du behöver.

Jag skulle vilja veta vad trådskaparen har för examen.

Hursom vore det osedvanligt korkat att färska nyexade högutbildade personer skulle söka jobb där lågutbildade har chans att faktiskt få jobb. Man kan börja med att fråga sig om samhällsnyttan att utbilda en människa på universitet för dyra pengar och sen inte få valuta för pengarna. Samhällsnyttan med en civilingenjör som torkar röv är lika med noll. Den högutbildade personen blir låst i sin anställning (som t.ex personligt assistent) i flera månader och kanske går miste om ett högutbildat jobbet under tiden, och den lågutbildade personen går fortsatt arbetslös eftersom tjänsten försvann. Alla går som förlorare.

Är MIFFo_BEast kanske bittervänster som inte orkat studera själv och minsann ska ha "rättvisa"? Vi vet ju vad Björn Rosengren sa om norrbottningar: "En fjärdedel var sjukskrivna, en fjärdedel var förtidspensionerade, en fjärdedel var arbetslösa och en fjärdedel begrep aldrig vad jag talade om."

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

suck, man frågar något eftersom man undrar och så blir man dissad för att man inte vet hur saker och ting fungerar, vad jag förstått så var a-kassa tillgängligt för arbetslösa nyexaminerade studenter fram tills nyligen, jag bara undrade hur det fungerade nu. Om socialen är enda alternativet, visst, har jag något val?
jo det klart jag fattade att CSN skulle sluta skicka pengar till mitt konto, men fram till nyligen trodde man ju att företaget man exjobbade skulle anställa en, tills de kom på att de inte hade råd att anställa någon just nu. Visst har jag sparade pengar, men hur länge räcker det?
Till er som säger att det finns jobb, javisst finns det, men bara för att det finns betyder det inte att de anställer mig, det betyder inte heller att jag är kvalificerat att ta de jobben.

edit: jag är utbildad civilingenjör, eftersom någon frågade, 4årig magister utbildning.

Permalänk

Re: arbetslös?

Superapan:Vad jag har för examen spelar ingen roll, men för din nyfikenhet blev jag uppsagd från ett jobb jag hade 55k i månaden.
vad är det för fel på att ha ett skitjobb när man söker andra jobb undertiden? Detta är sverige vart man får säga upp sig från jobb om man vill.
Kan superapan göra upp eld?

Edit: Mikke jag har ett vagt minne av att jag läst att man kan få någon ersättning fast man inte jobbat tidigare. Läste det bara för någon dag sedan, i vilken tidning kommer jag inte ihåg

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Problemet som nyutexaminerad student är inte att det inte finns underkvalificerade jobb, problemet är att de som erbjuder dessa jobb inte är ute efter folk som kommer att få ett jobb som de studerat för i x antal år och som med säkerhet kommer att erbjuda en betydligt högre lön.

En likhet mellan alla arbetsgivare (med undantag för merparten telemarketingbolag, som är vana att ta hand om bottenskrapet som tar jobbet i brist på annat, som då drar nytta av, betalar undermåliga löner och sedan sparkar med omedelbar verkan då de anställda inte når upp till en orimligt högt satt kvot för alla utom några få procent som faktiskt råkar ha talang för att sälja ...) är att de är ute efter en låg personalomsättning. Oavsett vilket yrke det handlar om så kostar det att nyanställa och det är inte något några företag vill lägga ner mer än nödvändigt på.
Att anställa en överkvalificerad person kan vara en sämre investering än att anställa underkvalificerad, tyvärr.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Jag skulle vilja veta vad trådskaparen har för examen.

Hursom vore det osedvanligt korkat att färska nyexade högutbildade personer skulle söka jobb där lågutbildade har chans att faktiskt få jobb. Man kan börja med att fråga sig om samhällsnyttan att utbilda en människa på universitet för dyra pengar och sen inte få valuta för pengarna. Samhällsnyttan med en civilingenjör som torkar röv är lika med noll. Den högutbildade personen blir låst i sin anställning (som t.ex personligt assistent) i flera månader och kanske går miste om ett högutbildat jobbet under tiden, och den lågutbildade personen går fortsatt arbetslös eftersom tjänsten försvann. Alla går som förlorare.

Är MIFFo_BEast kanske bittervänster som inte orkat studera själv och minsann ska ha "rättvisa"? Vi vet ju vad Björn Rosengren sa om norrbottningar: "En fjärdedel var sjukskrivna, en fjärdedel var förtidspensionerade, en fjärdedel var arbetslösa och en fjärdedel begrep aldrig vad jag talade om."

Om färska nyexade högutbildade personer inte är eftertraktade på arbetsmarknaden och får något annat jobb än ett lågutbildat jobb så är det faktiskt så att det är ett sådant jobb de ska ta. Det spelar ingen roll om man har läst åtta år till "Gris-makeup artist för skräckfilmer", hittar man inget jobb som sådan så är man välkommen till att arbeta med andra arbetsuppgifter.

