Tyvärr var det ett tag sen jag jobbade med Flash, men det kanske kan hjälpa lite:
1) Lite flummigt... Gör en knapp på det grafiska sättet, sen ska det finnas en funktion för att kopiera koden som genererats för det du gjort. Pasta den. Eller ngt... Jag vet inte.
2) För att stoppa vid en frame: gör ett nytt lager. Kalla det för AS/Action/whatever. Gör en ny nyckelbildruta på den framen du vill att det ska stoppa på i AS-lagret du precis gjorde skriver du "stop();" i Actions. gotoAndStop(<frame>); går också, om du inte alltid vill stanna i den framean utan bara när du kommer från en annan frame...det börjar bli flummigt nu^^
För att knappen ska registrera klick så måste du ha en eventlistener;
<objektnamn>.addEventListener(MouseEvent.CLICK,<funktionsnamn>);
//haer kan du defina variabler
var snd:MySound1= new MySound1(); //definar ditt ljud
function <funktionsnamn>(typ:MouseEvent):void{
//haer skriver du vad du vill ska hända!
gotoAndPlay(<frame>); //tillex
snd.play(); //borde spela upp ditt ljud
/*avsluta med...no shit^^*/ }
3) undvik ljud. Jag har aldrig använd ljud. Men importera till stagen och kolla på vad jag skrev i 2).
EDIT: istället för CLICK så kan du ha MOUSE_UP/DOWN/HOVER
EDIT2: <objektnamn> == instansnamn, det framgick inte direkt