Och ja, det är garanterat mer ekonomiskt att de har ett arbete de kan få än att de harvar runt som arbetslös bara för att de har en utbildning. Är utbildningen däremot en sådan att man får arbete ja då ska man givetvis ta ett sådant jobb. Innan dess är det inget trams om att man tar upp en plats från en lågutbildad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nu är det ju inte statens uppgift att ta hand om dig utan din egen. Vadå straffad? Frågan är väl snarare varför du tror du har rätt att ta del av någon annans surt förvärvade slantar. A-kassan är/ska vara en försäkring, om du inte betalt premien och inte har något att försäkra ska du inte ha ett öre.

Om OP hade planerat lite hade han kanske kunnat spara lite pengar, fixat något sommarjobb eller nått. Han har ju antagligen vetat om att utbetalningarna från CSN slutar snart. Varför skulle det vara så mycket värre att gå till socialen? Bidrag är bidrag oavsett vem som betalar ut dom.

Nu får ju A-kassorna enorma summor skattepengar, tycker det är värre att mina skattepengar går till folk som inte orkat utbilda sig och då självklart kommer bli av med jobben först i kristider. Skulle hellre att de gick till nyexade studenter som ännu inte hunnit fixa jobb.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vet hur villkoren gäller eller så, men när jag hade gått ut gymnasiet så fick jag stöd från Alfa kassan när jag började söka jobb. Men det var 7 år sen så kanske ändrat eller om det var något speciellt med åldern eller något.

Annars så är det socialen som gäller.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Pratar inte ni om två olika saker nu.

Det finns en alfakassa som är en a-kassa som man måste va med och ha jobbat för att få pengar från.

Sen finns/fanns det en Alfakassa som det hette som Försäkringskassan stod för en gång i tiden iallfall. Det va till dom som inte kunde få a-kassa än.

Permalänk
Medlem

Re: Re: arbetslös?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Superapan:Vad jag har för examen spelar ingen roll, men för din nyfikenhet blev jag uppsagd från ett jobb jag hade 55k i månaden.
vad är det för fel på att ha ett skitjobb när man söker andra jobb undertiden? Detta är sverige vart man får säga upp sig från jobb om man vill.
Kan superapan göra upp eld?

Helt korrekt, det spelar ingen roll. Jag frågade faktiskt efter trådskaparens, men thanks info. Ett jobb som ger 55k i Norrbotten OCH som där man uppenbarligen blir uppsagd kan bara vara något överbetalt byggjobb där du svinar ihop en massa övertid ;).

Eftersom folk går arbetslösa är det uppenbarligen en tuff konkurrens även om skitjobben. Vem skulle du personligen anställa till städare? En nyexad civilingenjör (som trådskaparen) eller en person som hoppat av gymnasiet? Är det en säsongsanställning spelar det ju ingen roll, men arbetsgivaren vet att den ena kommer sticka fort som fan. Ditt påstående "ha ett skitjobb när man söker andra jobb undertiden" fungerar utmärkt på outbildade personer som hoppas på att få ett bättre skitjobb än det de har för tillfället.

Jag kan göra upp eld (I5 10 månader t.ex), men här har vi faktiskt elektricitet, impad va? :p.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Re: Re: arbetslös?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Superapan:Vad jag har för examen spelar ingen roll, men för din nyfikenhet blev jag uppsagd från ett jobb jag hade 55k i månaden.
vad är det för fel på att ha ett skitjobb när man söker andra jobb undertiden? Detta är sverige vart man får säga upp sig från jobb om man vill.

Söker du skitjobb då?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

"Du kan endast söka ersättning om du uppfyller ett arbetsvillkor, har man
aldrig jobbat tidigare så har man ingen möjlighet att ansökan om ersättning
via en a-kassa i Sverige."

Vet någon om sommarjob duger för att få ersättning?

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nu får ju A-kassorna enorma summor skattepengar, tycker det är värre att mina skattepengar går till folk som inte orkat utbilda sig och då självklart kommer bli av med jobben först i kristider. Skulle hellre att de gick till nyexade studenter som ännu inte hunnit fixa jobb.

Vem ska ta skitjobben då? Införa 3-årig mopputbildning och kalla städare för kvalificerat arbete?
Är man lite mindre värd som dåligt utbildad?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nu får ju A-kassorna enorma summor skattepengar, tycker det är värre att mina skattepengar går till folk som inte orkat utbilda sig och då självklart kommer bli av med jobben först i kristider. Skulle hellre att de gick till nyexade studenter som ännu inte hunnit fixa jobb.

Är dom verkligen enorma? Alliansen höjde ju avgifterna för att a-kassorna ska börja bli självförsörjande och enligt wikipedia går en del av arbetsgivaravgiften dit. Jag tycker iaf det är bra att man börjar skilja på bidrag och arbetslöshetsförsäkring, finns ingen mening att ha två instanser som delar ut socialbidrag.

Visst är det viktigt att ge nyexade studenter en chans att hitta jobb dom passar till, men vore det inte bättre att det sköttes på ett bättre sätt. Man skulle t.ex. kunna låta personer som tar examen få CSN några månader till.

Visst är det bra att folk utbildar sig, men alla kan inte göra det (inte än iaf). Det behövs folk som arbetar inom industrin också och det är helt naturligt att dom som står för produktionen blir av med jobben först i en lågkonjunktur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Är man lite mindre värd som dåligt utbildad?

Du har generellt mindre att tillföra samhället som dåligt utbildad, så ja. Finns en anledning till att så mycket pengar investeras på utbildning.

Solklart så måste inte alla vara utbildade då många arbetsplatser har mycket lärlingsprocess (som min egen t.ex.). Utbildningar används även i många fall som en språngbräda ut i arbetsmarknaden.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Är dom verkligen enorma? Alliansen höjde ju avgifterna för att a-kassorna ska börja bli självförsörjande och enligt wikipedia går en del av arbetsgivaravgiften dit. Jag tycker iaf det är bra att man börjar skilja på bidrag och arbetslöshetsförsäkring, finns ingen mening att ha två instanser som delar ut socialbidrag.

Visst är det viktigt att ge nyexade studenter en chans att hitta jobb dom passar till, men vore det inte bättre att det sköttes på ett bättre sätt. Man skulle t.ex. kunna låta personer som tar examen få CSN några månader till.

Visst är det bra att folk utbildar sig, men alla kan inte göra det (inte än iaf). Det behövs folk som arbetar inom industrin också och det är helt naturligt att dom som står för produktionen blir av med jobben först i en lågkonjunktur.

Arbetsgivaravgift är bara ett finare ord för skatt, den infördes som en extra skattesats men gömdes för att inte orsaka ramaskri. A-kassorna är långt ifrån självförsörjande, och ur ett ekonomiskt perspektiv är det ju galet att de som studerat i flera år inte får ett jota trots att de förmodligen kommer att betala avsevärt mer skatt än många andra som kvalificerar för detta som inte studerat.

Helt klart finns det bättre vis att göra det på, t.ex. som du säger ge färdigutexaminerade 6 månader studiemedel (bidrag + lån). Men det utesluter ju inte att det finns alternativ som är enklare att införa och bättre än dagsläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Vem ska ta skitjobben då? Införa 3-årig mopputbildning och kalla städare för kvalificerat arbete?
Är man lite mindre värd som dåligt utbildad?

Ur en ekonomisk synvinkel ja, om man kan hjälpa person A på fötter så denna kan betala X kr i skatt eller person B som kan betala Y kr i skatt, då skall person A hjälpas om X > Y. Rent ekonomiskt i var fall.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Re: Re: Re: arbetslös?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Helt korrekt, det spelar ingen roll. Jag frågade faktiskt efter trådskaparens, men thanks info. Ett jobb som ger 55k i Norrbotten OCH som där man uppenbarligen blir uppsagd kan bara vara något överbetalt byggjobb där du svinar ihop en massa övertid ;).

Eftersom folk går arbetslösa är det uppenbarligen en tuff konkurrens även om skitjobben. Vem skulle du personligen anställa till städare? En nyexad civilingenjör (som trådskaparen) eller en person som hoppat av gymnasiet? Är det en säsongsanställning spelar det ju ingen roll, men arbetsgivaren vet att den ena kommer sticka fort som fan. Ditt påstående "ha ett skitjobb när man söker andra jobb undertiden" fungerar utmärkt på outbildade personer som hoppas på att få ett bättre skitjobb än det de har för tillfället.

Jag kan göra upp eld (I5 10 månader t.ex), men här har vi faktiskt elektricitet, impad va? :p.

Haha jag märkte det idag nää har varit utomlands en massa Behöver ingen el, har du inte sett kamin mannen?

Ilja: jag håller på att öppna eget.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Du har generellt mindre att tillföra samhället som dåligt utbildad, så ja. Finns en anledning till att så mycket pengar investeras på utbildning.

Solklart så måste inte alla vara utbildade då många arbetsplatser har mycket lärlingsprocess (som min egen t.ex.). Utbildningar används även i många fall som en språngbräda ut i arbetsmarknaden.

Men när/om jag blir fullbetald elektriker så är jag ju fortfarande lågutbildad och tjänar mindre än en nyexad civ. ingenjör.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Ur en ekonomisk synvinkel ja, om man kan hjälpa person A på fötter så denna kan betala X kr i skatt eller person B som kan betala Y kr i skatt, då skall person A hjälpas om X > Y. Rent ekonomiskt i var fall.

Ekonomin lär ju inte blomstra utan snickare, elektriker, vaktmästare och sjuksköterskor som smörjer infrastrukturen. Kan inte det vara något att ta med i din ekvation?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen